فرش قرمز شصت‌وپنجمین جشنواره‌ فیلم کن به عنوان معتبرترین رویداد سینمایی جهان امروز(چهارشنبه) بار دیگر میزبان چهره‌های سرشناس دنیای هنر هفتم خواهد شد.

به گزارش ایسنا، جشنواره‌ فیلم کن با قدمتی ۶۴ ساله آوردگاه بزرگان دنیای سینما است که به مدت یک هفته تمام نگاه‌های اهالی سینما در سراسر جهان را معطوف به خود می‌کند.
در ذیل نگاهی به مهم‌ترین اخبار و رویدادهایی می‌اندازیم که امسال در جشنواره‌ کن روی می‌دهد:
آغاز جشنواره با قلمروی طلوع ماه
فیلم قلمروی طلوع‌ ماه ساخته‌ وس‌اندرسون فردا در افتتاحیه‌ شصت‌وپنجمین جشنواره‌ فیلم کن نمایش می‌یابد. این فیلم با نقش‌آفرینی بروس ویلیس، تیلدا سوئینتون و بیل‌مورای داستان زوج جوانی است که از محل زندگی‌شان متواری می‌شوند و ساکنان محلی را وامی‌دارند تا به دنبال آنها بگردند. قلمروی طلوع ماه محصول کمپانی فوکوس است که فیلم‌نامه‌‌ آن را وس اندرسون به همراه رومن کوپولا نوشته است. ژیل ژاکوب، رییس جشنواره‌‌ کن اعلام کرد:‌ انتخاب اندرسون به عنوان کارگردان فیلم افتتاحیه‌‌ جشنواره با هدف نشان دادن سینمای جوان آمریکا معتبرترین رویداد سینمایی دنیا بوده است.
‌ نانی مورتی، رییس هیات‌داوران
برگزارکنندگان جشنواره‌‌ کن امسال نانی مورتی، کارگردان سرشناس ایتالیایی را به عنوان رییس هیات‌داوران بخش بین‌الملل برای اعطای نخل طلا انتخاب کردند. معروف‌ترین فیلم نانی مورتی اتاق پسر (‌٢٠٠١) است که جایزه‌‌ نخل طلا و فیپرشی را از جشنواره کن کسب کرد. وی در سال ‌١٩٩٤ با فیلم خاطرات عزیز بهترین کارگردان جشنواره‌‌ کن شد و در سال ‌٢٠٠٤ جایزه کالسکه‌‌ طلایی کن را به‌دست آورد. مورتی در سال ‌٢٠٠٩ پس از ساخت فیلم سوسمار از دنیای سینما خداحافظی کرد. این فیلم جایزه‌‌ شهر رم را از جشنواره کن به‌دست آورد.
ژان پائول گالتیر، طراح لباس سرشناس دنیای سینما، الکساندر پاین، کارگردان و فیلمنامه‌نویس معروف آمریکایی، ایوان مک گری‌گور، بازیگر سرشناس اسکاتلندی، دایان کروگر، بازیگر معروف آلمانی، آندره آرنولد، کارگردان انگلیسی‌، هیام عباس، فیلمساز فلسطینی و امانوئل دووس، بازیگر فرانسوی نیز در جشنواره فیلم کن در بخش رقابتی داوری خواهند کرد.
کیارستمی، نامزد دوباره‌‌ نخل طلا
از مهم‌ترین اتفاقات امسال جشنواره‌‌ کن، حضور دوباره‌‌ عباس کیارستمی، کارگردان سرشناس ایرانی در بخش رقابتی است. کیارستمی که یک بار برای فیلم طعم گیلاس نخل طلای کن را دریافت کرد، این‌بار نه به عنوان نماینده‌‌ ایران، که با فیلم مثل یک عاشق محصول مشترک فرانسه و ژاپن چشم به جایزه‌‌ اول جشنواره دوخته است.
کیارستمی در سال 1993 بر مسند داوری جشنواره‌‌ کن نشست و سال بعد از آن فیلم زیر درختان زیتون را در بخش مسابقه‌‌ کن به نمایش گذاشت. وی با فیلم زندگی و دیگر هیچ جایزه‌‌ بهترین فیلم بخش نوعی نگاه را دریافت کرد. در سال 2001 فیلم ای‌بی‌سی آفریقا در بخش خارج از مسابقه حضور داشت و در سال 2002 فیلم ده کیارستمی در بخش مسابقه به نمایش درآمد. سال بعد نیز این هنرمند سرشناس ایرانی داوری بخش فیلم‌های کوتاه و سینه فوندانسیون را برعهده داشت و سال 2004 فیلم پنج را به کن ارائه کرد.
اعطای جایزه‌‌ رسانه‌ای اتحادیه اروپا به اصغر فرهادی
بر اساس اعلام کمیسر امور آموزش فرهنگ و جوانان اتحادیه‌‌ اروپا، اولین جایزه‌‌ رسانه‌ای این اتحادیه به اصغر فرهادی اهدا خواهد شد. طرح فیلم‌نامه‌‌ بعدی اصغر فرهادی که اوایل مهر ماه در پاریس فیلمبرداری خواهد شد، از بین 200 طرح ارائه‌شده رتبه‌‌ نخست را دریافت کرد.
این جایزه روز ۲۰ مه (۳۱ اردیبهشت) در جشنواره‌ کن به این فیلم‌ساز ایرانی تعلق خواهد گرفت. جایزه رسانه‌ای اتحادیه اروپا توسط داوران مستقل و اعضای کمیسیون آموزش، فرهنگ، زبان و جوانان اتحادیه‌‌ اروپا به پروژه‌هایی اهدا می‌شود که سهمی متعهدانه در توسعه‌‌ چند فرهنگی ایفا می‌کنند. این جایزه به‌خاطر پروژه‌‌ مشترک فرهادی و الکساندر موله گی از کمپانی ممنتو به این دو اعطا می‌شود.
بزرگان سینما همه جمع‌اند
جشنواره‌‌ امسال کن به یمن حضور بزرگان دنیای سینما بسیار جذاب شده است. نام‌های آشنایی چون میشل هانکه، دیوید لینچ، کن لوچ، آلن رنه، ژاک آئودیار و دیوید کراننبرگ مطئمنا گرمای مضاعفی به بخش رقابتی جشنواره‌‌ کن خواهند داد.
عشق، ساخته‌‌ میشائل هانکه، سهم فرشتگان اثر کن لوچ، Baad el mawkeaa، به کارگردانی یسری نصرالله، آن طرف تپه‌ها اثر کریستین مونگیو، جهانی، ساخته‌‌ دیوید کراننبرگ، موتورهای مقدس اثر لیوس کاراکس، شکار به کارگردانی توماس وینتربرگ، آنها را با ملایمت بکش اثر اندرو دومینیک، در کشور دیگر ساخته‌‌ هونگ سانگ سو، در مه اثر سرگئی لوزنیتسا، بی‌قانون به کارگردانی جان هیلکوت، مثل یک عاشق به کارگردانی عباس کیارستمی، گل اثر جف نیکولز، در جاده ساخته‌‌ والتر سالس، گزارشگر به کارگردانی لی دانیلز، بهشت عزیز ساخته‌‌ اولریش سیدی، واقعیت اثر ماتئو گارونه، طعم زنگار و استخوان ساخته‌‌ ژاک آئودیار، مزه‌‌ پول ساخته‌‌ ایم سانگ سو، تاکنون هیچ چیزی ندیده‌ای به کارگردانی آلن رنه فیلم‌های بخش رقابتی جشنواره‌‌ کن 2012 هستند.
یک خانواده‌‌ محترم در بخش دو هفته کارگردانان
فیلم یک خانواده‌‌ محترم ساخته‌‌ مسعودبخشی از ایران در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره‌‌ کن نمایش خواهد یافت. این فیلم که یکی از نامزدهای جایزه‌‌ دوربین طلای جشنواره کن است، روایتگر داستانی جذاب و درام خانوادگی است که با نگاهی به داستان هابیل و قابیل، در بستر اتفاقات و حوادث بعد از انقلاب مخصوصا آزادی خرمشهر، به تصویر شرایط و دیدگاه‌های شخصیت‌های داستان، در حال حاضر می‌پردازد.