وزیر ارشاد: تلاش می‌کنیم کتاب را در زندگی مردم پررنگ‌تر کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تعلیق فعالیت چندین ناشر در هفته‌های اخیر و دلایل آن اظهار بی‌اطلاعی کرد. سیدمحمد حسینی در حاشیه مراسم تقدیر از دست‌اندرکاران نوزدهمین دوره هفته کتاب و در جمع خبرنگاران، درباره ارزیابی خود از وضعیت ادبیات داستانی در سالی که گذشت، گفت: نقشی که کتاب می‌تواند در پیشبرد ادبیات داشته باشد، قابل توجه است و ما هم داریم تلاش می‌کنیم بحث کتاب را به عنوان مساله‌ای مهم در زندگی مردم پررنگ‌تر کنیم.

وی در پاسخ به سوال مهر درباره دلیل تعلیق فعالیت چند ناشر در هفته‌های اخیر گفت: من در جریان نیستم. از معاونت فرهنگی بپرسید دلیلش چیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به خبرنگاری که ارزیابی او را از عملکرد معاون امور فرهنگی خود در حوزه صدور مجوز کتاب‌ها جویا شد، گفت: در این زمینه همیشه تاکید ما بر این مساله بوده که کارها با سرعت بیشتری انجام شود و معطلی کمتر باشد و دوستان هم دارند تلاش خودشان را انجام می‌دهند.

حسینی اضافه کرد: اما مجوز نشر ضوابط خاص خودش را دارد و به هر حال افرادی باید شرایطی را داشته باشند تا بشود به آنها مجوز نشر داد و برای ادامه کار هم باید این قابلیت‌ها را حفظ کنند. گاهی اوقات ناشران تلاش نمی‌کنند و کار جدی انجام نمی‌دهند و به همین خاطر مجوز آنها منوط به کسب شرایطی، تمدید می‌شود. وی مکان برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را هم مصلای بزرگ امام خمینی (ره) اعلام و بر لزوم ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های مجری برای برگزاری باشکوه این رویداد تاکید کرد.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که چگونه می‌توان به «برگزاری باشکوه» نمایشگاه کتاب تهران امیدوار بود در شرایطی که موسسه مجری آن (موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران) ماه‌هاست مسوول ندارد؟ گفت: کار اصلی نمایشگاه بر عهده خود ناشران است و ما آنجا تنها زمینه‌سازی می‌کنیم برای حضور گسترده آنها. حسینی افزود: دوستان معاونت فرهنگی وزارت ارشاد مقدمات کار برپایی نمایشگاه کتاب تهران را فراهم کرده‌‌اند و انشاءالله مشکلی به وجود نخواهد آمد.