کتاب زندگی شرافتمندانه

فرهنگ و هنر- مراسم تشییع پیکر شمس آل‌احمد صبح سه‌شنبه با حضور جمعی از اهالی قلم و مسوولان حوزه فرهنگ در مقابل خانه هنرمندان ایران برگزار شد تا در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شود. ابوالقاسم امامی نویسنده و مترجم و از دوستان خانوادگی شمس آل‌احمد نخستین سخنران این برنامه بود که شمس را «برادر ۵۰ ساله» خود خواند و گفت: نام شمس همچون صفتش مثل خورشید بزرگ و تابان بر همه می‌تابد و در مسلک او دوست، غریبه و بیگانه جایی ندارد. به گزارش مهر، این مترجم با اشاره به تنهایی شمس آل‌احمد در روزهای اخیر و در بستر بیماری گفت: بسیار کسان از او یاد نکردند. در خانه کوچکش در کوی مهر، گاه تنها بود. اما شمس به زندگی عشق می‌ورزید و زندگی را دوست داشت. شمس رفت به آخرین سفر، می‌رود به دیدار جلال. شمس! سلام ما را به جلال برسان و روزگار ما را برای او بازگو کن. امامی با اشاره به آثار زنده‌یاد شمس آل‌احمد گفت: زیباترین کتاب شمس، کتاب زندگی‌اش بود؛ زندگی شرافتمندانه‌اش.

در ادامه این مراسم احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران نیز در سخنانی با اشاره به نیاکان شمس آل‌احمد گفت: خاندان مرحوم طالقانی از تهرانی‌های اصیل و قدیمی‌اند؛ حاج سید احمد طالقانی (پدر شمس آل‌احمد) در یکی از محلات قدیمی شهر تهران پاچنار و در کنار امامزاده نصرالدین آرمیده است. فضای این محلات در آثار جلال آل‌احمد هم روایت شده است. وی با اشاره به دیدار اخیرش با سیمین دانشور که به اتفاق ابوالقاسم امامی و در منزل مشترک او (دانشور) با جلال آل‌احمد صورت گرفته است، افزود: خانم دانشور تعریف می‌کرد که شخصیت‌های زیادی به آن خانه آمده‌اند؛ از سهراب سپهری گرفته تا معاصرانی مانند آیدین آغداشلو؛ بزرگانی مانند آیت‌الله طالقانی، مهندس مهدی بازرگان، غلامرضا تختی و نیما یوشیج.

در این مراسم همچنین محمدرضا اسدزاده از شاگردان زنده‌یاد شمس آل‌احمد در سخنانی گفت: حضور شمس در عرصه فرهنگ پیش از آنکه کتبی باشد، شفاهی بود.

هر چند هیچ‌کدام از آثارش امروز در بازار وجود ندارد. طنین صدای او در نقد سیاست و فرهنگ امروز خاموش شده است.