جنون مارکز

برادر گابریل گارسیا مارکز از زوال عقل این ‌نویسنده سرشناس کلمبیایی و برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۸۲ خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین، ژایمی گارسیا مارکز که در جمع گروهی دانشجو در شهر کارتاخنا سخن می‌گفت، یادآور شد برادر ۸۵ ساله‌اش دائم به او زنگ می‌زند و سوالات ابتدایی می‌پرسد. ژایمی ادامه داد: «او مشکل حافظه دارد. بعضی وقت‌ها گریه‌ام می‌گیرد، چرا که احساس می‌کنم دارم او را از دست می‌دهم.»

ژایمی اولین عضو خانواده گارسیا است که به طور علنی درباره مشکل برادرش صحبت می‌کند.

آرتورو والس خبرنگار بی‌بی‌سی در کلمبیا گفت شایعات بسیاری در کلمبیا درباره مشکل حافظه گابریل گارسیا مارکز وجود دارد.

از ژایمی دعوت شده بود تا درباره رابطه‌اش با «گابو» - لقبی که کلمبیایی‌ها به مارکز داده‌اند - در این دانشگاه سخن بگوید. برادر کوچک مارکز گفت دیگر نمی‌تواند درباره بیماری برادرش حرف نزند. ژایمی اضافه کرد: «او از نظر جسمانی وضعیت خوبی دارد، اما مدت‌ها است‌ دچار زوال عقل شده است. او هنوز شوخ‌طبعی و مسرت و اشتیاقش را که همیشه در زندگی‌اش داشته، دارد.»

شاهکار این نویسنده «صد سال تنهایی» که در سال ۱۹۶۷ خلق شد، اثری است در ژانر رئالیسم جادویی و داستان آن درباره خانواده‌ای است که قادر نیستند از پدربزرگ سالخورده‌شان مراقبت کنند.ژایمی گارسیا مارکز گفت: «بیماری زوال عقل در خانواده ما موروثی است.» گارسیا مارکز اخیرا در مکزیک زندگی می‌کند و در این سال‌ها در مجامع عمومی ظاهر نشده است. به گفته‌ برادر نویسنده «عشق سال‌های وبا»، او نویسندگی را به طور کلی کنار گذاشته است.

به گزارش خبرآنلاین، مترجمانی چون بهمن فرزانه، خجسته کیهان، کاوه میرعباسی، کیومرث پارسای، سهیل سمی، لیلی گلستان و مژده دقیقی آثار این نویسنده کلمبیایی را به فارسی ترجمه کرده‌اند.