توافق وجود دارد اما مکتوب نیست

فرهنگ و هنر- معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بسته نشدن قرارداد با گروه‌های نمایشی را به دلیل دوران گذار و انتقال تئاتر دانست و تاکید کرد در تصمیم‌گیری‌ها برای سیاست‌گذاری‌های جدید تئاتر دخالت می‌کند. این روزها در تئاتر ایران مباحث بسیاری اعم از اجرای آثار نمایشی بدون قرارداد، میزان حمایت از گروه‌های نمایشی و برنامه‌های مختلف مدیریت تئاتر مطرح است که تمامی این سوال‌ها و نکات در نهایت به معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ختم می‌شود. بخشی از گفت‌وگوی مهر را با معاون هنری وزیر در این خصوص بخوانید.

متاسفانه در حال حاضر، گروه‌ها بدون هیچ تضمین و قراردادی آثار خود را اجرا می‌کنند و تنها مبنای اجرای آثار اعتماد هنرمندان است. آیا این روال به همین‌گونه ادامه پیدا خواهد کرد؟ اگر اجرای آثار بدون بستن قرارداد ادامه یابد، باعث بروز مشکلات بسیاری برای تئاتر و هنرمندان آن خواهد شد.

مگر ما به غیر اعتماد به دنبال چه پشتوانه‌ای هستیم؟

این درست نیست که توقع داشته باشیم یک گروه نمایشی بدون دریافت کمک هزینه و بخشی از بودجه نمایش تنها بر مبنای اعتماد اثر خود را به صحنه ببرند. مدیران تئاتری باید در عمل اعتماد هنرمندان تئاتر را جواب دهند تا گروه‌ها با دلگرمی بیشتری به فعالیت خود ادامه بدهند.

به این شکل نیست که هیچ توافقی صورت نگرفته است، ممکن است این توافق مکتوب نباشد، ولی توافقات کلی وجود دارد. تصور می‌کنم درباره همین چند اثری که با همکاری صاحبان آثار و اداره ‌کل انجام گرفته ما هیچ مشکلی نخواهیم داشت. مجموعه انجمن هنرهای نمایشی موظف شده به تدریج تمام کارهای نمایشی باقیمانده از گذشته را تسویه کند تا به امروز برسد و تا زمانی که این روند به روز برسد قرارداد گروه‌های کنونی هم به انجام می‌رسد و به توافقات اجرایی عمل می‌شود. تصور می‌کنم اگر کمی تامل شود ان‌شاءالله تا پایان آبان‌ماه کار به سرانجام خواهد رسید.

گفته می‌شود شما در حوزه تئاتر و در تمام امور و جزئیات اعم از بودجه و اجرای آثار نمایشی نظارت دارید و در این بین، مدیر کل هنرهای نمایشی تصمیم گیرنده نیست. حتی شنیده شده برای اجرای اثری در تماشاخانه سنگلج وقتی دست‌اندرکاران آن به شورای نظارت و ارزشیابی مراجعه کرده بودند گفته شده که شما باید تایید کنید اثر اجرا بشود یا نه؟ این مورد صحیح است؟

اول شما بگویید این حرف خوب است یا بد؟

اگر این اتفاق بیفتد یعنی دیگر ادارات کل تعریفی ندارند و معاونت هنری به معاونت تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی تبدیل می‌شود! در صورتی که ادارات کل معاونت هنری باید در حوزه تخصصی خود تصمیم‌ گیرنده باشند و فعالیت کنند.

حالا اگر کار به دست یک معاون بیکار افتاد که دلش خواست ( با خنده) که همه کارها را تا آخر حتی بودجه دریافتی گروه‌ها را در نظر بگیرد خوب است یا بد؟

وقتی قراردادها بسته نشده و بودجه‌ها هم به گروه‌ها پرداخت نشده نشانگر این است که این روند نتیجه مثبتی نداشته.

پس با همین حرف که قراردادی بسته نشده و پولی پرداخت نشده مشخص می‌شود که این نقل قول نادرست است.