«لینکلن» به دنیا آمد!

آبراهام لینکلن یکی از عوامل اصلی محو شدن حق برده‌داری در آمریکا بود و ایالات شمالی را که حامی لغو برده‌داری بودند در جنگ علیه ایالات جنوبی آمریکا که حامی برده‌داری بودند رهبری کرد. این جنگ که به جنگ داخلی آمریکا معروف است با پیروزی ایالات شمالی پایان یافت و لینکلن رییس‌جمهور ایالات متحده آمریکا شد. وی در نهایت توسط جان ویکلز بوت یک بازیگر که طرفدار ایالات جنوبی بود در یک سالن تئاتر کشته شد. به گزارش کافه سینما، رییس‌جمهور شانزدهم آمریکا از همان زمان که سینما پا به عرصه وجود گذاشت، یکی از سوژه‌های مورد علاقه‌ سینماگران بوده و کارگردان‌هایی از دیوید وارک گریفیث تا استیون اسپیلبرگ و جان فورد او را سوژه فیلم‌های خود قرار داده‌اند. آبراهام لینکلن تا به حال در بیش از ۳۰۳ فیلم، سریال یا بازی کامپیوتری حضور داشته که خود رکوردی در میان رییس‌جمهورهای آمریکا است. از فیلم‌هایی که به تمجید از او پرداخته‌اند تا پارودی‌هایی که رییس‌جمهور آمریکا را دست انداخته‌اند و حتی حضور در یک قسمت از سریال معروف سفرهای ستاره‌ای

(Star trek) در میان این مجموعه دیده می‌شود. یکی از اولین حضورهای لینکلن در سینما در فیلم تولد یک ملت ( ۱۹۱۵) بود که دیوید وارک گریفیث ترور او را به تصویر کشید. علاوه بر این افرادی مثل جان فورد و استیون اسپیلبرگ او را به روی پرده سینما آوردند و بازیگرانی چون گریگوری پک، دنیل دی لوییس و هنری فاندا نقش او را ایفا کرده‌اند. فیلم زندگی‌نامه‌ای «لینکلن» به کارگردانی استیون اسپیلبرگ که از آن به عنوان یکی از رقبای جدی فصل جوایز سینمایی امسال یاد می‌شود، در اولین هفته اکران گسترده در ایالات متحده و کانادا در ۱۷۷۵ سینما به فروش خوب ۲۱ میلیون دلار دست پیدا کرد. متوسط فروش این فیلم با بازی دنیل دی- لوییس در نقش آبراهام لینکلن شانزدهمین رییس‌جمهور آمریکا در هر سینما ۸۳۱/۱۱ هزار دلار بود. مجموع فروش این فیلم در آمریکای شمالی ۴/۲۲ میلیون دلار شده است.

در رقابت با لینکلن فیلم خون‌آشامی «ماجرای دنباله‌دار گرگ و میش: سپیده‌دم - قسمت ۲» در هفته اول اکران پرفروش‌ترین فیلم دنیا شد. به گزارش خبرآنلاین، پنجمین و آخرین فیلم مجموعه سینمایی «گرگ و میش» در هفته اول اکران در آمریکای شمالی در ۴۰۷۰ سینما حدود ۳/۱۴۱ میلیون دلار و در ۶۱ بازار در سطح بین‌المللی ۶/۱۹۹ میلیون دلار به دست آورد و مجموع فروش جهانی خود را به ۹/۳۴۰ میلیون دلار رساند. به این ترتیب «ماجرای دنباله‌دار گرگ و میش: سپیده‌دم - قسمت ۲» توانست بهترین فروش افتتاحیه فیلمی از این مجموعه محبوب در سطح جهانی را کسب کند. از سوی دیگر، «اسکای‌فال» به کارگردانی سام مندس این هفته مجموع فروش جهانی خود را به ۲/۶۶۹ میلیون دلار رساند و پرفروش‌ترین مجموعه سینمایی جیمز باند شد. بیست و سومین فیلم باند با بازی دانیل کریگ در نقش مامور ۰۰۷ در هفته دوم اکران در ایالات متحده و کانادا به فروش بسیار خوب ۵/۴۱ میلیون دلار دست پیدا کرد و مجموع فروش خود را در آمریکای شمالی به ۳/۱۶۱ میلیون دلار رساند. «اسکای‌فال» خارج از آمریکای شمالی هم تاکنون ۹/۵۰۷ میلیون دلار فروخته است.