کلاه‌قرمزی و بچه ننه قطعا به جشنواره نمی‌رسد

آخرین خبرها حکایت از آن دارد که: فیلم نارنجی پوش مهرجویی امشب آماده می‌شود/

فیلم بی‌خود و بی‌جهت مشکل خاصی ندارد/ درباره قلاده‌های طلا باید ارگان‌های مختلف نظر دهند نشست خبری دبیر سی امین دوره جشنواره فیلم فجر صبح دیروز (۹ بهمن) درحالی برگزار شد که سوالات بیشتر خبرنگاران پیرامون استقلال دبیر جشنواره و نحوه تعامل وی با صنوف مختلف سینمایی و خانه سینما بود.

محمد خزاعی با اشاره به روند برگزاری مطلوب جشنواره امسال گفت:‌ امسال در بخش‌های مختلف اعم از سینمای ایران، نگاه نو و آیینه سینمای ایران ۷۱ فیلم به نمایش در‌می‌آید.

وی با اشاره به بخش تجلی اراده ملی گفت: در این بخش سازمان‌ها و نهادهای مختلف فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران و خارج از مسابقه را بررسی و داوری ‌می‌کند.

همچنین بهترین فیلم از نگاه مردم در جشنواره امسال معرفی می‌شود.

دبیر سی امین دوره جشنواره فیلم فجر با اشاره به بخش بین‌الملل جشنواره گفت: ۱۷ بهمن اختتامیه بخش بین‌الملل است. امسال ما یک رویکرد و نگاه جدی به تحولات منطقه داشته‌ایم. ۶۵ فیلم امسال در بخش بین‌الملل نمایش داده ‌می‌شود که ۸۰ درصد فیلم‌ها براساس مضامینی است که در اهداف جشنواره وجود داشته‌ است. همچنین در بخش اقلام تبلیغی ۳۹۹ اثر از ۴۹ هنرمند به جشنواره رسید که ۶۶ اثر انتخاب شد و اختتامیه این بخش همزمان با اختتامیه بخش اصلی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به نمایش فیلم‌ها در استان‌ها گفت: امسال جشنواره فیلم فجر در ۹ استان برگزار ‌می‌شود و هر استان برای خود افتتاحیه و اختتامیه و جلسات نقد و بررسی دارد. هدف ما تمرکز زدایی از پایتخت بوده است‌. خزاعی در پاسخ به سوال پیرامون تعامل با صنوف سینمایی گفت: تعامل با صنوف سینمایی وظیفه همه ماست و به همین دلیل ما باید حتما با آنها تعامل کنیم، لذا امسال تعدادی از کسانی که برای آنها بزرگداشت برگزار ‌می‌شود یا کسانی که در ترکیب هیات داوری و انتخاب وجود دارند، افرادی هستند که از طرف صنوف معرفی شدند‌.

وی ادامه داد: من معتقدم که ما یک خانواده سینمایی هستیم و هرکدام نقشی را ایفا ‌می‌کنیم. امروز مشکلی برای خانه سینما پیش آمده که امیدوارم این مشکلات به زودی حل شود، اما باید بگویم که جشنواره فیلم فجر یکی از جشن‌های ملی است و باید باشکوه برگزار شود. از این رو یک دیوار بین جشنواره فیلم فجر و مشکلاتی که در سینما وجود دارد، ترسیم شده است.

خزاعی در پاسخ به سوالی پیرامون میزان استقلال خود گفت: من به عنوان یک دبیر مستقل در جشنواره فیلم فجر حاضر شدم، اما درباره خانه سینما باید بگویم که من از ابتدای بحث مطرح شدن انحلال خانه سینما در جریان این قضیه نبودم و نمی‌دانستم که قرار است چنین تصمیمی گرفته شود و به همین دلیل نیز به خانه سینما رفتم. برای من امروز برگزاری جشنواره فیلم فجر مهم است، لذا در بخش داوری‌ها و اعضای هیات انتخاب کسانی دیده ‌می‌شود که موافق عملکرد خانه سینما هستند و هم مخالف عملکرد خانه سینما. همین تصمیم نشان از استقلال جشنواره فیلم فجر است.

وی در پاسخ به سوال پیرامون ممیزی زیاد در فیلم‌های امسال گفت: ممیزی‌ها فقط شامل یک فیلم شده است که آن فیلم نیز به گفته سجادپور رفع مشکل می‌شود و ‌می‌تواند به دفتر جشنواره برسد. همچنین فیلم زندگی خصوصی آقا و خانم میم احتمال دارد در جشنواره حضور داشته باشد، اما فیلم کلاه قرمزی و بچه ننه به دلیل آنکه در مرحله فیلمبرداری است به جشنواره نمی‌رسد. فیلم نارنجی پوش به کارگردانی مهرجویی نیز قرار است امشب نسخه آن آماده نمایش شود.

وی ادامه داد: فیلم آمین خواهیم گفت به کارگردانی سامان سالور پروانه نمایش را موقت گرفته است. همچنین فیلم بی‌خود و بی‌جهت به کارگردانی عبدالرضا کاهانی مشکل خاصی ندارد و فقط قرار است یک صدا به فیلم اضافه شود، لذا ما هیچ فیلمی نداریم که بیرون باشد و ما به دنبال آن هستیم فیلم‌ها به جشنواره برسد.

خزاعی تاکید کرد: امسال سال فیلمسازان جوان‌تر است و من معتقدم که هیچ‌گاه نمی‌توان همه فیلمسازان مهم را در جشنواره یکجا جمع کرد.

دبیر سی امین دوره جشنواره فیلم فجر در پاسخ به سوالی پیرامون تعهداتی که در جشنواره در بخش جوایز برعهده دارد، گفت: جشنواره فیلم فجر کاملا یک جشنواره دولتی است و رییس شورای سیاست‌گذاری آن جواد شمقدری است، لذا من چه سال‌های بعد حضور داشته باشم و چه حضور نداشته باشم، معاونت سینمایی باید به تعهدات خود عمل کند.

وی ادامه داد: ‌امسال تلاش شده است که در برگزاری جشنواره یک استانداردسازی لازم انجام شود و هیچ فشاری بر فیلمسازان و لابراتوارها وارد نشود.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون تشکیل بازار سیاه بلیت جشنواره گفت: گیشه‌های سینماها در زمان اکران فیلم‌ها باز است و بلیت‌ها را ‌می‌فروشد. ما مشکل کمبود بلیت را نخواهیم داشت و حتی تصور ‌می‌کنم برای برخی فیلم‌ها مجبور شویم سانس فوق‌العاده قرار دهیم، اما از مردم ‌می‌خواهم که بلیت‌ها را از بازار سیاه نخرند.

خزاعی در پاسخ به سوالی پیرامون نمایش قلاده‌های طلا و نحوه خرید فیلم هووگو گفت: قلاده‌های طلا یک فیلم سیاسی است و باید ارگان‌های مختلف درباره آنها نظر بدهند و تصمیم نهایی را بگیرند امروز کپی دیجیتال فیلم حاضر است و با صحبتی که با وزیر ارشاد داشتم ایشان اعلام کرده است که مشکل اکران فیلم حل ‌می‌شود همچنین کپی فیلم هووگو کاملا به صورت قانونی خریداری شده و هیچ دلالی در بین نبوده، اما واسطه‌های مشخص شده فیلم را خریدند.

جزئیات مراسم افتتاحیه به روایت دبیر جشنواره سی‌ام فیلم فجر

فرش قرمز نه؛ کوچه انقلاب

محمد خزاعی دبیر جشنواره سی‌ام فیلم فجر اعلام کرد:‌ افتتاحیه باشکوهی در تالار وحدت در نظر گرفته شده که ۱۲ بهمن برگزار خواهد شد. در ابتدا آیین استقبال از عوامل فیلم‌ها را در کوچه انقلاب که در محوطه باز تالار در نظر گرفته شده خواهیم داشت که عوامل هر فیلم در دفاتر تهیه‌کنندگان حاضر خواهند شد و طی تشریفات خاصی به تالار وحدت منتقل می‌شوند تا راس ساعت ۱۸:۳۰ مراسم آغاز می‌شود و شاهد تحویل سال سینمای ایران باشیم. به گزارش «سینمای ما»، ظاهرا آیین استقبال از عوامل فیلم‌ها در «کوچه انقلاب» نام جدید مراسم معروف «فرش قرمز» است که چندی پیش برگزاری آن در شکل محدود و برای افتتاحیه اکران فیلم‌ها توسط سایت «سینمای ما» با جنجال و حواشی مختلفی مواجه شده بود. نکته مهم و قابل توجه در این برنامه، شباهت چشمگیر شکل برنامه‌ریزی و برگزاری احتمالی برنامه با شرایط و راه و روش برگزاری این برنامه توسط «سینمای ما» است و تغییرات احتمالی در جزئیات برنامه اتفاق خواهد افتاد.