12 فیلم سینمایی به عنوان نماینده ایران برای حضور در اسکار کاندید شده‌اند که در این گزارش مروری اجمالی بر این آثار داریم.
12 فیلم نامزد سینمای ایران برای حضور در اسکار 2014 معرفی شدند که این فیلم‌ها عبارتند از: برف روی کاج‌ها، بی‌خود و بی‌جهت، پذیرایی ساده، پله آخر، حوض نقاشی، دربند، دهلیز، قاعده تصادف، کلاس هنرپیشگی، گناهکاران، گذشته و هیس دختران فریاد نمی‌زنند. نماینده ایران در اسکار تا نهم مهر ماه از بین یکی از این فیلم‌ها انتخاب خواهد شد و در فرصت کوتاه باقیمانده باید دید گمانه‌زنی‌ها برای معرفی تازه‌ترین فیلم اصغر فرهادی؛ گذشته به حقیقت می‌پیوندد یا فیلم دیگری شانس معرفی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا را پیدا خواهد کرد.
برف روی کاج‌ها به کارگردانی پیمان معادی داستان یک زن معلم پیانو است که در زندگی‌اش با چالش‌هایی مواجه می‌شود. تنها جایزه مهم این فیلم، سیمرغ تماشاگران از سی‌امین جشنواره فیلم فجر است. بی‌خود و بی‌جهت به کارگردانی عبدالرضا کاهانی هم موفقیت زیادی در کسب جوایز به دست نیاورده است.این فیلم در تاریخ ۸ آذر ۱۳۹۱ در سینماهای کشور اکران شده است. پذیرایی ساده به کارگردانی مانی حقیقی در حضورهای بین‌المللی خود توانست جایزه شصت و دومین دوره جشنواره فیلم برلین را به‌دست آورد. پله آخر دومین ساخته بلند علی مصفا است. این فیلم توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اقتباسی در سی و امین جشنواره فیلم فجر را دریافت کند. همچنین در حضور بین‌المللی خود جایزه گوی بلورین بهترین بازیگر زن از چهل و هفتمین دوره جشنواره فیلم کارلووی واری را دریافت کرد. حوض نقاشی به کارگردانی مازیار میری توانست سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، سیمرغ بهترین طراحی صحنه و لباس را از سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به دست آورد. دربند به کارگردانی پرویز شهبازی جوایز متعددی را از سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به دست آورده است که از آن جمله می‌توان به سیمرغ بهترین کارگردانی، سیمرغ بهترین فیلمبرداری برای هومن بهمنش و سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای پگاه آهنگرانی اشاره کرد. دهلیز نخستین فیلم سینمایی بهروز شعیبی توانست برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از جشنواره سی و یکم فیلم فجر شود. همچنین هانیه توسلی جایزه بهترین بازیگر زن از این جشنواره را دریافت کرد. قاعده تصادف به کارگردانی بهنام بهزادی ماجرای زندگی چند جوان است که به جهت اجرای نمایش تئاتر، دور یکدیگر جمع شده اند و امید دارند تا بتوانند آن را به مرحله اجرا برسانند. این فیلم سال گذشته در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و منتقدان ایرانی را راضی کرد. کلاس هنرپیشگی به کارگردانی علیرضا داودنژاد داستان یک کلاس هنرپیشگی را روایت می‌کند که در هنگام آموزش، داستانی با الهام از مسائل روز در آن روایت می‌شود.این فیلم سال گذشته در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و در حال حاضر در سینماهای کشور روی پرده است. مهم ترین فیلم این فهرست که احتمال زیادی برای معرفی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی امریکا دارد،گذشته ساخته اصغر فرهادی است. گذشته نامزد دریافت نخل طلای بهترین فیلم در جشنواره کن شد. همچنین در این جشنواره برنیس بژو جایزه بهترین بازیگر زن و اصغر فرهادی جایزه ویژه هیات داوران کلیسای جهانی را به دست آورد. یکی از تهیه‌کنندگان این فیلم سینمایی یک فرانسوی با نام الکساندر مالت گای است. این فیلم در کنار اکران داخلی در کشورهای دیگر هم روی پرده رفت. گناهکاران به کارگردانی فرامرز قریبیان هم سال گذشته در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و اکران آن از امروز در ایران آغاز شده است. اما آخرین فیلم از این لیست ۱۲ اسمی، هیس دختران فریاد نمی‌زنند به کارگردانی پوران درخشنده است که در کنار حوض نقاشی توانست جایزه سیمرغ تماشاگران را از جشنواره سی‌ویکم کسب کند.
حال باید منتظر ماند و دید از بین این ۱۲ فیلم در نهایت کدام یک به عنوان تنها نماینده ایران در بخش غیرانگلیسی‌زبان اسکار ۲۰۱۴ ارسال می‌شود. کمیته انتخاب فیلم ایرانی برای اسکار شامل فاطمه معتمدآریا، مسعود کیمیایی، بهروز افخمی، کمال تبریزی، حسن حسندوست، مسعود رایگان، علیرضا زرین دست، حسین معززی نیا و امیر اسفندیاری بوده است.

شتاب برای معرفی «گذشته»!