7/67 میلیارد دلار فروش 940 میلیون قطعه بلیت
تابستان امسال در گیشه‌های فروش فیلم‌ها در دنیا یک رکورد جدید ثبت شد و در این بین تعدادی از فیلم‌ها مانند «آیرون من 3» بسیار موفق ظاهر شدند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مجموع فروش جهانی فیلم‌ها از ابتدای فصل تابستان سینمایی تا پایان هفته تعطیلات روز کارگر رقمی حدود ۷۵/۴ میلیارد دلار بود که در مقایسه با رکورد ۴/۴ میلیارد دلاری سال ۲۰۱۱ حدود هشت درصد بیشتر است. برابر با آمار انجمن ملی سینماداران در آمریکای شمالی تعداد بلیت‌های فروخته‌شده در این مدت حدود ۵۶۷ میلیون بوده که این مورد یک رکورد نیست. از ابتدای سال ۲۰۱۳ تاکنون نیز مجموع فروش فیلم‌ها ۶۷/۷ میلیارد دلار بود که از رکورد حاصل‌شده در سال گذشته، بیشتر است. هرچند تعداد بلیت‌های فروخته‌شده در این مقطع ۹۴۰ میلیون است که در مقایسه با موعد مشابه پارسال دو درصد کمتر است. در این بین، تعدادی از فیلم‌ها در گیشه‌های فروش بسیار موفق ظاهر شدند و تعدادی از فیلم‌ها هم برخلاف انتظار شکست خوردند.

آیرون من ۳
فروش جهانی: ۲۱۴/۱میلیارد دلار / بودجه: ۲۰۰ میلیون دلار
اولین فیلم پرهزینه تابستان امسال، پرفروش‌ترین فیلم و اولین و تنها فیلم سال 2013 است که در دنیا بیش از یک میلیارد دلار فروخته است. سومین فیلم مجموعه سینمایی «آیرون من» تولید دیزنی و مارول در هفته اول اکران به فروش بسیار خوب 174 میلیون دلار دست پیدا کرد.

گتسبی بزرگ
فروش جهانی: 331 میلیون دلار / بودجه: 105 میلیون دلار
اقتباس سه‌بعدی باز لورمان از رمان کلاسیک اف. اسکات فیتزجرالد هرچند با واکنش متفاوت منتقدان روبه‌رو شد، اما دل تماشاگران را به دست آورد. فروش فیلم خیلی بیش از انتظار و تقریبا سه برابر هزینه ساخت آن بود. «گتسبی بزرگ» تولید برادران وارنر و ویلیج ردشاو است.

سفر ستاره‌ای درون تاریکی
فروش جهانی: ۷/۴۶۲ میلیون دلار/ بودجه: ۱۹۰ میلیون دلار
فیلم جی. جی. آبرامز در هفته اول اکران در آمریکای شمالی به فروش خوب 84 میلیون دلار دست پیدا کرد. مجموع فروش نهایی این فیلم در آمریکای شمالی 7/228 و در بازار بین‌المللی 234 میلیون دلار شد. پارامونت و اسکای‌دنس این فیلم را تولید کرده‌اند.

سریع و خشمگین 6
فروش جهانی: 4/787 میلیون دلار / بودجه: 160 میلیون دلار
موفقیت ششمین فیلم مجموعه «سریع و خشمگین» تولید یونیورسال در بازار بین‌المللی کمک کرد مجموع فروش جهانی این فیلم به حدود ۸۰۰ میلیون دلار برسد و سومین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۳ تاکنون شود. این فیلم با بازی وین دیزل در ایالات متحده ۶/۲۳۸ میلیون دلار به دست آورد.

پس از زمین
فروش جهانی: ۶/۲۴۳ میلیون دلار / بودجه: ۱۳۰ میلیون دلار
«پس از زمین» با بازی ویل و جیدن اسمیت تولید استودیو سونی، اولین فیلم ناموفق اکران تابستان بود. فیلم از همان هفته اول اکران به مشکل خورد و اولین فیلم اکران تابستان اسمیت شد که نتوانست پرفروش‌ترین فیلم هفته شود. «پس از زمین» در اولین هفته نمایش در رده سوم قرار گرفت و در نهایت در آمریکای شمالی به فروش ناامیدکننده 5/60 میلیون دلار دست پیدا کرد. فروش در سطح بین‌المللی به فیلم کمک کرد؛ اما نه در آن حد که بتواند نجاتش بدهد.

الان من را می‌بینی
فروش جهانی: 4/308 میلیون دلار / بودجه: 75 میلیون دلار
داستان تعدادی شعبده‌باز سارق یکی از موفق‌ترین فیلم‌های اکران تابستان بود و در هفته اول اکران «پس از زمین» ویل اسمیت را شکست داد. بودجه فیلم تقریبا نصف بودجه فیلم اسمیت است. این فیلم تولید استودیوهای لاینزگیت و سامیت است.

کارآموزی
فروش جهانی: ۶/۸۰ میلیون دلار / بودجه: ۵۸ میلیون دلار
این فیلم کمدی با بازی وینس وان و اوئن ویلسن نتوانست انتظارات را برآورده کند. فیلم استودیو فاکس با رقم ناامیدکننده 3/17 میلیون دلار کار خود را شروع کرد و خیلی زود در گیشه‌های فروش محو شد.

پاکسازی
فروش جهانی: 6/85 میلیون دلار / بودجه: سه میلیون دلار
این تریلر ترسناک بسیار کم‌هزینه در هفته اول اکران ۳۴ میلیون دلار فروخت که ۱۲ برابر هزینه ساخت آن بود. فروش جهانی فیلم اکنون تقریبا ۲۸ برابر هزینه ساخت آن شده است که یک پیروزی بسیار بزرگ برای استودیو یونیورسال است.

دانشگاه هیولاها
فروش جهانی: ۴/۷۱۵ میلیون دلار
قسمت دوم انیمیشن محبوب «شرکت هیولاها» تولید دیزنی و پیکسار فعلا چهارمین فیلم پرفروش سال 2013 است.

جنگ جهانی زد
فروش جهانی: 5/532 میلیون دلار / بودجه: 190 میلیون دلار
فیلم «جنگ جهانی زد» با موضوع زامبی‌ها در هفته اول اکران ۴/۶۶ میلیون دلار فروخت و در نهایت پرفروش‌ترین فیلم کارنامه براد پیت شد. فیلم تولید پارامونت و اسکای‌دنس است.

گرما
فروش جهانی: ۷/۲۱۴ میلیون دلار / بودجه: ۴۳ میلیون دلار
این فیلم کمدی با بازی ملیسا مکارتی و ساندرا بولاک در اولین هفته اول نمایش در آمریکای شمالی حدود 40 میلیون دلار به دست آورد. «گرما» را شرکت فاکس تولید کرده است.

سقوط کاخ سفید
فروش جهانی: 6/138 میلیون دلار / بودجه: 150 میلیون دلار
این تریلر اکشن با بازی چانینگ تیتم و جیمی فاکس دومین فیلم ناموفق شرکت سونی در اکران تابستان بود. «سقوط کاخ سفید» در هفته اول اکران فقط ۸/۲۴ میلیون دلار فروخت.

رنجر تنها
فروش جهانی: ۳/۲۳۹ میلیون دلار / بودجه: ۲۵۰ میلیون دلار
همکاری جدید جانی دپ بازیگر، گور وربینسکی کارگردان و جری بروکهایمر تهیه‌کننده، احتمالا ناموفق‌ترین فیلم پرهزینه تابستان امسال است. «رنجر تنها» تولید شرکت دیزنی است.

من نفرت‌انگیز 2
فروش جهانی: 9/823 میلیون دلار / بودجه: 76 میلیون دلار
دومین فیلم انیمیشن بزرگ تابستان امسال یک فیلم بسیار موفق بود و تنها در پنج روز اول اکران ۱۴۳ میلیون دلار به دست آورد. «من نفرت‌انگیز ۲» با بودجه تقریبا متوسط خود دومین فیلم پرفروش تابستان شد و موفق‌ترین فیلم تاریخ شرکت یونیورسال در گیشه‌های فروش شد.

احضار روح
فروش جهانی: ۹/۲۴۳ میلیون دلار / بودجه: ۲۰ میلیون دلار
این فیلم ترسناک کم‌هزینه با بازی ورا فارمیگا و پاتریک ویلسن در نقش دو متخصص تحقیق در زمینه فعالیت‌های فراهنجار در هفته اول اکران 9/41 میلیون دلار فروخت. فروش این فیلم که تولید برادران وارنر و نیولاین است، در آمریکا بیشتر از فیلم‌هایی مانند «رنجر تنها»، «سقوط کاخ سفید» و «پس از زمین» بود.

آر.آی.پی.دی
فروش جهانی: 7/64 میلیون دلار / بودجه: 130 میلیون دلار
یکی دیگر از فیلم‌های ناموفق تابستان امسال. رایان رینولدز و جف بریجز در «آر.آی.پی.دی.» نقش دو افسر پلیس مرده را بازی می‌کنند که باید از زندگان در برابر ارواح شیطانی دفاع کنند. فروش جهانی فیلم که تولید یونیورسال است، بیش از یک ماه پس از اکران تنها به نصف هزینه ساخت آن رسید.

توربو
فروش جهانی: ۱/۱۵۴ میلیون دلار / بودجه: ۱۳۵ میلیون دلار
داستان حلزونی که در مسابقات اتوموبیلرانی شرکت می‌کند، تنها حدود 20 میلیون دلار بیشتر از هزینه ساخت خود در گیشه‌ها فروش داشت. این فیلم تولید فاکس و دریم ورکس است.

میلرها کجا هستند؟
فروش جهانی: 7/157 میلیون دلار / بودجه: 37 میلیون دلار
به سرانجام رسیدن این پروژه برادران وارنر و نیولاین حدود یک دهه طول کشید؛ اما قطعا این انتظار ارزشش را داشت. «میلرها کجا هستند؟» با بازی جیسن سادیکیس و جنیفر آنیستن چهار برابر بودجه‌اش در دنیا فروخته است.