جدول باز اکران

فرهنگ و هنر- اکران همزمان چند فیلم نه تنها باعث درست دیده نشدن و نمایش نامطلوب فیلم‌ها می‌شود بلکه اعتراض شدید بسیاری از فیلمسازان و تهیه‌کنندگان سینما را به دنبال داشته است و گروهی از آنها این مشکل را در جدول‌بندی اکران در شورای صنفی نمایش می‌دانند. علی سرتیپی(سخنگوی شورای صنفی نمایش) در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به مطرح شدن این مساله در جلسه دیروز شورای صنفی نمایش گفت: اینکه گفته می‌شود ۱۵ فیلم به صورت همزمان درحال اکران است؛ صحت ندارد. هم‌اکنون ۵ فیلم به نام‌های آدمکش، عروسک، نفوذی، چراغ قرمز و عصر روز دهم در ۵ سرگروه درحال نمایش است و ۴ فیلم خاله‌سوسکه، طبقه سوم، فرود در غربت و عصر جمعه در گروه آزاد در حال نمایش است. در مجموع ۹ فیلم درحال اکران است. وی با دفاع از اکران این نوع فیلم گفت: این فیلم‌ها شرایطی را به وجود آورده‌اند که مضامین مختلف اعم از اجتماعی، کودک و دفاع مقدس فیلم‌های خود را اکران کنند و مخاطبان براساس علاقه خود آثار خود را انتخاب کنند.

سرتیپی با اشاره به اجرای کامل آیین‌نامه شورای صنفی نمایش گفت: براساس آیین‌نامه هیچ محدودیتی برای اکران آزاد وجود ندارد. در اکران آزاد تهیه‌کنندگان خودشان تعهد می‌دهند و مسوولیت اکران فیلم‌ها را می‌پذیرند.

وی با اشاره به اینکه شورای صنفی نمایش نمی‌تواند بگوید که یک فیلم اکران نشود، گفت: براساس آیین‌نامه شورای صنفی نمایش نمی‌تواند از اکران یک فیلم جلوگیری کند، اما اجازه اکران فیلم‌های آزاد را با دریافت تعهد از تهیه‌کننده و اینکه مسوولیت آن را به عهده خودشان گذاشته‌ایم؛ صادر کرده‌ایم و اگر تهیه‌کننده‌ای قصد دارد فیلمش را در گروه آزاد اکران کند، به صورت مکتوب به ما نامه می‌زند و تعهد می‌دهد که اگر فیلمش دچار فیلم‌سوزی یا شکست تجاری شد مسوولیت آن برعهده شورای صنفی نمایش نیست.

سرتیپی درباره وضعیت اکران فیلم‌ها تا پایان سال گفت: برخلاف آنچه که اعلام شده جدول اکران فیلم‌ها تا پایان سال بسته نشده است.