سرمایه‌گذاری روی آثار هنری همیشه سودآور است
«برتراند پاد» مدیر گالری اپرا در شهر دبی امارات که در زمان بحران اقتصادی هم توانسته است به سود خوبی دست یابد، معتقد است سرمایه‌گذاری روی آثار هنری و شاهکارهای هنری جهان همیشه سودآور است.

شهر دبی امارات متحده عربی، چند سالی است که در عرصه هنرهای تجسمی ایران به واسطه برگزاری حراج‌های بین‌المللی آثار هنری از سوی بنیاد کریستیز اهمیت بسیار زیادی یافته است. مجتمع DIFC در این شهر شامل چندین گالری هنری است .در این مجتمع و در «اپرا گالری» چند اثر از هنرمندان ایرانی از جمله کوروش شیشه‌گران، رضا درخشانی، علیرضا فانی و پرویز تناولی در میان شاهکارهای هنری آن از جمله آثار پیکاسو، ماتیس، مونه و... به چشم می‌خورد. گالری اپرا در دو طبقه آثار بسیار ارزشمندی از بهترین هنرمندان جهان را در اختیار داشت، تابلویی از «کوروش شیشه‌گران» هنرمند نقاش کشورمان درست بالای سر مدیر گالری در دفترش به دیوار آویخته شده است. به گفته مدیر گالری حتی مبلمان و میز این اتاق مخصوص نیز صاحب امضا است و اثر هنری محسوب می‌شود. در بیرون از این اتاق سیاه، آثار دیگری از هنرمندان چینی، ژاپنی، هندی و... دیده می‌شد که ظاهرا این آثار بر اساس سلیقه مشتریان انتخاب شده و روی دیوار رفته است. مجسمه «هیچ» پرویز تناولی و عکس‌های علیرضا فانی در این طبقه در کنار اتاق سیاه چیده شده بود. خبرگزاری فارس با مدیر گالری اپرا به دلیل سفری که به ایران داشته است گفت‌وگویی انجام داد است که می‌خوانید.
در گالری اپرا چه آثاری به نمایش گذاشته می‌شود؟
سه هزار هنرمند از نقاط مختلف دنیا با گالری ما همکاری می‌کنند و آثار متنوعی از آنها در این گالری گردآوری می‌شود، شاهکارهای هنری هنرمندانی چون پیکاسو، خوان میرو، ماتیس به همراه آثار نقاشانی از فرانسه، لبنان، مصر، چین و ژاپن در اتاق سیاه به نمایش و فروش گذاشته شده است. این آثار شاهکارهای امپرسیونیستی قرن ۱۹ و ۲۰ میلادی است. شعار گالری ما «انگیزش احساسات» است؛ چرا که با مراجعه به گالری ما شاهد تنوع در آثار اصیلی خواهید بود و چشمان شما به دنبال یافتن تابلو مورد علاقه خود است که این باعث برانگیخته شدن احساسات بازدیدکننده می‌شود و سرانجام می‌تواند تابلویی را که دوست دارد پیدا کند.
گالری اپرا چه مدتی است که در دبی فعالیت می‌کند؟
ما ۱۲ شعبه در نیویورک، نایومی، پاریس، لندن، جنوا، هنگ کنگ، سئول، سنگاپور،‌ دبی و موناکو داریم که در دبی دارای دو شعبه هستیم که شعبه دوم به زودی در «دبی‌مال» کنار برج خلیفه که محل عبور و مرور مردم و تجارت است راه‌اندازی خواهد شد، همچنین در سنگاپور نیز دو شعبه داریم. ما برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ به امارات آمدیم و این گالری را در نوامبر دو سال پیش افتتاح کردیم یک هفته بعد با بحران اقتصادی جهان مواجه شدیم و از این نظر موقعیت بسیار بدی برای ما بود؛ چون در آن زمان هیچ مغازه و فروشگاهی باز نبود و از میان ۶۵ گالری فعال در دبی ۳۵گالری در عرض یک سال بسته شدند ولی ما کارمان را در این شرایط ادامه دادیم.
در شرایط یکسان بحران اقتصادی، شما چه راهکاری را داشتید که توانستید به کارتان ادامه دهید؟
سرمایه‌گذاری روی شاهکارهای هنری بهترین نوع سرمایه‌گذاری است؛ چرا که امکان ندارد شما با این نوع سرمایه‌گذاری در هر شرایطی پولتان را از دست بدهید، حتی بسیاری از افرادی که سرمایه‌ خود را در سرمایه‌گذاری روی املاک و مستغلات از دست داده بودند به سراغ آثار هنری گالری ما آمدند و خواستار خرید آثار هنری شدند. بنابراین ما هم تصمیم گرفتیم در این شرایط بحران اقتصادی روی شاهکارهای هنری جهان سرمایه‌گذاری کنیم و از این نظر بحران اقتصادی برای ما بسیار خوب بود؛ چرا که ما را مجبور کرد به نمایشگاه‌های خارج از فضای گالری هم فکر کنیم؛ بنابراین من در این دوره به ابوظبی و بیروت عمان رفتم و نمایشگاه‌هایی را در این دو شهر برگزار کردم که در اولین نمایشگاه ما در عمان در فاصله دو روز ۲ هزار نفر بازدیدکننده داشتیم و در ساعات اولیه افتتاح نمایشگاه ۱۵ اثر نقاشی به فروش رفت که این برای ما در دوران رکود اقتصادی بسیار موفقیت‌آمیز بود و تصمیم گرفتیم که این سرمایه را گسترش دهیم.
آثار هنرمندان ایرانی را خودتان انتخاب می‌کنید یا از راهنمایی‌های کارشناسان ایرانی استفاده می‌کنید؟
از طریق نمایشگاه‌های آثار هنری خاورمیانه در گالری‌های هنری دبی با بخشی از هنرمندان این منطقه آشنایی داریم و آثار برخی از آنها را نیز به نمایش و فروش می‌گذاریم،‌ ما به دنبال هنرمندانی هستیم که شیوه منحصر به فردی داشته باشند. ایران هنرمندان بسیار خوبی دارد که در حراج‌های بین‌المللی به موفقیت‌هایی دست یافته‌اند و آثارشان با قیمت‌های بالایی به فروش رفته است؛ اما به نظر من مشکل نسل جوان امروز ایران این است که فکر می‌کنند با توجه به حراج‌های هنری، می‌توانند پول خیلی زیادی در زمان کوتاهی به دست آورند. من از این مساله که هنرمندان جوان ایرانی بدون برگزاری هیچ نمایشگاه انفرادی آثارشان را به مبلغ ۴ تا ۵ هزار دلار به فروش می‌گذارند بسیار تعجب کردم؛ چرا که معتقدم باید گام به گام حرکت کرد. البته با یکی از گالری‌های تهران که دوره‌های آموزشی برگزار می‌کند آشنایی دارم و از آنها خواستم که بهترین استعدادها را شناسایی کنند و آنها را برای نمایش آثارشان در گالری اپرا به ما معرفی کنید.
قیمت‌گذاری آثار هنری را در ایران چگونه ارزیابی می‌کنید؟
همان طور که شما هم می‌دانید اکثر قیمت‌های موجود در گالری‌ها و حراج‌ها حقیقی نیستند و اکثر هنرمندان ایرانی و خاورمیانه از این موضوع رنج می‌برند و نسبت به این قضیه شکایت دارند چون در هنگام فروش آثارشان با مشکل روبه‌رو می‌شوند، مردم توانایی پرداخت آن همه پول را ندارند. بنابراین ما آثاری را برای نمایش در گالری اپرا انتخاب می‌کنیم که منحصر به فرد و کاملا متفاوت باشد و همچنین کپی نباشد، چون همان طور که می‌دانید، کپی کاری در خاورمیانه به یک معضل تبدیل شده است.
دلیل محبوبیت آثار هنری ایران در حراج‌های بین‌المللی دبی چیست؟
دلیل آن این است که اولین سرمایه‌داران هنری و کلکسیونرهای دبی ایرانیان بودند و آنها در راستای دفاع از جامعه ایرانی، خواستار آثار هنری ایرانی بودند و از این آثار حمایت کردند؛ البته در نقاط دیگری چون لس‌آنجلس و نیویورک نیز جمعیت زیاد ایرانیان باعث شده است تا توجه بیشتری به هنر ایران شود. اما این مساله در همه جای دنیا صادق است، می‌توان گفت هنر ایران یک هنر بین‌المللی است و در نقاط مختلفی از اروپا مردم از دیدن هنر ایرانی شگفت‌زده می‌شوند.
در زمینه گالری‌داری در کشور امارات موفق عمل کرده‌اید؟
بسیار موفق بودیم؛ چون آثار مختلف و متنوعی از هنرمندان سراسر جهان داریم و بازدیدکنندگان ما قشرهای مختلف مردم هستند که با سلیقه‌های مختلفی از آثار گالری ما خرید می‌کنند.