نوروز سینما‌ها چه رنگی است؟

همزمانی ماه مبارک رمضان با فصل تابستان اغلب سینماگران و پخش‌کنند‌ه‌ها را بر آن داشته برای نمایش فیلم‌هایشان در نوروز ۱۳۹۱ برنامه‌ریزی کنند. «حبیب کاوش» سخنگوی شورای صنفی نمایش فیلم با بیان آنکه اولویت اکران فیلم‌ها در سینماهای کشور بنا بر هر فصل و بازه زمانی تابع نگرش‌های متفاوتی است، افزود: فیلم‌های برخوردار از مضامین شاد و کمدی، از اولویت‌های مهم اکران در ایام نوروز است.

«حبیب کاوش» به ایرنا گفت: انتخاب آثار سینمایی برای اکران در فصول و زمان‌های مختلف، همواره تابع ابعاد متفاوتی از جمله مناسبت‌های تاریخی، فصل تعطیلات، فصل امتحانات و مواردی از این دست بوده که با کار کارشناسی دقیقی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: مساله اکران فیلم‌های برگزیده جشنواره فیلم فجر در ایام نوروز نیز تابع همین شرایط است؛ به‌عنوان مثال فیلم «روزهای زندگی» به کارگردانی پرویز شیخ طادی با وجود موفقیت در جشنواره سی ام فجر، به خاطر مضمون داستانی خاص، نمی‌تواند در اولویت اکران‌های نوروزی قرار گیرد.

سخنگوی شورای صنفی نمایش فیلم، ایام نوروز را از ایامی همراه با جشن و شادابی برای ایرانیان دانست و گفت: در این ایام بر اساس فضای کلی موجود در سطح کشور، فیلم هایی با تم شاد و کمدی در اولویت اکران قرار می‌گیرند؛ هر چند تا کنون گزینه‌های مشخص اکران در این ایام مشخص نشده‌اند، اما به‌زودی فیلم‌های منتخب معرفی خواهند شد.

حمایت مسوولان سینمایی و وضعیت پروانه نمایش‌ها

مسوولان سینمایی در جریان برگزاری سی‌امین جشنواره فیلم فجر و پیش از آن صحبت‌هایی در مورد حمایت از فیلم‌های منتخب جشنواره در جریان نمایش عمومی، البته بعد از حمایت‌های مرحله تولید به میان آوردند.

همین شرایط نوروز ۱۳۹۱ را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است و این روزها سخنانی از سوی پخش‌کننده و صاحبان فیلم‌های مختلف عنوان می‌شود که علاقه‌مند هستند کارشان را در بهار ۱۳۹۱ روانه پرده سینماها کنند. این بازار رقابت را گرم‌تر و البته با توجه به شرایط خاص تصمیم‌گیری برای نمایش فیلم‌‌ها شائبه برخی ناعدالتی‌ها را به وجود می‌آورد.

در این میان صحبت از اکران «قلاده‌های طلا» در نوروز مطرح شده است؛ فیلمی که از ابتدای ساخت به دلیل موضوع سیاسی‌اش با مانور خبری گسترده روبه‌رو بود و صحبت‌ها در مورد صدور پروانه نمایش آن باعث شد نمایش نیمه شب آن در سالن اهالی رسانه یکی از سانس‌های شلوغ این مجموعه باشد.

مستقل از حمایت و در انتظار اکران

تعدادی از فیلم‌‌های سینمایی برنامه‌ریزی برای نمایش را در نوروز ۱۳۹۱ از مدت‌ها قبل آغاز کرده بودند؛ از جمله این کارها می‌توان به «بوسیدن روی ماه» ساخته همایون اسعدیان اشاره کرد که به نظر می‌رسد با توجه به حال و هوای آن و نیاز ترکیب اکران نوروزی به وجود آثاری با فضاهای متفاوت بتواند به درستی در ترکیب اکران نوروزی قرار بگیرد، اما دست فیلم‌‌‌هایی از این دست برای تصاحب سالن‌های سینما در نوروز ۹۱ به جایی بند نیست و فیلمی که بعد از نامزدی در هفت رشته جشنواره فقط یک سیمرغ صدا گرفت، به نظر نمی‌رسد در میان فیلم‌هایی قرار بگیرد که مدیران سینمایی تاکید بر حمایت از آنها دارند.

«نارنجی‌پوش» دایوش مهرجویی نیز از دیگر فیلم‌هایی است که شنیده می‌شود برای اکران در نوروز ۱۳۹۱ آماده می‌شود؛ فیلمی که جایزه ویژه هیات داوران سی‌امین جشنواره فیلم فجر را برای کارگردانش به همراه آورد.

«ضدگلوله» مصطفی کیایی که جایزه بهترین فیلمنامه را برای نویسنده و کارگردان آن به ارمغان آورد، «زندگی خصوصی» ساخته حسین فرحبخش که به گفته بسیاری نتیجه کار کاملا متقاوت از هدف اولیه تولید آن از آب درآمده است، «پذیرایی ساده» مانی حقیقی که عملا از سوی داوران جشنواره نادیده گرفته شد، «برف روی کاج‌ها» ساخته پیمان معادی که سرنوشتی همانند «پذیرایی ساده» در ارزیابی داوران داشت، اما از منظر مخاطبان جشنواره در بالاترین رتبه قرار گرفت و سیمرغ بهترین فیلم مردمی را برای کارگردان و تهیه‌کننده‌اش به همراه آورد و همچنین «‌انتهای خیابان هشتم» ساخته علیرضا امینی که دو سالی است در مرحله دریافت پروانه نمایش بلاتکلیف است، از جمله کارهایی هستند که گفته می‌شود صاحبان و پخش‌کننده‌های آنها تمایل به اکران آنها در نوروز دارند.

تعدادی از این فیلم‌ها پیش از برگزاری جشنواره بنا بر اعلام اداره کل نظارت و ارزشیابی پروانه نمایش عمومی دریافت کردند و تعدادی پروانه نمایش موقت. جدا از شرایط نامشخصی که فیلم‌های دارای پروانه نمایش موقت دارند، وزارت ارشاد در ارائه پروانه نمایش‌های دائمی که صادر کرده تاخیر دارد تا همچنان شرایط برای روشن کردن تکلیف اکران نوروزی سخت‌ باشد.