فرار به جلو یا استقلال حرفه‌ای؟!

فرهنگ و هنر- در حالی که یک روز به انتخابات مجمع عمومی خانه سینما برای تصدی دوساله این مکان صنفی باقی است، کانون کارگردانان خانه سینما به دلایلی که در نامه‌شان ذکر کرده‌اند از این انتخابات کنار کشیده‌اند. این در حالی است که در چند ماه اخیر مدیران این خانه دست به گریبان چالش‌های متعددی با دولت شدند. این ماجرا زمانی به اوج رسید که اصغر فرهادی در جشن خانه سینما سخنانی گفت که بد تعبیر شد و پس از آن بود که مدیران خانه سینما متهم به حمایت از یک جریان خاص سیاسی شدند. مسوولان دولتی هم اعلام کردند که تا انتخابات آذر ماه خانه سینما منتظر می‌مانند تا با هیات مدیره جدید بتوانند به مسائل اهالی سینما سر و سامان بدهند. در حال حاضر با کنار کشیدن کانون کارگردانان از انتخابات خانه سینما این چالش‌ها وارد فاز جدید خواهد شد. در صفحه فردا و در گزارشی مفصل به موضوع انتخابات خانه سینما خواهیم پرداخت.

هیات مدیره زدوبند می‌کند ما کنار می‌کشیم

شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران اعلام کرد: در انتخابات هیات مدیره خانه سینما شرکت نخواهد کرد. در این اطلاعیه از سوی شورای مرکزی این کانون آمده است: «با توجه به عملکرد «خانه سینما» در دوره مدیریتی جاری که تشکل‌های صنفی را به بحران، ناامنی و بلاتکلیفی کشانده و با عنایت به شرایط امروز این خانه و نشست‌های آزمایشی هیات مدیره با روسا و نمایندگان صنوف جهت رسیدن به ترکیب آینده هیات مدیره که در پاره‌ای موارد با زد و بند و تحمیل همراه بود، شورای مرکزی کانون کارگردانان به این نتیجه رسید که در جهت حفظ استقلال خویش در این بازی شتاب‌زده و انتخابات از پیش طراحی شده که قطعا نتایج تلخی را در پی ‌خواهد داشت، مشارکت ننمایند.»

این متن بدون نام بردن از اعضای شورای مرکزی کانون کارگردانان و امضای آنها منتشر شده است.

از صنف مستقل غیر از این انتظار نمی‌رود

علیرضا رئیسیان معتقد است: کناره‌گیری کانون کارگردانان از انتخابات هیات مدیره خانه سینما تصمیمی درست و نشانه استقلال این کانون بوده است.

این کارگردان در پی بیانیه‌ اخیر شورای مرکزی کانون کارگردانان در گفت‌وگو با ایسنا گفت: به شخصه تا دیروز خیلی در جریان جزئیات نبودم، اما با توجه به رای‌گیری پیش از انتخابات و اینکه اوج دیکتاتوری مدیریت خانه سینما در آن زمان مشخص شد، قطعا از یک صنف مستقل جز این نوع برخورد انتظار دیگری نمی‌رفت و به همین دلیل این تصمیم‌گیری کاملا موجه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: به نظرم شرایط فعلی خانه سینما احتیاج به یک بازنگری جدی و یک زیر و رو شدن واقعی دارد. چرا که گروهی کوچک و انحصارطلب طی چند ماه گذشته خانه سینما را به خانه‌ای ویرانه تبدیل کرده‌اند و اکنون باید بابت این موضوع پاسخگو باشند. به هر حال خانه سینما یک نهاد مردمی است و وقتی چنین اتفاقی برای یک نهاد مردمی می‌افتد، کاملا مغایر و مخالف روح تاسیس آن نهاد است و لازم است آنهایی که کار را به این مرحله کشانده‌اند در مقابل تاریخ سینمای ایران پاسخگو باشند.

رئیسیان در ادامه با تایید این که پیش‌تر نام او به همراه ۳ ـ ۲ نفر دیگر هم جزو افرادی بوده که کانون به عنوان نماینده احتمالی با آنها وارد مذاکره شده و حتی اصرار زیادی به او داشته‌اند، اظهار کرد: من در جریان جزئیات این تصمیم‌گیری نبودم، اما فکر می‌کنم از یک صنف مستقل نمی‌توان انتظار دیگری داشت و البته در شرایط فعلی خود من هم انگیزه‌ای برای فعالیت صنفی ندارم.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به اینکه آیا کناره‌گیری کارگردانان به عنوان یکی از ارکان اساسی و مهم سینما از انتخابات خانه سینما، می‌تواند تبعات مختلفی در آینده به همراه داشته باشد، گفت: پرسش اصلی همین است که عده‌ای خاص طی این مدت چه کرده‌اند که اکنون خانه سینما از دو صنف اصلی یعنی تهیه کنندگان و کارگردانان تخلیه شده است. هدفی که پشت این طراحی بوده باید برای کل سینما مشخص شود چرا که طی دو سال گذشته مدیریت خانه سینما به گونه‌ای بوده که اکنون انتخابات هیات مدیره حضور این اصناف را همراه ندارد.

رئیسیان در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به رفتارهای هفته گذشته و آن رای‌گیری نمایشی، اگر کانون کارگردانان به گونه‌ دیگری برخورد می‌کرد جای نگرانی داشت و اکنون این نوع تصمیم‌گیری نشانه استقلال این کانون‌ است و جای تقدیر دارد.

امیدوارم توضیحی بهتر از استقلال کانون داشته باشند

همایون اسعدیان گفت: من امیدوارم اعضای باقیمانده شورا در مجمع عمومی کانون کارگردانان غیر از شعار حفظ استقلال کانون، توضیحات بهتری برای اعضا داشته باشند.

این کارگردان در ارتباط با کناره‌گیری کانون کارگردانان از انتخابات هیات مدیره خانه سینما عنوان کرد: بیش از دو ماه قبل، سه تن از اعضای شورای مرکزی کانون کارگردانان، استعفا دادند و بدین ترتیب تعداد اعضای این شورا به ۶ نفر تقلیل پیدا کرد و حال طبق ماده ۴۷ اساسنامه کارگردانان و بند ۲آئین‌نامه داخلی، جلسات شورای مرکزی کانون کارگردانان با حداقل اعضا یعنی همان ۶ نفر رسمیت پیدا می‌کند و تشکیل می‌شود.

وی در عین حال گفت: با توجه به اینکه اعضای شورا معمولا به دلیل مشکلات شغلی در جلسات حضور ندارند، بدیهی است که طی این مدت برخی جلسات این شورا فاقد رسمیت خواهد بود. من نمی‌دانم چطور این دوستان پیش از این با تشکیل مجمع عمومی یا انتخابات مجدد سعی نکرده‌اند این موضوع را اصلاح کنند تا اکنون بتوانند در انتخابات خانه سینما نماینده‌ای داشته باشند که نه از طرف شورایی نصفه نیمه بلکه از طرف شورایی کامل تعیین شده باشد.

اسعدیان همچنین مطرح کرد: در کنار این ضعف اساسی، زمانی که نماینده این شورا در انتخابات آزمایشی خانه سینما رای بسیار پایین می‌آورد که به زعم من در تاریخ کانون میزان آن بی‌سابقه محسوب می‌شود، به جای شناسایی نقاط ضعف دست به فرار به جلو می‌زنند و متوسل به تئوری توطئه و برگزاری انتخابات دستوری می‌شوند.