دنیل‌استیل: دوست دارم 100 کتاب دیگر بنویسم

فرهنگ و هنر- «دنیل استیل» با نام اصلی «دنیل فرنانده دومینیک شولاین-استیل» ۶۳ساله نویسنده رمان‌های عاشقانه و درام‌های جریان اصلی ادبیات آمریکا است. تاکنون بیش از ۸۵۰ میلیون نسخه از کتاب‌های دنیل استیل در سراسر جهان به فروش رفته و در فهرست پرفروش‌ترین نویسندگان تمام دوران‌ها، رتبه هشتم را دارد. رمان‌های این نویسنده مشهور در مجموع ۳۹۰ هفته پی‌درپی در فهرست پرفروش‌های روزنامه نیویورک تایمز حضور داشته و تاکنون ۲۲ تا از رمان‌هایش برای فیلم تلویزیونی اقتباس شده‌اند. گفت‌وگو با او را می‌خوانید:

از بین کتاب‌هایی که نوشته‌اید به کدام یک تعلق خاطر بیشتری دارید؟

احتمالا بیشترین تعلق خاطر من به کتابی است که درباره پسرم نوشتم؛ کتاب «نور درخشان او.» ولی این کتاب، داستانی نیست. در مورد کتاب‌های داستانی‌ام باید بگویم که بیشترین تعلق خاطر را به کتابی دارم که به تازگی نوشتن آن را به پایان برده‌ام؛ رمانی به نام «میراث». داستان این رمان درباره یک زن سرخ‌پوست بسیار شجاع است.

آیا هیچ یک از رمان‌هایتان را براساس زندگی خودتان نوشته‌اید؟

بعضی از رمان‌هایم را بله.

آیا شما انسانی مذهبی هستید؟

بله، صد در صد. مذهب در آثار من وجود دارد. هر از گاهی هم برای کتاب‌هایم عناوین مذهبی انتخاب می‌کنم؛ مثل «دعاهای مستجاب شده»؛ «لطف اعجاب‌انگیز خدا»، ولی به هر حال این یک مساله بسیار شخصی است. آدم‌ها می‌توانند بدون مذهب دوران سخت زندگی‌شان را سپری کنند، ولی مذهب در شرایط سخت زندگی‌ام خیلی به من کمک کرده است.

واکنش شما در مورد این نظر که رمان‌هایی مثل آنچه شما می‌نویسید فقط برای پول درآوردن هستند و افکار عمیق در آنها وجود ندارد و ماندگار نیستند؛ چیست؟

پانصد و نود میلیون خواننده نظرهای متفاوتی دارند. به نظر من، ادبیات عامه‌پسند قطعا ماندگار است. در این زمینه، چارلز دیکنز یک نمونه عالی است. آثار شکسپیر خیلی مهم‌تر از آثار من است، ولی وقتی شب‌ها می‌خواهم بخوابم، آثار شکسپیر را نمی‌خوانم. آثار نویسندگانی مثل خودم را می‌خوانم و فکر می‌کنم دیگران هم همین کار را می‌کنند.

شما تاکنون بیش از ۱۰۰ کتاب نوشته‌اید. آیا می‌دانید چند کتاب دیگر خواهید نوشت؟

دوست دارم ۱۰۰ کتاب دیگر بنویسم!