غوغای احتمالی پنگول در همدان

در حالی که تا برگزاری بیست و پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان همدان فقط حدود ۶-۵ ماه باقی مانده، تعداد فیلم‌های آماده شده و در حال ساخت بسیار اندک است. به گزارش فارس، با اینکه شورای پروانه ساخت، پروانه ساخت‌های زیادی در ژانر کودک صادر کرده، اما اکثر فیلم‌ها هنوز مراحل تولید را آغاز نکرده‌اند. سال گذشته فیلم‌هایی چون «بهشت اینجاست» (حمید سلیمیان) و «حقه‌باز دم‌دراز» (پرویز صبری) ساخته شد و احتمالا امسال در جشنواره کودک همدان نمایش داده شوند.

«بهشت اینجاست» سال گذشته در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشت.

«حقه‌باز دم‌دراز» فیلمی از پرویز صبری است که ساخت فیلم‌های سینمایی «شنگول و منگول» و «عیالوار» را در کارنامه هنری دارد.

اما فیلم دیگری که این‌روزها فیلمبرداری‌اش به پایان رسیده و احتمالا مراحل فنی آن آغاز شده، «راه نجات» به کارگردانی «راما قویدل» است. این فیلم از جدیدترین تولیدهای سینمایی شبکه جهانی سحر و نخستین تجربه کارگردانی راما قویدل برای سینما است.

«نیکان و بچه غول» عنوان اولین فیلم سه‌بعدی ایرانی در ژانر کودک را به خود اختصاص داده است. تهیه‌کننده و کارگردان این فیلم سال گذشته از آغاز پیش‌تولید جدی فیلم و ساخت آن به شیوه سه بعدی خبر داده و گفته‌ بود: این فیلم کاملا فانتزی است و به این دلیل که فیلم کاملا با تکنیک سه‌بعدی ساخته خواهد شد باید پس از ساخت، آن را با عینک‌های مخصوص دید. «عباس مرادیان» که فیلم

«مامان بهروز منو زد» در جشنواره کودک و نوجوان همدان حضور داشت، چند روز پیش به فارس گفته بود: اگر بودجه «زنده باد بچه‌ها» تامین شود، فیلم را به جشنواره کودک می‌رسانم. «حسن هدایت» هم همانند «عباس مرادیان» از شرایط و پول و بودجه سخن به میان آورده و گفته است: اگر شرایط فراهم شود امسال«بگو مگو» را می‌سازم. او گفته فیلم سینمایی «بگو مگو» نیاز به فراهم آمدن یک‌سری امکانات فنی ویژه دارد و تهیه‌کننده در حال تلاش است که مشکلات حل شود. اگر بتوانیم مشکلات را حل کنیم، امسال کار را شروع خواهیم کرد.

«من و بابام» اولین فیلم بلند سینمایی روح‌الله حسینی و تهیه‌کنندگی حسن شکوهی با موضوع کودک و نوجوان نیز در انتظار صدور پروانه ساخت از اداره کل نظارت و ارزشیابی است.

فیلم‌های سینمایی «پنگول» (شخصیت عروسکی محبوب کودکان در برنامه رنگین‌کمان) از دیگر فعالیت‌ها در حوزه کودک ونوجوان است که قرار است به قلم «لاله صبوری» و تهیه‌کنندگی داریوش باباییان ساخته شود. البته هنوز زمانی برای کلید خوردن این فیلم اعلام نشده است. با توجه به اینکه پرمخاطب‌ترین فیلم‌های ژانر کودک و نوجوان (از جمله شهر موش‌ها، الوالو من جوجو‌ام،

کلاه‌قرمزی و پسرخاله) بر اساس کارهای موفق تلویزیونی ساخته شده بودند، ساخت این فیلم می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد.

فیلمنامه فیلم سینمایی «گیس‌های سفید مادربزرگ» به کارگردانی روح‌انگیز شمس و تهیه‌کنندگی حسین صابری خردادماه آماده می‌شود. با‌ آماده شدن فیلمنامه، مراحل پیش‌تولید فیلم آغاز خواهد شد.

«آهوی پیشونی سفید»‌ قرار است به کارگردانی «سیدجواد هاشمی» و تهیه‌کنندگی«مسعود اطیابی» ساخته ‌شود. سیدجواد هاشمی که چند روزی است پروانه ساخت دریافت گرفته اظهار امیدواری کرد این فیلم برای حضور در جشنواره کودک و نوجوان همدان آماده شود. «فرزند خوانده» هم به تهیه‌کنندگی و کارگردانی «وحید نیکخواه‌آزاد» (ژانر کودک) به تازگی پروانه ساخت دریافت کرده است.

هنوز معلوم نیست این کارگردان فیلم را چه زمانی کلید می‌زند.