دلار بالا رفته،تعداد مسافران کن هم ایضا!

با توجه به سفر هر ساله مدیران سینمای ایران به فستیوال کن، هنوز هیچ آمار دقیقی از خروجی این سفرها مشخص نشده است فستیوال جهانی فیلم کن فرانسه مهم‌ترین و معتبرترین جشنواره جهانی است که سینمای ما امسال در آن حضور می‌یابد و این امر با توجه به اینکه سینمای ایران تاکنون نتوانسته است حضور بین‌المللی خود را فراتر از جشنواره‌های جهانی و اکران‌های محدود در تک سالن‌ها و تک‌سانس‌ها محقق سازد، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مدیریت سینمای ایران بدون سهم در جشنواره کن

به گزارش فارس امسال فیلم «مثل یک عاشق» ساخته عباس کیارستمی که محصول مشترک ژاپن و کمپانی فرانسوی است و تمام صحنه‌های آن در ژاپن فیلمبرداری شده است در جشنواره حضور دارد.

این فیلم برای دریافت نخل طلا در جشنواره امسال رقابت می‌کند و تنها فیلمساز ایرانی آن را ساخته است.

حضور پرتعداد مدیران

در جشنواره کن

همه ساله به بهانه حضور فیلم‌های ایرانی در بازار بین‌المللی جشنواره کن که از اهمیت خاصی برخوردار است، مدیرانی از سینمای ایران در این بازار حاضر می‌شوند و آن را پراهمیت می‌دانند، اگر مدیران با برنامه در این بازار حضور یابند می‌توانند در معرفی سینمای ایران بسیار موثر باشند.

هر سال شاهد اعزام کاروان پر تعدادی از مدیران هنری از سوی وزارت ارشاد به فرانسه برای شرکت در جشنواره هستیم، اما دریغ از آمار و ارائه گزارش از عملکرد و حضور در بازار و اکران در کشورهای مختلف! امسال هم مانند سال گذشته کاروان مدیران به سرپرستی «حسن نجاریان» (قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی) به فرانسه اعزام می‌شود.

با توجه به افزایش قیمت دلار و مشکلات اقتصادی که کشور با آن مواجه است و پروژه‌هایی که به دلیل نداشتن سرمایه‌گذار بر زمین مانده است، امسال تعداد مدیران و سینماگرانی که از سوی دولت برایشان از سفارت فرانسه ویزا درخواست شده است افزایش یافته، به گونه‌ای که سفارت فرانسه به تعدادی از درخواست‌کنندگان (حدود ۲۰ نفر) بنا به دلایل مختلف ویزا نداده است.

در میان گروه اعزامی به فرانسه، نام «جواد شمقدری» (رییس سازمان سینمایی) به چشم می‌خورد. در خبرها آمده بود که او در جشنواره حضور نمی‌یابد اما نام شمقدری در لیست اسامی‌ای که برای آنها ویزا صادر شده است، دیده می‌شود. در بازار جشنواره کن امسال حضور پررنگ و پرتعداد موسسه رسانه‌های تصویری را شاهد هستیم که علاوه بر مدیرعامل این موسسه (محمدرضا عباسیان) تعدادی از همکاران وی در موسسه و یکی از اهالی رسانه نیز به چشم می‌خورد، مدتی است فعالیت موازی بنیاد سینمایی فارابی و موسسه رسانه‌های تصویری باعث اما و اگرهایی شده است و جالب است که دو نهاد دولتی با هم به رقابت می‌پردازند!

از دیگر مدیرانی که در این جشنواره مهم جهانی حضور می‌یابند می‌توان به سیداحمد میرعلایی (مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی)، حسن نجاریان (قائم مقام بنیاد سینمایی)، امیر اسفندیاری (مدیر امور بین‌الملل فارابی)، هاشم میرزاخانی (مدیرعامل انجمن سینمای جوان)، شفیع آقامحمدیان (مدیرعامل مرکز گسترش و سینمای تجربی)، شیرین نادری (مدیر بازرگانی مرکز گسترش و سینمای تجربی)، بهمن حبشی (مدیر دفتر مجامع سینمایی) و ... اشاره کرد.

در این میان «سهیل جهان‌بیگلری» (مدیرعامل سازمان توسعه سینمایی حوزه هنری) به همراه هیاتی از حوزه هنری در جشنواره حاضر خواهند شد زیرا امسال برای اولین‌بار این سازمان دارای غرفه‌ای مستقل خواهد بود.