یک نظام، یک خانه سینما
پس از گذشت یک و نیم سال از تعطیلی خانه سینما، سرانجام درهای این تشکل صنفی باز شد. از ساعت 9:30 صبح پنج‌شنبه 21 شهریورماه (مصادف با روز ملی سینما) درهای ساختمان خانه سینما در خیابان سمنان باز بود.
ساعت ۱۰:۳۰ صبح حجت‌الله ایوبی به همراه عزت‌الله انتظامی وارد خانه سینما شدند و با تشویق سینماگران روبه‌رو شدند و پس از آن هم بلافاصله برای حضور در جلسه، سینماگران به سالن سیف‌الله داد رفتند. به گزارش «ایسنا» درِ خانه سینما همزمان با روز ملی سینما ۲۱ شهریور ماه با حضور جمع زیادی از اهالی سینما و حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی، که با همراهی عزت‌الله انتظامی وارد ساختمان این تشکل صنفی در خیابان سمنان شد، به روی سینماگران باز شد.

خانه سینما منحل نشده بود
حجت‌الله ایوبی رییس جدید سازمان سینمایی کشور با اعلام از سرگیری فعالیت خانه سینما گفت:‌ خانه سینما منحل نشده بود، بلکه در دولت قبل وزارت ارشاد آن را تعطیل کرده بود. وقتی نهادی ثبت می‌شود، دیگر یک شخصیت حقوقی است که وزارت ارشاد به هیچ وجه نمی‌تواند آن را منحل کند.
معاون وزیر ارشاد افزود: از امروز 21 شهریورماه خانه سینما با حکم آقای علی جنتی-وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی دولت یازدهم- بازگشایی می‌شود و با امضای این حکم، ازسرگیری فعالیت‌های این نهاد صنفی، قانونی و رسمی خواهد بود.

دولت باید پای پروانه‌ صادرشده با‌یستد
رییس سازمان سینمایی در ادامه با اشاره به چالش دیگر وزارت ارشاد درباره پشتیبانی از پروانه‌های صادرشده در مقابل نهادهای دیگر، خاطرنشان کرد: دولت باید پای سینما بایستد. طبیعتا در این راستا اگر می‌خواهد پروانه‌ای صادرکند باید با دقت باشد تا بتواند پس از آن از پروانه صادرشده حمایت کرده و پای آن بایستد، مطمئن باشید ما قطعا چنین خواهیم کرد. رییس سازمان سینمایی در بخشی از نشست رسانه‌ای خود که ۲۱ شهریورماه، روز ملی سینما، در تالار «سیف‌الله داد» خانه سینما برگزار شد به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفت. وی سپس در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا بازگشایی خانه سینما توسط وزارت ارشاد موجب دولتی شدن اصناف نمی‌شود، گفت:‌ بنده در سازمان سینمایی، مجموعه وزارت ارشاد و همچنین دولت یازدهم به هیچ وجه بنا ندارم که اصناف دولتی شوند. باید توجه کرد که دولتی شدن با طی مراحل قانونی توسط صنف فرق بسیار زیادی دارد. صنوف تنها قرار است مراحل ثبت قانونی خود را طی کرده و صنف باقی بمانند.

تنها یک نظام جمهوری اسلامی و یک خانه سینمای ایران خواهیم داشت
ایوبی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت «خانه سینمای ایرانیان» که توسط منتقدان هیات‌مدیره خانه سینما و همچنین جامعه صنفی تهیه‌کنندگان ایجاد شده است، تصریح کرد: قبلا درباره خانه سینمای دیگر خیلی شفاف اعلام کردیم که یک نظام جمهوری اسلامی و یک خانه سینما داریم. اگر بخواهیم خانه سینمای 2 داشته باشیم پس چرا خانه سینمای 3 و 4 هم تاسیس نشود؟!
وی با تاکید بر اینکه این موضع را در جلسات مختلف به سمع و نظر سینماگران رسانده است، گفت: در جلسه با دوستان دلایلم درباره این موضوع را توضیح دادم. در هر صورت قرار است مجمع عمومی خانه سینما برگزار شود و یکی از سلیقه‌ها یا تلفیقی از آنها مدیریت این تشکل را بر عهده بگیرد. دیدیم برخی گروه‌های دیگر هم امروز در جمع ما حضور داشتند و آنها هم خودشان را برای حضور در مجمع عمومی خانه سینما آماده می‌کنند.

خانم کوتان‌پیر را می‌شناسم
و با ایشان کار نخواهم کرد
معاون وزیر ارشاد در پاسخ به پرسشی درباره اینکه «الیزابت کوتان‌پیر» وکیل ایرانی پرونده شکایت از «آرگو» چند هفته‌ای درصدد صحبت با وی بوده، اما وقتی برای این منظور اختصاص داده نشده است، در سخنانی جالب توجه گفت:‌ ایشان یک وکیل فرانسوی هستند که متاسفانه من خیلی خوب می‌شناسمشان. با توجه به شناختم حتی اگر قرارداد کتبی هم با خانم کوتان‌پیر داشتیم، شاید به سمت فسخ آن پیش می‌رفتیم، چه برسد به اینکه ما قرارداد شفاهی با ایشان داریم و هر دفعه می‌آیند و گزارشی می‌دهند و پول می‌گیرند.
او در سخنان جالب‌تری درباره این گروه از وکلا در اروپا خاطرنشان کرد: تعدادی وکیل در اروپا هستند که معمولا وکیل کسانی می‌شوند که به دلایلی هیچ‌کس حاضر نیست وکالت‌شان را قبول کند. واقعا فکر می‌کنم چنین وکیلی نه در حد و نه در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران باشد. رییس سازمان سینمایی سپس با تاکید بر اینکه شکایت از فیلم بی‌ارزشی مانند «آرگو» فایده‌ای ندارد، گفت: اصلا فرض کنید یک دادگاه فرانسوی ساخت یک فیلم بسیار بی‌ارزش را محکوم کرد. حال دستاورد ما در این زمینه چیست؟ هیچ! ما فقط توصیه‌مان این است همه کسانی که این فیلم بی‌ارزش را مشاهده نکرده‌اند، آن را حتما ببینند.
حجت‌الله ایوبی در پایان این نشست با اعلام قطع همکاری با الیزابت کوتان‌پیر، گفت: دستگاه‌های نظارتی کشور اساسا با طرح این پرونده و شکایت مخالف بودند و این موضوع را به اطلاع مسوولان رسانده بودند. ما هم اولا که پولی برای پرداخت به خانم کوتان‌پیر نداریم و ثانیا اگر هم داشتیم، نمی‌دادیم.

حاشیه‌نگاری بر متن بازگشایی
خانه سینما
نخستین نشست خبری حجت‌الله ایوبی که در سالن سیف‌الله داد خانه سینما برگزار ‌شد، با حواشی جالب توجهی روبه‌رو بود.
_ نکته قابل توجه برای اهالی رسانه و سینماگران این بود که ایوبی نخستین نشست رسانه‌ای خود را در «خانه سینما» که در دولت قبل درهای آن پلمب شده بود، برگزار می‌کرد. برگزاری نشست توسط معاون سینمایی وزیر ارشاد در خانه سینما اقدامی بسیار کم‌سابقه در دولت‌های مختلف بوده است.
_ حبیب‌الله کاسه‌ساز رییس هیات‌مدیره خانه سینمای ایرانیان که چند ماه قبل بین اصحاب رسانه به عنوان خانه سینمای 2 شناخته می‌شود، در میان صحبت‌های ایوبی درباره وضعیت خانه سینما و آینده آن سالن را ترک کرد. در میان سخنان ایوبی، رسول صادقی - مدیر جدید روابط‌عمومی سازمان سینمایی - از روی پیامکی با محتوای «ایوبی: وظیفه خانه سینما کار صنفی بوده نه سیاسی» خواند و ایوبی خطاب به حاضران گفت: « شما می‌توانید تایید کنید که من چنین جمله‌ای را نگفتم.»