رفتار ضدشورایی شورای هنری تئاتر شهر

عضو سابق شورای هنری تئاتر تغییر در شورای هنری تئاتر شهر را عملی ضد شورایی دانست و گفت: این اقدام برای ایجاد فرصتی برای اعمال نظر صورت گرفت. «محمد یعقوبی» عضو پیشین شورای هنری تئاتر شهر در گفت‌و‌گو با فارس گفت: من نمی‌توانم از قول دیگر اعضای شورا صحبت کنم؛ بنابراین فقط درباره نبودن خودم در شورا حرف می‌زنم که بهترین پاسخی که دارم این است که باید از آقای شاه‌آبادی و معاونان وی در مورد این تغییرات سوال پرسید.

وی افزود: لازم است مساله‌ای را مطرح کنم که در طول سال‌هایی که تئاتر کار کردم تا به حال برای من پیش نیامده بود. تا به حال هیچ معاون هنری ندیدم که به اندازه آقای شاه‌آبادی رفتار انتحاری کند؛ البته هیچ اشکالی ندارد که یک فرد علیه خود انتحاری عمل کند، اما وقتی با این کار خود به دیگران لطمه می‌زند، اسمش ترور است.

وزیر ارشاد

چرا عکس‌العمل نشان نمی‌دهد؟

نماینده سابق خانه تئاتر در شورای هنری تئاتر شهر تصریح کرد: به هر حال این رفتار انتحاری و این خود‌زنی آقای شاه‌آبادی برای من بسیار عجیب است؛ زیرا آدم احساس می‌کند یک روحیه منطقی نباید انتحاری باشد، ولی این روحیه در حال زدن لطمه وحشتناکی به تئاتر است. هر چه فکر می‌کنم نمی‌دانم که چرا وزیر ارشاد این فرد را عوض نمی‌کند؟ با خودم می‌گویم شاید وزیر در این رابطه مسوول نباشد. البته این را نمی‌دانم و حدس می‌زنم، اما چون دلیل دیگری نمی‌بینم و با وجود اعتراض‌های بسیار تغییری در این جایگاه صورت نمی‌گیرد به گمان خود می‌رسم!

وی ادامه داد: وقتی وزیر ارشاد می‌داند که چقدر تئاتری‌ها از این آدم ناراضی هستند تعجب می‌کنم که چرا شاه‌آبادی عوض نشده و نمی‌شود. البته می‌توان گفت که موضوع شخص نیست، اما ما می‌دانیم که در این کشور اشخاص مهم هستند و می‌توانند یک جریان تقریبا شکل گرفته را به هم بریزند، کاری که آقای شاه‌آبادی در مورد شورای هنری تئاتر شهر انجام داده است.

تغییر در شورای هنری یک رفتار ضدشورایی بود

این نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه معاون امور هنری وزارت ارشاد به شورا اعتقادی ندارد، بیان کرد: به هر حال این رفتار ایشان نشان داده که اساسا هیچ اعتقادی به شورا نداشته است و در واقع می‌داند که ما جدول سال ۹۱ تئاتر شهر را بسته بودیم و اسامی کارگردان‌ها را قصد داشتیم اعلام کنیم تا هیچ بهانه‌ای شورای عدم حمایت نداشته باشد. زمانی که شاه‌آبادی و معاونانش می‌دانند ما چنین کاری را انجام دادیم، تغییر در شورا تنها یک رفتار ضدشورایی است؛ یعنی پیش خود می‌گویند افراد جدیدی را می‌آوریم تا آنها برای ما فرصتی برای تغییر در تصمیم‌گیری‌ها باشند، بنابراین هیچ معلوم نیست این شورا چه مدت دوام بیاورد. من در این شورا نماینده خانه تئاتر بودم، با تمام تلاش امیدوار بودم کاری برای تئاتر انجام دهم ولی حضور در این شورا جز دشمن‌تراشی نتیجه چندانی برای من نداشت. به همین دلیل حتی باید خوشحال باشم که دیگر در این شورا نیستم.

از مسائل پشت پرده مدیریتی تئاتر سردرآوردم

یعقوبی تصریح کرد: به هر حال امیدوارم که از نماینده خانه تئاتر هم که بنا به تعهد دو طرفه مرکز هنرهای نمایشی و خانه تئاتر صورت گرفته بود، دعوت به عمل آید تا‌ از طرف خانه تئاتر در شورای هنری حضور داشته باشد. شکی نیست که در این مدتی که در شورا بودم از مسائل زیادی در مورد مشکلات پشت پرده مدیریتی سردرآورم و روزی حتما در مورد آن صحبت خواهم کرد، اما الان شرایط تئاتر نگران‌کننده است.

وی مشاوران معاونت هنری را افرادی کوچک خواند و ادامه داد: آقای شاه‌آبادی همان طور که در سال گذشته گفتم مشاوران کوچک دارد و باید حرفم را این طور تکمیل کنم که اگر آدم‌های بزرگی دور خود جمع کند خود نیز بزرگ می‌شود.

افراد جدید شورای هنری خوشنام هستند

عضو هیات‌مدیره خانه تئاتر گفت: افراد جدید شورای هنری تئاتر شهر خوشنام هستند که این یک حسن است، ولی واقعیت این است که شاید در تفکر ضد شورایی معاونت هنری که احساس می‌کنم، بودن این افراد ممکن است به نفع تئاتر باشد.

این هنرمند تئاتر درباره استقلال مدیریتی مدیر تئاتر شهر بیان کرد: موسوی فردی با حسن نیت است، اما من هم احساس کردم که استقلال مدیریتی ندارد اما معنی آن به این نیست، ما در شورا بودیم و کسی نظرات‌ ما را دگرگون نمی‌کرد، به جز یک مورد که اعتراض کردم. از این نظر، استقلال در شورا بود، ولی صادق موسوی نمی‌تواند بگوید استقلال دارم چون همین الان او احتمالا تمایلی به تغییر در شورا نداشته است.

شاه‌آبادی جایگاه معاونت هنری را اقامتگاه موقت می‌داند

یعقوبی گفت: فکر می‌کنم شاه‌آبادی و معاونانش معاونت هنری و وزارت ارشاد را یک جایگاه موقت برای خود تلقی می‌کنند؛ زیرا اگر این طور نبود اقدامات ماندگار و تاثیرگذار برایشان مهم بود، اصلا فکر نمی‌کنند که اطرافیان چه صحبت‌هایی در موردشان می‌کنند. آنها اینجا را موقت می‌دانند و از طرفی برایشان اقدامات اصولی و نام ماندگار اهمیت ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شکی نیست افرادی که چنین روحیه‌ای دارند، وجودشان در آن عرصه خطرناک است. آنها به نظر می‌رسد اینجا را اقامتگاه موقتی می‌دانند، اما تجربه‌ نشان می‌دهد افرادی با چنین روحیه‌ای بیهوده دل بسته‌اند به اینکه به جایگاه بالاتری عروج کنند.