نسل امروز فضایی برای خاطره بازی ندارد

فرهنگ و هنر - شادمهر راستین، فیلمنامه‌نویس این روزها با پای گذاشتن در عرصه‌ جدیدی، نمایش هیاهوی همهمه همگانی را با یک گروه تجربی در تالار انتظامی روی صحنه برده است. شادمهر راستین در گفت‌وگو با ایلنا، پیرامون روند اجرای این نمایش به صورت تجربی گفت: از زمان ساخت فیلم‌های مستند و همچنین نگارش فیلمنامه‌های مختلف یک سوال ذهنی داشتم که آیا بازیگر خودش می‌تواند قصه را به صورت مستند جلو ببرد؛ یعنی خود بازیگر با توجه به محورهای کلی یک قصه آن را رشد بدهد و کمی فراتر از این؛ آیا می‌تواند قصه را با بازیگر غیرحرفه‌ای جلو برد به صورتی‌که زندگی خود بازیگر در نقش تاثیر داشته باشد.

وی ادامه داد: این موضوع را با نگار اسکندرفر و مسوولان کارنامه مطرح کردم و به پیشنهاد آنها با یک گروه دانشجویی تمرین کردیم و بعد از ۶ ماه نتیجه‌ کار به دست آمد و در ۶ ماه دوم وضعیت اجرا را بررسی کردیم که چه بخش‌هایی را می‌توان اجرا کرد و چه بخش‌هایی را نه.

راستین درباره علت انتخاب فضای کافی‌شاپ برای اجرا و روایت نمایش خود گفت: کافی‌شاپ ازجمله مکان‌هایی است که تاثیر زیادی در فرهنگ ۱۰ سال اخیر جامعه‌ گذاشته است و به نوعی نماد فضای عمومی و فضای شهری و برای من یک پاتوق فرهنگی و حتی مکانی قدس است.

راستین با تاکید بر اینکه امروز فضایی برای خاطره بازی وجود ندارد، افزود: از دهه‌ ۱۳۲۰ تا اواخر دهه‌ ۵۰ هویت شهری وجود داشت و تداوم این هویت بسیار مهم بود. افتخار فروشگاه‌های کوچک نیز میزان سابقه‌ آنها بود. بعد از انقلاب تمامی آن هویت به فراموشی سپرده شد تا ۲۰سال بعد که امروز نسل جوان تمنای هویت دارد و به‌دنبال هویت است. یکی از دلایلی که موسیقی پاپ رواج پیدا کرده نیز این است که آن را می‌توان در بیشتر مکان‌ها گوش کرد و آن مکان خاطره می‌شود.

وی ادامه داد: نسل امروز به این نتیجه رسیده که به‌عنوان یک شهروند نه تنها باید آداب شهروندی داشته باشد، بلکه باید صاحب خاطره باشد. وقتی خاطره ندارد؛ به‌دنبال آن می‌رود. حال نسل امروز که حتی در حوزه‌ شهروندی خود را هم‌ردیف با پاریس و نیویورک می‌داند؛ بیشتر به‌دنبال خاطره است. به همین دلیل است که کافی‌شاپ رفتن در حال تبدیل شدن به فرهنگ است و امروز دیگر نمی‌توان کافی‌شاپ را بست. باید پذیرفت که هیچ پدیده‌ای مانند کافی‌شاپ در تهران رشد نکرده است.