بازخوانی توقیفی‌ها
علی جنتی در حاشیه همایش غزنه و روز زبان و ادب فارسی در جمع خبرنگاران به سوالاتی در مورد تصمیمات و رویکردهای جدید وزارتخانه در حوزه‌های مختلف پاسخ داد.
به گزارش «ایلنا»، وزیر ارشاد در پاسخ به سوالی در رابطه با سانسور کتاب گفت: البته ما عنوان سانسور را قبول نداریم زیرا سانسور اسم غیرمحترمانه ممیزی است، اما سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد را در حوزه ممیزی بار‌ها اعلام کرده‌ایم و چیز جدیدی به آن افزوده نشده است.
جنتی ضمن بیان این نکته که تاثیر تغییرات به زودی قابل‌رویت خواهد بود، ادامه داد: کتاب‌هایی که در گذشته به نوعی توقیف شده یا جلوی چاپ آنها گرفته شده بود، بازبینی خواهند شد و مجددا برایشان تصمیم‌گیری می‌شود. همچنین ناشرانی که از فعالیت منع شده‌اند، پرونده‌شان دوباره بازبینی می‌شود و اگر با ضوابط دولت جدید مطابق باشند می‌توانند به کار خود ادامه دهند.
وزیر ارشاد: اعلام کردیم مجوز موسسه سینمای مقاومت را باطل کنند
همچنین علی جنتی درباره لغو مجوز موسسه سینمایی «مقاومت» گفت: آنچه به عنوان اساسنامه سازمان سینمایی مقاومت ثبت شده بود، در هیات امنا عناصری را قید کرده است که به هیچ وجه جزو وظایف این اساسنامه نیست. به گزارش «ایسنا» وزیر ارشاد توضیح داد: معمولا وقتی در یک اساسنامه عضو هیات امنا و رییس هیات امنای آن، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است و نماینده دفتر مقام معظم رهبری، نماینده شورای‌‌عالی انقلاب فرهنگی را جزو اساسنامه می‌گذارند، طبیعتا باید کسی آن را تصویب کند که یک مقام فرادستی باشد و از مجلس شورای اسلامی یا شورای‌‌عالی انقلاب فرهنگی تصویب کنند یا سایر مراجع مانند هیات دولت. جنتی در عین حال گفت: هر کسی آزاد است در تاسیس چنین موسساتی اساسنامه‌ای را تهیه کند و افرادی را به عنوان هیات امنای خود بگذارد و بعد هم آن را ثبت کند.
او با اشاره به موسسه سینمایی مقاومت مطرح کرد: به همین دلایلی که مطرح کردم، ما به هیات مربوطه اعلام کردیم که مجوز موسسه را ابطال کنند و اساسنامه را تغییر دهند. بر اساس این گزارش جمال شورجه به عنوان رییس، مهدی عظیمی‌میرآبادی به عنوان نایب‌رییس و مدیرعامل و علیرضا عاقل‌زاده به عنوان خزانه‌دار هیات‌مدیره موسسه سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی معرفی شده بودند.
جواد شمقدری هم در پی این تصمیم با تاکید بر اینکه مسوولان فعلی وزارت ارشاد درباره تصمیم‌گیری برای این موسسه عجله کرده‌اند، اظهار کرد: قرار بود برای آنکه این موسسه جایگاه حقوقی و قانونی پیدا کند به شورای‌‌عالی انقلاب فرهنگی یا مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شود. لازم به توضیح است از مجموعه موسسات وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها بنیاد «رودکی» جایگاه کاملا قانونی و حقوقی دارد، چون مصوبه مجلس را برای تاسیس گرفته است.