فروش تابلوی 35 میلیون تومانی احصایی

فرهنگ و هنر - چهارمین نمایشگاه و فروش سال هنرهای تجسمی ایران، هفت نگاه، عصر پنج شنبه چهارم آذر با استقبال جالب توجه علاقه‌مندان در خانه هنرمندان آغاز به کار کرد. گروه هفت نگاه با مشارکت هفت گالری آریا، الهه، دی، گلستان، ماه مهر، والی و هفت ثمر، چهارمین دوره خود را در حالی در پنج گالری بهار، تابستان، پاییز، زمستان و غلامحسین نامی خانه هنرمندان آغاز نمود که این بار میزبان ۲۲۳ هنرمند شده است.

چهارمین هفت نگاه در روز افتتاحیه در مجموع ۱۵ تابلو به فروش رساند که جوانان از منظر تعداد آثار فروش رفته پیشتازی خود را به رخ کشاندند تا یکی از اهداف هفت نگاه برای معرفی و حمایت از چهره‌های جوان تحقق یابد. در میان این ۱۵ تابلو گران‌ترین اثر به فروش رسیده به تابلوی چهار تکه‌ای «الله» سید محمد احصایی اختصاص داشت که ۳۵ میلیون تومان به فروش رسید.

دومین اثر گران قیمت روز اول هفت نگاه چهارم به اثری از فرح اصولی تعلق داشت که پنج میلیون تومان خریداری شد. از همین منظر تابلوی سه میلیون تومانی «شهرزاد غفاری» و دو میلیون تومانی «فتح ا... مرزبان» در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. علاوه بر هنرمندان یاد شده از ساناز دزفولیان، ساراخلفی، زهرا شفیع آبادی، حسین چراغچی، کیانا غیاثی، مهتا مشایخی، مونا پاد، پری ملک زاده، ناهید داور پناه، هدیه خواجه زاده و گیو قصاب هم یک اثر به فروش رسید.

حضور نام‌های معتبر همواره یکی از جذابیت‌های هفت نگاه محسوب می‌شد که امسال نیز این مهم تکرار شده است. علاوه بر این تعدیل قیمت‌ها که همه ساله یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های هفت نگاه اعلام شده است، امسال بیش از همیشه به چشم می‌آید. به طور مثال در حالی تابلوی زیبا و آبستره از «سهراب سپهری» ۷۰ میلیون تومان و به عنوان گران‌ترین اثر نمایشگاه به روی دیوار است که در حراجی‌ها پایه قیمت آثار«سپهری» ۲۰۰ هزار دلار می‌باشد. علاوه بر این یک طراحی نیز از سپهری در این هفت نگاه عرضه شده است که ۵/۴ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. آثار اساتید برجسته‌ای نظیر فریده لاشایی، غلامحسین نامی، علی‌اکبر صادقی از یک میلیون و دویست هزار تومان تا دو میلیون قیمت خورده اند. این در حالی است که در دو سالن بهار و تابستان که به مجموعه‌ای از آثار جوانان خوش‌نام اختصاص دارد، علاقه‌مندان می‌توانند از ۳۰۰ هزار تا حول و حوش یک میلیون تومان آثاری جذاب و چشمگیر از امضاهایی بخرند که هر روز بر اعتبارشان افزوده می‌شود. پریس تنظیفی، لیلی رشیدی، مرضیه باقری، الهام علی بابایی، نسیم آزادی، سارا ابری، شیوا قنبری، هومن فولاد قلم،... در سالن «استاد غلامحسین نامی» اما گنجینه‌ای از خط و خط نقاشی از سه نسل هنرمندان صاحب سیک ایران گرد هم آمده اند که شاید در کمتر نمایشگاهی با این تنوع چشم‌انداز کنار هم دیده شده‌اند. بعد از فروش اثر چهار تکه‌ای «الله» سید محمد احصایی، اکنون یک تابلوی «الله» دیگر از این چهره ماندگار تجسمی ایران در این سالن به روی دیوار است که ۱۲ میلیون تومان قیمت دارد. تابلوهایی از صداقت جباری ۲۸ میلیون تومان، نصرا... افجه‌ای ۱۱ میلیون تومان، یدا... کابلی ۵/۳ میلیون تومان، رضا مافی ۸ میلیون تومان... در همین سالن مختص خط نقاشی همنشین آثار جوانان مستعد نظیر علیرضا سعادتمند، بهرام حنفی، هادی روشن ضمیر، علی ترقی جاه می‌باشد که از یک تا سه میلیون تومان قیمت دارند.