21 شهریور روز ورود سینما به ایران توسط مظفرالدین شاه است و ربطی به خانه سینمای فعلی ندارد

۲۱ شهریورماه دیگر در تقویم‌ روز ملی سینما نیست. به گزارش ایسنا وقتی تقویم سال‌جاری را ورق می‌‌زنیم در اغلب قریب به اتفاق تقویم‌ها در روز ۲۱ شهریور هیچ خبری از عنوان روز ملی سینما نیست و پس از ۱۳ سال این روز در تقویم‌ها حذف شده است.
هر ساله سینماگران روز ملی سینما را بهانه‌ای می‌کردند تا از برگزیدگانشان تقدیر کنند و بزرگداشت پیشکسوت‌ها را جشن بگیرند و در عین حال از دغدغه‌هایشان بگویند.
اگر به تاریخ مراجعه کنیم، در بهمن سال ۷۸ بود که روز ملی سینما ۲۱ شهریورماه اعلام شد و سرانجام چهارمین جشن بزرگ سینمای ایران در سال ۱۳۷۹ در روز ۲۱ شهریورماه مقارن با ایام بزرگداشت صدمین سالگرد حیات سینمای ایران در مجموعه ورزشی انقلاب برگزار شد.

از آن پس هر ساله روز ملی سینما فقط بهانه‌ای بود برای بیان دغدغه‌ها و توجه افکار عمومی به این هنر ـ صنعت؛ اما اظهارنظرهایی هم می‌‌شد که اساسا معتقد بودند این روز خیلی هم بود و نبودش اهمیت ندارد. این درحالی بود که یکی از دلایل ذکر 21 شهریور در تقویم‌ها سالروز ورود سینما به ایران توسط مظفرالدین شاه بود و این ماجرا اصلا ربطی به خانه سینما که در آن زمان جشن‌هایش در این روز برگزار می‌شد، نداشت.
با این حال درباره این موضوع که روز ملی سینما از تقویم‌های امسال حذف شده، هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی صورت نگرفته است.


روز ملی سینما روز همه سینماگران است
علیرضا رییسیان گفت: روز ملی سینما روز همه سینماگران و روز یادآوری همه افتخارات و تلاش دست‌اندرکاران سینما است و نباید از تقویم حذف شود.
این کارگردان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه روز ملی سینما به خانه سینما هیچ ربطی ندارد، خاطرنشان کرد: علت حذف این روز را از تقویم نمی‌دانم. مانند این است که حفاظت محیط زیست کارش را خوب انجام ندهد، بعد بیایند روز محیط زیست را از تقویم حذف کنند یا مناسبت‌های دیگر، این کار خوبی نیست.
وی افزود: امیدوارم دست‌اندرکاران سینما تلاش کنند و در روز 21 شهریور عنوان روز ملی سینما مراسمی برگزار کنند تا نهال سینمای ایران که امروز مورد هجوم از هر طرف است، تقویت شود و همبستگی‌ای میان بچه‌های سینما ایجاد شود.


عضو شورای‌عالی سینما: قطعا حذف روز ملی سینما را پیگیری می‌کنم
عضو شورای‌عالی سینما گفت: از حذف روز ملی سینما از تقویم‌ها متاسف هستم و قطعا این موضوع را پیگیری خواهم کرد. احمد نجفی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: روز ملی سینما،‌ روز شادی سینما‌ و روز یادآوری زحمات بچه‌های سینما است و نباید از تقویم حذف شود.
وی افزود: سینما افتخاری برای ایران است و این روز به یاد عده‌ای می‌اندازد که سینما وجود دارد، اما متاسفانه این روزها همه بلاها را سر سینما می‌آورند و ظاهرا تنها این روز جایش در تقویم اضافه بوده است که حذف آن بسیار باعث تاسف است. نجفی تاکید کرد: من قطعا پیگیری خواهم کرد تا به این موضوع رسیدگی شود.


روز ملی سینما حذف نشده، بلکه به بخش ضمایم تقویم‌ها منتقل شده!
روز ملی سینما از صفحات اصلی تقویم‌ها حذف و به بخش ضمایم منتقل شده است. در حالی که صبح دیروز خبری در تعدادی از رسانه‌ها منتشر شد با این مضمون که روز ملی سینما از صفحات تقویم‌ها حذف شده است اما پیگیری‌های شبکه ایران حکایت از آن دارد که این روز از تقویم‌ها حذف نشده است، بلکه به بخش ضمایم انتقال یافته است. در چرایی اینکه روز ملی سینما از صفحات اصلی تقویم حذف شده و به ضمیمه‌ها منتقل شده شایعات بسیاری وجود دارد که قوی‌ترین آن برآمده از حذف خانه سینما است یعنی از آنجا که خانه سینما منحل شده بنابراین تصمیم بر این گرفته شده که روز ملی سینما هم از صفحات اصلی تقویم‌ها حذف شده و به بخش ضمایم منتقل گردد.تصمیم‌گیرنده اصلی در این مورد شورای فرهنگ عمومی بوده که به منتشرکنندگان تقویم‌ها این ابلاغیه را ارائه کرده که ثبت روز ملی سینما در مقابل 21 شهریورماه اختیاری است و آنها موظف به ذکر عنوان این روز نیستند! هنوز مشخص نشده که شورای فرهنگ عمومی قصد دارد روز دیگری را به‌عنوان روز ملی سینما اعلام کند یا خیر.