رشد 50 درصدی تولید سینمای ایران

فرهنگ و هنر- مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در آستانه نزدیک شدن به برگزاری بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر با اشاره به رشد تولید در امسال، عبور از جشنواره‌های خارجی را یکی از مهم‌ترین برنامه‌‌های بنیاد فارابی در این مقطع دانست. این روزها که سینماگران ایرانی برای حضور در بیست و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر تلاش می‌کنند، بنیاد سینمایی فارابی به عنوان مرکز اصلی تولید فیلم در ایران روزهای شلوغی را پشت سر می‌گذارد، مدیرعامل فارابی، سیداحمد میرعلایی در گفت‌وگو با مهر درباره وضعیت فیلم‌ها و برنامه‌های این مرکز برای برگزار شدن پرفروغ جشنواره فیلم فجر صحبت کرده که مرور آن خالی از لطف نیست.

***

در آستانه نزدیک شدن به زمان برگزاری بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر، بنیاد سینمایی فارابی به عنوان مرکز اصلی تولید فیلم در چه شرایطی است و برنامه‌ریزی‌ها در چه مرحله است؟

ما هم مثل تمام خانواده سینما آماده می‌شویم تا حضوری قابل قبول در جشنواره فیلم فجر داشته باشیم، برنامه‌ریزی‌های بنیاد سینمایی فارابی در بخش‌های مختلف آنطور که پیش‌بینی می‌شد پیشرفت کرده است.

در بخش تولید رشد ۵۰ درصدی نسبت به سال قبل داشته‌ایم و میزان تولید در سینمای ایران افزایش داشته است، در بخش برنامه‌ریزی برای اکران فیلم‌ها در خارج و داخل ایران هم به آنچه در نظر داشته‌ایم نزدیک شده‌ایم.

با توجه به این برنامه‌ریزی‌ها فکر می‌کنید فیلم‌هایی که پیش بینی می‌شود از آثار قابل قبول این دوره باشند به جشنواره می‌رسند؟

با وجود ترافیکی که این روزها در استودیوهای صداگذاری و لابراتوارها وجود دارد فکر می‌کنم از برنامه‌هایمان عقب نیستیم و فیلم‌هایی که انتظار می‌رود جشنواره را رونق بدهند به موقع به دبیرخانه می‌رسند، یکی از جذابیت‌های حال و هوای جشنواره فیلم فجر همین شلوغی و تلاش سینماگران است. ما هم کمک می‌کنیم تا فیلم‌ها به موقع به جشنواره برسند.یکی از ویژگی‌های جشنواره امسال حضور فیلمسازانی از طیف‌های مختلف است، طبیعی است که در هر دوره تعدادی از کارگردان‌ها غایب هستند و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که می‌شود سال آینده این چهره‌ها هم در جشنواره فیلم حضور داشته باشند، اما امسال و در این دوره شاهد رکورد تازه‌ای هستیم، تنوع فیلم‌ها و حضور فیلمسازان با فیلم‌هایی متنوع و جذاب امتیاز این دوره است. جشنواره امسال ویترینی است برای جشنواره‌ای که سال آینده و به مناسبت سی‌امین دوره از این جشن ملی خواهیم داشت.

یکی از برنامه‌های معاونت سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی معرفی سینمای ایران به مخاطب جهانی و فراهم کردن امکان اکران عمومی‌فیلم‌های ایرانی در کشورهای دیگر است، فکر می‌کنید این اهداف محقق شده‌اند؟

ما می‌خواهیم از جشنواره‌های خارجی عبور کنیم و سهم خود را در اکران جهانی داشته باشیم، می‌خواهیم در عرصه جهانی حضور داشته باشیم و قرار نیست دل به پسند جشنواره‌های خارجی خوش کنیم.

با توجه به شرایط بحرانی فروش فیلم‌ها، فکری به حال اقتصاد سینمای ایران کرده‌اید؟

یکی از راه‌های حل بحران‌های اقتصادی رسیدن به بازارهای جهانی است، از سویی دیگر اگر طرح فیلم خوب و متنوع و سرگرم کننده به نتیجه برسد می‌توانیم در جذب مخاطب موفق باشیم. فیلم خوب از نظر ساختار و محتوا استانداردهایی دارد و می‌تواند مردم را به سالن‌های سینما بیاورد.

نمونه‌ای از فیلم خوب در ذهن دارید؟

فیلم سینمایی«ملک سلیمان» که خیلی‌ها معتقد بودند نمی‌تواند در اکران عمومی‌موفق شود بیشتر از دو میلیارد تومان در تهران و شهرستان‌ها فروش کرد.

در تیم جدید معاونت سینمایی درباره استانداردسازی صحبت می‌شود؛ اما مشخص نیست چه گروهی قرار است سینمای استاندارد را تعریف کند و این نگران کننده است.

همه جامعه سینمایی می‌توانند تشخیص بدهند که فیلم استاندارد چیست. مردم هم تعیین‌کننده‌اند و درباره این موضوع و تعریف سینمای استاندارد نباید نگران باشیم، اگر صاحب فیلم استاندارد باشیم هم می‌توانیم به سالن‌های سینما رونق بدهیم، هم جشنواره‌های داخلی و خارجی را گرم و پرشور برگزار می‌کنیم و هم امکان اکران در کشورهای دیگر را برای تولیداتمان به‌دست می‌آوریم.

با شروع یک دوره تازه جشنواره فیلم فجر، سال سینمایی تمام می‌شود و می‌توان به بررسی سینمای ایران در آن سال پرداخت. در سال ۸۹ چقدر بنیاد سینمایی فارابی موفق بود تا برنامه‌ها و اهدافش را عملی کند؟

به برنامه‌هایی که در حوزه پشتیبانی و تولید داشتیم اشاره کردم، یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های امسال در فارابی تحول در واحد فرهنگی بود، آقای لشگری‌پور مدیری است تازه نفس با تجربه‌های مدیریتی مختلف. او انگیزه بالایی برای کار دارد و تلاش می‌کند با توجه به بحث فیلمنامه حرکتی که قرار است در بخش تنوع فیلم‌ها داشته باشیم از حلقه اول که فیلمنامه است، شکل بدهد.