حوض نقاشی
سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در حالی به روزهای برپایی‌اش نزدیک می‌شود که هنوز هیات انتخاب به جمع‌بندی آرا نرسیده‌اند، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که امید زیادی به فیلم‌اولی‌ها می‌رود، گرچه در نسل میانی نیز آثار مهمی حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این روزها هیات انتخاب سی ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر که متشکل از مصطفی شایسته، مهدی صباغ‌زاده، علی معلم، جلیل عرفان‌منش، محمدحسین نیرومند، مهدی عظیمی میرآبادی و بهمن حبشی هستند هنوز مشغول دیدن آثار سینمای ایران در بخش‌های مختلف هستند و این در حالی است که بخشی از فیلم‌ها هنوز دیده نشده‌اند یا نسخه ناقصی از آنها به دفتر جشنواره ارائه شده است.
به طور مثال فیلم سینمایی «چ» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا نسخه ناقصی از آن در اختیار هیات انتخاب است ولی امید می‌رود که عوامل ساخت این اثر بتوانند هرچه سریع‌تر خود را به ماراتن فجر برسانند. «چ» یکی از امیدهای جشنواره امسال است و خیلی‌ها امید دارند حاتمی‌کیا بار دیگر سیمرغ‌های فجر را از آن خود کند. امسال به گفته برخی از اعضای هیات انتخاب، فیلم‌ اولی‌ها بسیار امیدوارکننده هستند و ما شاهد حضور نسل جوانی هستیم که می‌توانند در این دوره جشنواره شگفتی‌آفرین باشند. شنیده‌ها حاکی از آن است که فیلم‌هایی چون «روز روشن» ساخته حسین شهابی، «این یک رویا نیست» محمود غفاری، «گس» کیارش اسدی زاده، «مهمونی کامی» علی احمدزاده، «۱، ۲، ۳...۵»، «اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیک‌ترند» نرگس آبیار و «او خوب سنگ می‌زند» سید هادی محقق از آثار مهم و قابل توجه بخش فیلم‌های اول سی ویکمین جشنواره فیلم فجر هستند. گفته می‌شود از میان این آثار سه فیلم «گس»، «مهمونی کامی» و «این یک رویا نیست» دچار اصلاحاتی شده‌اند و یک فیلم دیگر ممیزی‌های زیادی داشته و حتی ممکن است امکان نمایش پیدا نکند زیرا با حذفیات پیشنهادی ممکن است محتوای فیلم دچار مشکل شود. البته این حرف و حدیث‌ها مختص فیلم‌اولی‌ها نیست و درباره کارگردان‌های نسل میانی و آثارشان نیز مطالب جالبی شنیده می‌شود. در میان آثار مهم مسابقه سینمای ایران، فیلم‌های «قاعده تصادف» از بهنام بهزادی، «دربند» ساخته پرویز شهبازی، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» از روح‌الله حجازی و «آسمان زرد کم عمق» ساخته بهرام توکلی مورد استقبال هیات انتخاب قرار گرفته است. به طوری‌که شنیده‌های ما حاکی از آن است که فیلم بهنام بهزادی یکی از بهترین آثار این دوره به شمار می‌رود.
اما گویا فیلم «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» روح‌الله حجازی باید تغییراتی داشته باشد و هنوز مشخص نیست که این فیلم در چه بخش‌هایی و به چه میزان باید اصلاح شود. البته سال گذشته نیز فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» این کارگردان هم برای حضور در بخش مسابقه دچار مشکلاتی شد که با اصرار اهالی مطبوعات و پیگیری دبیر و عوامل فیلم در یک سانس برای مطبوعات و منتقدان به نمایش درآمد که با استقبال زیادی هم روبه‌رو شد.


یکی دیگر از فیلم‌های مهم این بخش «آشغال‌های دوست داشتنی» محسن امیر یوسفی است که هنوز مشخص نیست چه وضعیتی دارد. این فیلم از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی است. شنیده‌ها حاکی است این فیلم هم به دلیل عدم رضایت فارابی از محصول نهایی، تحویل دفتر جشنواره نشده است. اما قائم مقام این مرکز اعلام کرده که مشکلی ندارد و به جشنواره می‌رود. البته فیلم تا روز گذشته هنوز توسط هیات انتخاب دیده نشده بود. اما نکته قابل توجه اینجا است که در میان نسل فیلمسازان پیشکسوت هم همین مسائل دیده می‌شود. فیلم سینمایی «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» ساخته پوران درخشنده نیز باید دچار حک و اصلاح شود. گویا این فیلمساز باید پایان اثر خود را تغییر دهد و او عنوان کرده که چنین کاری را انجام نخواهد داد. در صورتی که درخشنده عمدتا فیلمسازی است که کمتر دچار چنین حاشیه‌هایی می‌شود.
در کنار تمام حاشیه‌هایی که برای فیلم‌ها در نسل‌های مختلف به وجود آمده است باید توجه کنیم که امسال سه فیلم «خسته نباشید» محسن قرایی، «تاج محل» دانش اقبال شاوی و «حوض نقاشی» مازیار میری از تولیدات حوزه هنری هم در جشنواره فجر حضور دارند. در بررسی دیگر آثار رسیده به این دوره از جشنواره فیلم‌هایی چون «پرویز» مجید برزگر و «رسوایی» مسعود ده‌نمکی نیز باید مورد اشاره قرار گیرد. «پرویز» تا کنون در جشنواره های مختلفی در خارج از کشور به نمایش درآمده و جوایز مختلفی نیز دریافت کرده است. این فیلم نیز مورد توجه داوران بوده است.
فیلم «رسوایی» ده‌نمکی نیز امسال در جشنواره فجر حضور دارد و پیش‌بینی می‌شود یکی از پرفروش‌های سینمای ایران در سال 92 باشد. البته سه فیلم قبلی این کارگردان هم با اینکه در این رویداد جوایزی را نصیب خود نکرد، اما فیلم‌های پرفروشی بودند.