انتقاد گونتر گراس از صدراعظم آلمان مرکل یک بزدل است
«گونتر گراس»، شاعر آلمانی برنده نوبل ادبیات «آنجلا مرکل» - صدراعظم آلمان - را به بزدلی در واکنش به جاسوسی سرویس‌های امنیتی آمریکا متهم کرد.
به گزارش ایسنا، «گونتر گراس»، شاعر و نویسنده‌ جنجالی آلمانی که پیش از این سیاست‌های رژیم غاصب اسرائیل را به باد انتقاد گرفته بود، این‌بار به دلیل واکنش‌های نرم صدراعظم کشورش به شنود تلفنی سرویس جاسوسی آمریکا، «مرکل»‌را یک بزدل دانست. او همچنین از پناه دادن آلمان به «ادوارد اسنودن»، افشاگر اطلاعاتی آمریکا در رابطه با شنودهای تلفنی حمایت کرد.
گونتر گراس در سخنانش اظهار کرد: «خانم مرکل در سیاست‌هایش با ترس پیش می‌رود. او قادر نیست اقتدار آلمان را که از زمان یکپارچگی دوباره به دست آورده بودیم اعمال کند. مرکل باید از همه شهروندان محافظت کند و نه فقط مسائلی که مربوط به پیشینه تماس‌های تلفنی می‌شود. مطلب اهانت‌آمیز این است که ما شهروندان تحت نظر بودیم و برخلاف قانون اساسی و حقوقمان مورد جاسوسی قرار می‌گرفتیم.»
این شاعر آلمانی با ابراز تاسف گفت: «افسوس می‌خورم چرا مرکل با قدرت بیشتری به مساله شنود تلفنی توسط نیروهای سازمان «سیا» پاسخ نگفت. به نظر می‌رسد مکالمات میلیون‌ها نفر در آلمان شنود می‌شده است.» گراس همچنین خاطرنشان کرد که دولت آلمان باید امنیت اسنودن را تضمین کند.