یک کارشناس امور پخش و اکران ضمن هشدار درباره وضعیت استقبال مخاطبان از تولیدات سینمای ایران گفت: متاسفانه سینمای ایران در بهار ۹۱ نسبت به همین زمان در سال گذشته با افت ۷۰ درصدی مخاطب روبه‌رو بوده‌است. امیرحسین علم‌الهدی کارشناس امور پخش و اکران سینما، در ارتباط با رکود گیشه سینماها در بهار ۹۱ به «مهر» گفت: این شرایط قابل پیش‌بینی بود به هر حال جشنواره سی‌ام فیلم فجر نوید رکود جدی برای سینمای ایران داشت. مجموعه فیلم‌ها این موضوع را نشان می‌داد که برای مخاطب ساخته نشده و بیشتر آثار سفارشی هستند.

وی افزود: همچنین از طرف دیگر اتفاقات اخیر در شورای صنفی نمایش و همچنین مجموعه اتفاقات اکران نوروزی یکی دیگر از عواملی بود که در شرایط کنونی گیشه‌های سینما تاثیر گذاشته و نمی‌توان گفت که بی‌تاثیر بوده است.

علم‌الهدی ادامه داد: اتفاق دیگر بالا بردن قیمت بلیت‌های سینما است. وقتی عنوان می‌کنیم شورای صنفی نمایش و وزارت ارشاد باید تحلیل‌های خود را مبتنی‌بر واقعیت بیان کنند ما را متهم به سیاه‌نمایی می‌کنند. ما عنوان کردیم افزایش بلیت مساوی با خودزنی سینمای ایران است.

وی تاکید کرد: فیلم‌های سفارشی که فاقد مخاطب هستند نباید با افزایش قیمت بلیت اکران شوند، همان‌طور که بازاری‌ها جنس‌هایی را که در انبارهایشان مانده و فروش نمی‌رود با افزایش قیمت وارد بازار نمی‌کنند! زیرا معتقدند این کار یک خودزنی است بلکه باید برای فروش این اجناس حتی کاهش قیمت نیز داشته باشند، مقوله سینما نیزهمین طور است.

علم‌الهدی افزود: سینمای ایران متاسفانه در چینش اکران نوروزی بسیار وحشتناک عمل کرد افزایش قیمت بلیت‌ها نیز این اثرات را دوچندان کرد. سینمای ایران دچار یک دایره بسته شده که مدام در حال تکرار مکررات است به طوری که پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۱ مخاطب ما بین ۸ تا ۹ میلیون نفر باشد!

وی عنوان کرد: در صورتی که در سال ۸۹ ما ۱۲ میلیون مخاطب و در سال ۹۰، ۱۴ میلیون مخاطب داشتیم و اگر پیش‌بینی ما در ارتباط با سال ۹۱ درست باشد، با اینکه رقم پایینی است بازهم یک نگاه خوش‌بینانه است.

این کارشناس ادامه داد: مجموعه اتفاقات سیاسی در چند سال گذشته، حذف نخبگان از حوزه تولید، توزیع و پخش تولیدات سینمایی و نتیجه این سیاست‌گذاری‌ها خود را در سال ۹۱ نشان می‌دهد. متاسفانه دولت و صنف‌ها هیچ برنامه‌ای برای مدیریت بحران فعلی ندارند. اگر هم کارشناسان برنامه‌ای در این ارتباط ارائه کنند توسط سیاست‌گذاران شنیده نخواهد شد.

وی تاکید کرد: با این شرایط سینما چاره‌ای ندارد که به روزمرگی بیفتد، متاسفانه ما در سال جاری ۷۰ درصد ریزش مخاطب نسبت به بهار سال گذشته داشته‌ایم به طوری که اگر بخواهیم یک مقایسه انجام دهیم متوجه می‌شویم به طور نمونه فیلم «چک» یا «روزهای زندگی» ۲۰ سینما در اختیار دارند و هر سالن ۴۰۰ صندلی؛ اگر این تعداد را ضرب در ۵ هزار یا ۴۵۰۰ تومان قیمت بلیت کنیم به طور منطقی باید این آثار ۱۸۰ میلیون فیلم فروش داشته باشد، اما این فروش اخیرا به ۹ میلیون تومان رسیده‌است!

علم‌الهدی افزود: اگر این رقم ۹ میلیون تومانی را ۱۸۰ میلیون تقسیم کنیم متوجه می‌شویم که این رقم کمتر از ۵ درصد پتانسیل فروش این آثار است. این موضوع در حد فاجعه است. وقتی به اکران یک فیلم درسینما نگاه می‌کنیم به طور میانگین متوجه می‌شویم که در یک روز جمعه فروش یک فیلم کمتر از ۲۵ میلیون بوده‌است.