نمایشگاه سازهای ابداعی شجریان گشایش یافت
ساز‌های ابداعی محمدرضا شجریان با حضور جمعی از هنرمندان به نمایش درآمدند. استاد آواز ایران در مراسم گشایش نمایشگاه سازهایش گفت تاکنون 62 ساز ساخته‌ که به دو تا از آنها نمره 100 می‌دهد. به گزارش «ایسنا» محمدرضا شجریان در سخنانی که شامگاه 21 شهریورماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، گفت: واقعا منت گذاشته‌اید که امروز به اینجا تشریف آوردید. البته من شنیده‌ام که ساعت افتتاحیه به بعضی‌ها اشتباه اعلام شده و خیلی‌ها یک ساعت دیرتر به این مراسم آمدند که من پوزش می‌طلبم.
استاد آواز ایران درباره سازهای ابداعی‌اش بیان کرد: من قبل از اینکه خوانندگی را در رادیو آغاز کنم، روی سنتور کار می‌کردم. پس از اینکه در سال ۳۶ از دانشسرای مقدماتی فارغ‌التحصیل شدم، یکی از دوستانم یک سنتور مشقی به قیمت ۱۵ تومان خریده بود و آن زمان هم اولین بار بود که سنتور می‌دیدم، چرا که در خانه ما رادیو و تلویزیون نبود.
او افزود: یک روز با دوستم ابوالحسن کریمی شروع به نواختن کردیم و او پس از چند ساعت خسته شد و خوابید، اما من برای خودم می‌نواختم و سنتور نواختن من از همان زمان و بدون معلم آغاز شد.
این هنرمند پیشکسوت افزود: بعد از مدت‌ها سعی کردم با چوب کارهایی را روی سنتور انجام دهم و آنقدر که روی سنتور وقت گذاشتم، برای آواز وقت نگذاشتم. حتی تا سال ۷۵ هنوز گرفتار شیوه پل‌گذاری سنتور بودم.
محمدرضا شجریان دقایقی درباره ساخت صفحه زیری سنتور صحبت کرد و گفت که بیش از ۱۸ بار صفحه زیر یک سنتور را باز کرده و‌ آنقدر در این راه تلاش کرده تا به نتیجه رسیده است.
او همچنین گفت: تاکنون ۶۲ ساز ساخته‌ام که به دو تا از این سازها نمره ۱۰۰ می‌دهم؛ چرا که این دو ساز بعد از ۵۰ سال وقت صرف کردن نتیجه داد.