ساخت سریال از زندگی فرماندهان شهید
ساخت سریال‌های تلویزیونی از زندگی فرماندهان شهید دوران دفاع مقدس، به سیاست جدید این رسانه تبدیل شده است، به نحوی که اکنون فهرست بلندبالایی از سریال‌های در دست نگارش وجود دارد. مجموعه تلویزیونی «سیمرغ» را می‌توان آغاز این راه دانست؛ سریالی که در سال ۱۳۷۶ با موضوع زندگی شهیدان احمد کشوری و محمدعلی شیرودی خلبانان شهید هوانیروز ارتش ساخته و پخش شد و توانست موفقیت خوبی در جذب مخاطب کسب کند.
سریال «شوق پرواز» بر پایه زندگی خلبان شهید عباس بابایی دیگر سریالی است که در حوزه زندگی فرماندهان و شهدای برجسته دفاع مقدس ساخته و راهی آنتن شد و در جذب مخاطب نیز موفق عمل کرد.
ارتش جمهوری اسلامی ایران که سفارش دهنده این دو سریال بود، اکنون سفارش ساخت سریال دیگری را با موضوع شهید امیر سپهبد علی صیاد شیرازی از فرماندهان نیروی زمینی ارتش در دوران دفاع مقدس سفارش داده است که این روزها مراحل تحقیق و نگارش فیلمنامه را می‌گذراند.
سریال مستندگونه «آخرین روزهای زمستان» مبتنی بر زندگی شهید حسن باقری جوان‌ترین فرمانده دوران دفاع مقدس نیز اثر ماندگار دیگری بود که با تلفیق آرشیوهای موجود و بازسازی برخی صحنه‌ها خلق شد و توانست به شیوه روایی، مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند.
مستند داستانی «سردار خیبر» با محوریت زندگی شهید همت را می‌توان یکی دیگر از تولیدات تلویزیون در زمینه معرفی سلوک شهدای دوران مقدس دانست که چندی پیش از شبکه سه پخش شد.
اکنون شبکه سه نیز ساخت سریالی با موضوع زندگی شهید حسن تهرانی مقدم پدر فناوری موشکی ایران را پیگیری می‌کند و قرار است سریال نیمه تمام «دولت مخفی» شبکه دو در مرور زندگی اسرای ایرانی در ارودگاه‌های عراق، نگاهی هم به زندگی شهید ابوترابی فرد داشته باشد.
مروری بر سریال‌های فاخری که تلویزیون برای تولید تا سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته است، فهرست بلندی از اسامی فرماندهان شهید دوران دفاع مقدس دیده می‌شود که از جمله می‌توان به شهیدان محمدابراهیم همت، نامجو، احمد متوسلیان، حسین خرازی، محمد بروجردی، احمد کاظمی، محسن وزوایی، علی هاشمی، آبشناسان، فکوری، اسماعیل دقایقی، ردانی‌پور، ستاری، عباس دوران، ناجیان، محمد تقی رضوی، حسن شوریده، فلاحی، رضا دستواره، یوسف کلاهدوز، مجید زین الدین، ناهیدی، محلاتی، باکری، ابوترابی و... اشاره کرد.
مروری بر روند ساخت سریال‌هایی که قرار است زندگی این شهیدان را دستمایه تولید قرار دهد، نشان می‌دهد که با توجه به شرایط نامساعد مالی حاکم بر شبکه‌های تلویزیونی، معاونت سیما ترجیح داده است تا با احتیاط بیشتری ساخت این سریال‌ها را کلید بزند.
اکنون سریال «مسیح کردستان» با محوریت زندگی شهید محمد بروجردی در دستور کار بسیج صدا و سیما و شبکه یک قرار دارد و مراحل تحقیق و نگارش را پشت سر می‌گذارد.
زندگی شهید باکری از دیگر سریال‌های سرداران شهید است که سیمافیلم با مشارکت استانداری آذربایجان غربی پیگیر آن است و این روزها مراحل تحقیق و نگارش را پشت سر می‌گذارد تا احمد مرادپور آن را کارگردانی کند.