فرهادی به دنبال افتخاری دیگر

شصت‌ویکمین دوره‌ جشنواره‌ فیلم «برلین»، «جدایی نادر از سیمین»‌ جدیدترین ساخته‌ اصغر فرهادی را برای بخش اصلی انتخاب کرد. عصر چهارشنبه ـ ۲۸ دی ماه ـ برگزارکنندگان‌ جشنواره‌ فیلم «برلین» اسامی فیلم‌های بخش اصلی را معرفی کردند که سهم سینمای ایران تنها یک فیلم است.

اصغر فرهادی دو سال قبل با فیلم «درباره الی» در بخش مسابقه‌ برلین حضور داشت و خرس نقره‌ای را برای بهترین کارگردانی گرفت و امسال دوباره با جدیدترین ساخته‌اش در بخش اصلی برلین حضور دارد. «جدایی نادر از سیمین» با بازی لیلا حاتمی، شهاب حسینی، پیمان معادی، ساره بیات، سارینا فرهادی، علی اصغر شهبازی، بابک کریمی، شیرین یزدان‌بخش، کیمیا حسینی و با حضور مریلا زارعی روایت می‌شود.این فیلم با فیلمنامه، تهیه‌کنندگی و کارگردانی ‌اصغر فرهادی ساخته شده است.

برلین، جایگاه اعتبار سینمای ایران

کارنامه حضور فیلم‌های ایرانی در ادوار مختلف جشنواره برلین نشان می‌دهد، اولین فیلمی که توانست از جشنواره برلین برای سینمای ایران افتخار بیافریند؛ «‌طبیعت بی‌جان» ساخته سهراب شهید ثالث بود که در سال ۱۹۷۴ موفق به دریافت خرس نقره‌ای برلیناله شد.

کسب این جایزه ارزشمند دو سال بعد، یعنی در سال ۱۹۷۶ برای سینمای ایران تکرار شد و فیلم «‌باغ سنگی» به کارگردانی پرویز کیمیاوی توانست دومین خرس نقره‌ای را به‌دست آورد. فیلم فوتبال‌محور «آفساید» ساخته ‌جعفر پناهی پس از ۳۰ سال، در سال ۲۰۰۶ سومین خرس نقره‌ای را نصیب ایران کرد.

پررنگ‌ترین سال حضور فیلم‌های ایرانی در برلیناله به سال ۲۰۰۶ برمی‌گردد که دو فیلم در بخش مسابقه و چهار فیلم در بخش‌های جانبی از ایران به برلین رفتند.دو فیلم «‌زمستان است» ساخته‌ رفیع پیتز و «آفساید» ساخته‌ جعفر پناهی دو نماینده ایران در بخش رقابتی برلین نام گرفتند که البته تنها «آفساید» بود که توانست خرس نقره‌ای را کسب کند.سال ۸۷ نیز اصغر فرهادی با چهارمین ساخته‌ سینمایی‌اش «درباره‌الی» در بخش رقابتی حضور داشت که خرس برلین را گرفت و همان سال فیلم سینمایی «نیلوفر» به تهیه‌کنندگی فرشته طائرپور به عنوان محصول مشترک ایران، فرانسه، لبنان در بخش رقابتی کودک و نوجوان جشنواره برلین حضور داشت.

سال گذشته هم فیلم «شکارچی» تولید مشترک ایران و آلمان به کارگردانی «رفیع پیتز» در بخش رقابتی جشنواره برلین به نمایش درآمد.

امسال نیز علاوه بر «جدایی نادر از سیمین» که در بخش رقابتی حضور دارد، پیش از این حضور سه فیلم ایرانی در بخش «نسل» (کودک) شصت و یکمین دوره جشنواره فیلم برلین مشخص شده بود.فیلم سینمایی «باد و مه» ساخته محمدعلی طالبی، فیلم کوتاه داستانی «خانه فاطمه کجاست؟» به کارگردانی ‌فریدون نجفی و انیمیشن «قصه‌های یک‌خطی» ساخته بهزاد فرهت به عنوان نمایندگان ایران در این بخش به نمایش در خواهند آمد.شصت و یکمین جشنواره برلین از ۱۱ تا ۲۰ فوریه ۲۰۱۱، (۲۱ بهمن تا اول اسفندماه سال جاری) برگزار خواهد شد.