روابط عمومی سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اعلام کرد، عناوین فیلم‌ها به ترتیب حروف الفبا به این شرح است:

آمین خواهیم گفت (سامان سالور) / برف روی کاج‌ها (پیمان معادی) /بزن بریم بهشت (مصطفی کیایی) / بوسیدن روی ماه (همایون اسعدیان) / بیداری (فرزاد موتمن) / پذیرایی ساده (مانی حقیقی) / پرواز بادبادک‌ها (علی قوی تن) / پل چوبی (مهدی کرم‌پور) / پله آخر (علی مصفا) /تلفن همراه رییس‌جمهور (علی عطشانی) / چک (کاظم راست گفتار) / خرس (خسرو معصومی) / در انتظار معجزه (رسول صدرعاملی) / راه بهشت (مهدی صباغ‌زاده) / رضا هرگز نمی‌خوابد (رضا عطاران) / روزهای زندگی (پرویز شیخ طادی) / روییدن در باد (رهبر قنبری) / زندگی خصوصی (محمدحسین فرح بخش) / شور شیرین (جواد اردکانی) /گشت ارشاد (سعید سهیلی) / محرمانه تهران (مهدی فیوضی) / ملکه (محمدعلی باشه آهنگر) / نارنجی پوش (داریوش مهرجویی) / یک روز دیگر (حسن فتحی) / یک عاشقانه ساده (سامان مقدم) / یکی می‌خواد باهات حرف بزنه (منوچهرهادی).
همچنین ستاد برگزاری جشنواره فیلم فجر چهار عنوان فیلم را به صورت رزرو معرفی کرد: گیرنده (مهرداد غفارزاده)، یک سطر واقعیت (علی وزیریان)، بی‌خداحافظی (احمد امینی)، من و زیبا (فریدون حسن‌پور).طبق اعلام روابط عمومی جشنواره فیلم فجر؛ چنانچه فیلم‌های منتخب اعلام‌شده بخش سینمای ایران موفق به دریافت پروانه نمایش نشوند یا کپی فیلم را تا تاریخ هفتم بهمن به دبیرخانه جشنواره ارائه ندهند، این آثار جایگزین خواهد شد.
فیلم‌های ممیزی، توقیفی و مشروط پشت درهای جشنواره فجر
با انتشار فهرست فیلم‌های حاضر در بخش اصلی سی‌امین جشنواره فیلم فجر، طبق سنت هر ساله گمانه‌زنی درباره فیلم‌های ناکام آغاز شد.
به گزارش مهر، هر ساله در روزهای آغازین زمستان و همزمان با شمارش معکوس جشنواره فیلم فجر خبرهایی مبنی‌بر ممیزی فیلم‌ها و حتی در برخی موارد توقیف برخی آثار شنیده می‌شود. شنیده‌هایی که با انتشار رسمی لیست نهایی فیلم‌های بخش مسابقه صحت‌شان بیشتر قوت می‌گیرند. سی‌امین جشنواره فیلم فجر هم که در آستانه برگزاری آن هستیم، گویا با حاشیه‌های زیادی به لحاظ ممیزی آثار روبه‌رو شده است.


در میان فیلم‌های معرفی شده برای بخش اصلی جشنواره امسال نام یک فیلم اینجا شهر دیگری است ساخته احمدرضا گرشاسبی که از آثار ارزشی محسوب می‌شدند نیز دیده نمی‌شود. اما طبق شنیده‌ها در میان غایبان بخش اصلی جشنواره فیلم‌هایی چون پنهان مهدی رحمانی، زندگی خصوصی آقا و خانم میم روح‌الله حجازی، بی‌خود و بی‌جهت عبدالرضا کاهانی، بغض رضا درمیشیان، آزاد راه عباس رافعی وپریناز(سبب من) بهرام بهرامیان جز آثاری هستند که دچار ممیزی شده‌اند یا حتی در معرض توقیف قرار دارند.
تعدادی از کارگردانان این آثار با معاونت سینمایی دیدار کرده‌اند و در ارتباط با نمایش آثار خود در جشنواره صحبت‌هایی داشته‌اند. ممیزی این آثار از 15 تا 70 دقیقه بوده‌است! به برخی صاحبان آثار این بخش اعلام شده‌است که آثار فوق دچار مشکل مضمونی هستند. البته شنیده می‌شود در برخی موارد این اتفاقات را بر گردن هیات انتخاب انداخته و بحث همیشگی سلیقه داوران را مطرح کردند. در این میان فیلم‌های دیگری نیز هستند که هنوز تکلیف آنها مشخص نشده و احتمال آن می‌رود در بخش‌های دیگری حضور داشته باشند.
فیلم من همسرش هستم مصطفی شایسته با داشتن مجوز نمایش، تهران ۱۵۰۰ بهرام عظیمی، فیلادلفی کارگردانی مشترک سیدمجتبی اسدی‌پور و اسماعیل رحیم‌زاده، توقف کوتاه ابوالفضل جلیلی، بیتابی بیتا مهرداد فرید،شانه دوست محسن محسنی نسب، آزمایشگاه حمید امجد و خودزنی احمد کاوری در این بخش قرار دارند.
نکته جالب توجه درباره فهرست فیلم‌های بخش مسابقه سی‌امین جشنواره فیلم فجر اینکه در میان همین 26 فیلم هم آثاری حضور دارند که شرکتشان در جشنواره مشروط اعلام شده است! اتفاقی که می‌توان آن را یکی از نوآوری‌های جشنواره سی‌ام دانست.
طبق شنیده‌ها آثاری چون خرس خسرو معصومی، گشت ارشاد سعید سهیلی، ملکه محمدعلی باشه‌آهنگر و آمین خواهیم گفت سامان سالور در صورت اعمال اصلاحات و دریافت مجوز نمایش می‌توانند در لیست نهایی قرار بگیرند. همچنین دو فیلم از میان آثار راه نیافته به بخش مسابقه یک بازیگر واحد دارند که گویا در حال حاضر در سینمای ایران اجازه کار ندارد و دلیل ممیزی این دو فیلم حضور وی در این فیلم‌ها است.

علیرضا سجادپور‌: هیچ فیلم توقیفی نداریم
مدیرکل نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد گفت: برخی علاقه دارند فیلم‌شان را به عنوان فیلم توقیفی جا بیاندازند که تفکر غلطی است و من به عنوان مرجع نظارتی در اینجا اعلام می‌کنم که هیچ فیلم توقیفی نداریم. «علیرضا سجادپور» مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی در گفت‌و‌گو با فارس درباره پروانه نمایش فیلم‌هایی که در بخش مسابقه سینمای ایران راه یافتند، گفت: فیلم‌ها در بخش‌های مختلف جشنواره فیلم فجر از جمله مسابقه، جنبی و... حضور خواهند داشت و شورای پروانه نمایش به صورت ویژه تشکیل می‌شود و جلسات را به صورت متراکم و تا دیرهنگام تشکیل می‌دهد تا پروانه نمایش فیلم‌ها صادر ‌شود. امسال تلاش می‌کنیم که پروانه نمایش عمومی به فیلم‌ها داده شود تا فیلم‌ها بتوانند پس از حضور در جشنواره فیلم فجر برای اکران برنامه‌ریزی کنند. وی در ادامه افزود: امسال پس از سی سال با برنامه‌ریزی دقیق، فیلم‌های بخش‌های مختلف مشخص شده است و بیش از بیست روز مانده به جشنواره حضور فیلم‌ها در بخش‌های مختلف از جمله بخش مسابقه سینمای ایران مشخص شده است و به همین دلیل فرصتی مناسب برای ما فراهم شده است تا بتوانیم پروانه نمایش برای اکران عمومی فیلم‌ها صادر شود.
مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی درباره برخی فیلم‌ها که شایعه توقیف آنها در این روزها قوت گرفته است، گفت: طبیعی است که برخی علاقه‌مندند برچسب توقیف به فیلمشان بزنند تا جوی درست کنند و برای فیلم تبلیغ کنند. ما در میان فیلم‌هایی که دیدیم هیچ فیلم توقیفی نداریم و باید اینجا متذکر شوم که دوره این شایعات و سوار شدن بر این موج‌ها گذشته است. برخی علاقه دارند فیلم‌شان را به عنوان فیلم توقیفی جا بیندازند که تفکر غلطی است و من به عنوان مرجع نظارتی در اینجا اعلام می‌کنم، هیچ فیلم توقیفی نداریم.
سجادپور درباره پروانه نمایش فیلم‌هایی که در بخش‌های مختلف جشنواره حضور ندارند، گفت: ما در حال حاضر تلاش می‌کنیم تا پروانه نمایش فیلم‌هایی که در بخش‌ مسابقه سینمای ایران حضور دارند را ارائه دهیم ، سپس به فیلم‌هایی که تقاضای پروانه نمایش ارائه می‌دهند رسیدگی خواهیم کرد. حجم فیلم‌ها در بخش‌های مختلف زیاد است و باید در جلسه شورای نمایش مطرح شده و با اکثریت آرا پروانه نمایش آنها صادر شود.