بزرگان در جشن 63 سالگی برلین

جشنواره فیلم برلین به عنوان سومین رویداد معتبر سینمای جهان از امروز میزبان چهره‌های نامدار هنر هفتم خواهد بود.

به گزارش ایسنا، شصت‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین که پس از کن و ونیز، قطب سوم سینمای جهان محسوب می‌شود، امروز فرش قرمز خود را بار دیگر به زیر پای بزرگان سینما پهن خواهد کرد. «استاد بزرگ» در افتتاحیه

جشنواره فیلم برلین امروز با نمایش فیلم «استاد بزرگ» ساخته «وونگ کار وای» کارگردان سرشناس چینی آغاز به کار خواهد کرد. این فیلم که در بخش غیررقابتی نمایش می‌یابد، در ژانر رزمی داستان «ایپمن»، مربی اصلی«بروس‌لی» است. «کار وای» که تا کنون چهار بار نامزد دریافت نخل طلای کن شده است، به جهت سبک خاص فیلم‌های هنری شهرت یافته است و در آثارش معمولا به شکلی مطلوب سنت‌های سینمای آسیا‌ و اروپا را به هم پیوند می‌زند.

وی طی سال‌های گذشته حضور پررنگی در جشنواره‌ فیلم برلین داشته است؛ در سال ۱۹۹۱ با فیلم ‌«روزهای وحشی‌گری» در بخش فروم حضور داشت و در سال ۱۹۹۶ با فیلم «فرشتگان سقوط کرده» به این رویداد سینمایی دعوت شد.

«وونگ کار وای»، بر مسند ریاست هیات‌داوران

امسال جشنواره‌ برلین «وونگ کار وای»، کارگردان سرشناس چینی را برای ریاست هیات‌داوران بخش بین‌الملل انتخاب کرد. علاوه‌بر او، «سوزان بی‌یر»،‌ «اندریاس درسن»، «الن کوراس»، کارگردان آمریکایی، «آتینا راشل» تهیه‌کننده و کارگردان یونانی و همچنین «تیم رابینز»، بازیگر سرشناس‌هالیوودی از دیگر اعضای هیات داوران بخش رقابتی جشنواره فیلم برلین خواهند بود.

ادای احترام به فیلم‌های کلاسیک

جشنواره‌ برلین ۲۰۱۳ با نمایش آثار کلاسیک، بخش ویژه‌ای را به دوره‌ «ویمار» تاریخ سینما اختصاص می‌دهد. دوره «ویمار» مربوط به فیلم‌های تولید شده پس از سال ۱۹۳۳ میلادی است. زمانی که نازی‌ها با در دست گرفتن صنعت سینمای آلمان، سینماگران را مجبور می‌کردند تا در راستای اهداف رژیم نازی فیلم بسازند. این بخش به مرور آثار شاخصی چون فیلم «بعضی‌ها داغش را دوست دارند» محصول ۱۹۵۹ به کارگردانی «بیلی وایلدر» و فیلم معروف «کازابلانکا» محصول ۱۹۴۲ ساخته «مایکل کورتیز» خواهد پرداخت. «کازابلانکا» که در سال ۱۹۴۲ با بازی «همفری بوگارت» و «اینگرید برگمن» ساخته شد، توانست سه جایزه اسکار بهترین فیلم، کارگردانی و فیلمنامه را کسب کند.

خرس طلای افتخاری در دستان «کلود لانزمن»

خرس طلای افتخاری جشنواره‌ برلین به پاس یک عمر دستاورد سینمایی به «کلود لانزمن»، کارگردان سرشناس فرانسوی اعطا می‌شود. «لانزمن» متولد ۱۹۲۵ در پاریس است و در آلمان و فرانسه فلسفه خوانده است. وی در سال ۱۹۵۲ هنگامی که برلین تحت محاصره کشورهای بلوک شرق قرار داشت، در دانشگاه برلین غربی استادیار بود و در آنجا با «ژان پل سارتر» و «سیمون دوبووار» آشنا شد. لانزمن در سال ۱۹۸۵ با ساخت مستند «شوآ» که فیلم ۹ ساعته و جنجالی درباره واقعه هولوکاست بود، جایزه فیپرشی برلیناله و جایزه اول جشنواره روتردام را گرفت. وی همچنین یک سال بعد جایزه دستاورد سینمایی را از جوایز سزار فرانسه دریافت کرد.

معرفی کتاب‌های الهام بخش برای اقتباس سینمایی

۱۰رمان جدید که مناسب اقتباس سینمایی هستند در جشنواره امسال فیلم برلین معرفی می‌شوند. فیلمسازانی که به دنبال آثار ادبی قوی برای ساخت فیلم‌های سینمایی‌ هستند، می‌توانند روز ۱۲ فوریه در بخش «کتاب‌های جشنواره برلین» این رویداد سینمایی معتبر شرکت کنند. در این رویداد فرهنگی هنری، تولیدکنندگان سینمایی فرصت مذاکره با ناشران بین‌المللی و چهره‌های ادبی را دارند. امسال بیش از ۸۰ کتاب از سوی بیش از ۲۰ کشور جهان به دبیرخانه‌ «کتاب‌ها در جشنواره برلین» ارسال شده‌اند. این رمان‌ها از کشورهای سوئد،‌ انگلیس، فرانسه،‌ آلمان، هلند و ایتالیا به جشنواره برلین معرفی شده‌اند. موضوعاتی چون داستان زندگی خواننده‌ راک، داستان‌های جاسوسی و داستان‌های تاریخی و حماسی،‌ درام‌های خانوادگی و حتی زندگی «شارلوت برونته» رمان‌نویس کلاسیک انگلیسی مورد توجه این رمان‌ها بوده است. «کتاب‌ها در برلین» از سال ۲۰۰۶ تاکنون با همکاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت به عنوان نخستین بازار آثار ادبی در جشنواره فیلم برلین راه‌اندازی شد.

بیل آگوست و سودربرگ، اعتبار بخش مسابقه

جدیدترین ساخته «بیل آگوست»، برنده دو نخل طلای کن‌ و «استیون سودربرگ» نامزدهای اصلی کسب خرس طلای برلین هستند. «قطار شب به لیسبون» به کارگردانی بیل آگوست در بخش خارج از مسابقه نمایش می‌یابد. فیلم‌ «عوارض جانبی»، ساخته‌ جدید «استیون سودربرگ» نیز در این بخش به روی پرده می‌رود. «مرگ ضروری چارلی کانتریمن» ساخته «فردریک باند»، «سر راه من» از فرانسه به کارگردانی «امانوئل برکوت»، «بخشی از زندگی یک خرده‌فروش» ساخته «دنیس تامفرویک»، «طلا» ساخته «توماس ارسلان» از آلمان، «راهبه» ساخته «گیلائوم نیکلوکس» و فیلم «پرده» ساخته جدید جعفر پناهی از سرشناس‌ترین نامزدهای خرس طلا هستند.

نمایش ویژه «بینوایان» و «روح ۴۵» کن لوچ

فیلم جدید «کن لوچ» به همراه فیلم برنده گلدن گلوب «بینوایان» در جشنواره برلین نمایش ویژه خواهند یافت. جشنواره برلین که هر ساله در بخش نمایش ویژه به نمایش آثار شاخص فیلمسازان معتبر می‌پردازد، امسال مستند «روح۴۵»، جدیدترین ساخته کن لوچ را به روی پرده خواهد برد. «روح ۴۵» که به موضوع سوسیالیسم در انگلستان بعد از جنگ جهانی دوم پرداخته، با حمایت انجمن فیلم بریتانیا و شبکه‌ چهار تلویزیون انگلیس ساخته شده است. این کارگردان سرشناس در مستند جدیدش از آرشیوهای موجود در کتابخانه ملی بریتانیا استفاده کرده است. فیلم «بینوایان» به کارگردانی «تام هوپر» که برنده سه جایزه گلدن گلوب شد و نامزد جایزه اسکار نیز است، در جشنواره برلین نمایش ویژه خواهد یافت.

در فیلم «بینوایان» که اقتباسی از رمان مشهور «ویکتور هوگو» است، بازیگرانی چون «هیو جکمن»، «راسل کرو» و «آن‌هات‌وی» ایفای نقش کرده‌اند.