سرانجام لیست دوم فیلم‌های راه یافته به بخش مسابقه سی‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر توسط روابط عمومی سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی جشنواره فیلم فجر اعلام شد.
با اعلام لیست نهایی فیلم‌های بازبینی شده توسط هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر، تعداد فیلم‌های راه یافته به بخش مسابقه سینمای ایران به ۲۱ فیلم رسید. در این میان فیلم‌های اشباح (داریوش مهرجویی)، سایه روشن (فرزاد موتمن)، معراجی‌ها (مسعود ده نمکی) و آرایش غلیظ (حمید نعمت‌الله) از شاخص‌ترین فیلم‌هایی هستند که تاکنون به بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) راه نیافته‌اند، البته احتمال دارد در روزهای آینده چند فیلم دیگر به این فهرست اضافه شود که فیلم‌هایی که ذکر شد هم در آن فهرست جای داشته باشد.
پیش از این نام ده فیلم برای رقابت در بخش مسابقه سینمای ایران و ۶ فیلم برای بخش مسابقه فیلم‌های اول اعلام شده بود و در اینجا مروری خواهیم داشت بر فیلم‌هایی که دیروز به بخش مسابقه سینمای ایران اضافه شده‌اند.
«آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» بهروز افخمی
فیلم «آذر، شهدخت، ‌پرویز و دیگران» قصه‌ای اجتماعی براساس روابط آدم‌ها دارد، این فیلم نوشته بهروز افخمی بر اساس رمانی از مرجان شیرمحمدی است که سیدجمال ساداتیان و افخمی تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارند. گوهر خیراندیش، مهدی فخیم‌زاده، رامبد جوان، مرجان شیرمحمدی، امیرعلی دانایی و... در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.
«امروز» سید رضا میرکریمی
این فیلم براساسِ طرحی از رضا میرکریمی است و فیلمنامه آن را رضا میرکریمی و شادمهر راستین نوشته‌اند. در خلاصه داستان «اِمروز» آمده است: یونس راننده‌ تاکسیِ کهنه‌کار، در پایان یک روزِ کاری به زن جوانی کمک می‌کند تا به بیمارستان برسد. غافل از اینکه در بیمارستان اتفاقات زیادی در انتظار او است.
«برف» مهدی رحمانی
«برف»، سومین ساخته رحمانی شرح حال یک روز از زندگی خانواده‌ای شهری است که در تدارک برگزاری مراسم خواستگاری دخترشان هستند. در این فیلم رویا تیموریان، افشین هاشمی، محمدرضا غفاری، آناهیتا افشار، مینا ساداتی، رابعه مدنی، شیرین یزدانبخش و میلاد کی‌مرام ایفای نقش کرده‌اند.
«بیگانه» بهرام توکلی
این فیلم که به تهیه‌کنندگی سعید ملکان ساخته شده و ساخت موسیقی آن را هم حسین علیزاده برعهده داشته، داستان چند روز از زندگی خانواده‌ای است که درگیر مشکلات روزمره خود هستند.
«شهابی از جنس نور»
محمد رضا اسلاملو
این فیلم که به گفته‌ کارگردانش اولین فیلم درباره‌ تکفیری‌ها است، به زبان عربی ساخته شده است و احتمالا برای نمایش در ایران باید به فارسی دوبله شود. بازیگر نقش اصلی «شهابی از جنس نور» امین زندگانی است.
«طبقه حساس» کمال تبریزی
فیلمنامه‌ فیلم کمدی «طبقه حساس» براساس طرحی از سیروس همتی و توسط پیمان قاسم‌خانی نوشته شده و داستان مردی را روایت می‌کند که بعد از مرگ همسرش او را در یک قبر دو طبقه دفن می‌کند، اما پس از مدتی که سر مزار همسرش می‌رود متوجه می‌شود به اشتباه مردی غریبه در آن مکان (قبر دیگر) دفن شده است. رضا عطاران، پانته‌آ بهرام، حبیب رضایی، پیمان قاسم‌خانی، آزاده صمدی، از بازیگران این فیلم هستند.
«۵۰ قدم آخر» کیومرث پوراحمد
فیلم «۵۰ قدم آخر» به تهیه‌کنندگی سعید سعدی،‌ سرگذشت واقعی یکی از نیروهای اطلاعات عملیات لشگر زرهی هشت نجف‌اشرف در عملیات والفجر ۴ را نمایش می‌دهد که برای شناسایی به یک منطقه مین‌گذاری شده در خاک عراق می‌رود و ۱۷ روز تمام با پایی زخمی انتظار می‌کشد تا بالاخره به کمکش می‌آیند. بابک حمیدیان و طناز طباطبایی از جمله بازیگران این فیلم هستند.
«عصبانی نیستم!» رضا درمیشیان
فیلم اجتماعی «عصبانی نیستم!»، داستان دو جوان به نام‌های نوید و ستاره است که در تهران زندگی می‌کنند. باران کوثری و نوید محمدزاده بازیگران «عصبانی نیستم!» هستند. «عصبانی نیستم!» از تولیدات مستقل سینمای ایران است‌ که برای ساخت آن از هیچ نهاد، سازمان، مرکز، موسسه، ارگان، شبکه، بنیاد دولتی و غیر دولتی هزینه، وام و کمک هزینه‌ای دریافت نشده است.
«کلاشینکف» سعید سهیلی
این فیلم که به گفته سهیلی حال و هوایی شبیه «گشت ارشاد» دارد،‌ شهرام حقیقت دوست، رضا عطاران، ساعد سهیلی، جمشید هاشم‌پور، فرهاد اصلانی، شقایق فراهانی و جواد عزتی بازی کرده‌اند.
***
اسامی تعدادی از فیلم‌های بخش رقابتی جشنواره فیلم فجر هفته‌ گذشته اعلام شد که عبارت بودند از: تمشک (سامان سالور)، چ (ابراهیم حاتمی‌کیا)، خط ویژه (مصطفی کیایی)، رستاخیز (احمدرضا درویش)، زندگی جای دیگری است (منوچهر هادی)، قصه‌ها (رخشان بنی‌اعتماد)، گنجشگک اشی مشی (وحید نیکخواه آزاد- مسعود کرامتی- غلامرضا رمضانی)، متروپل (مسعود کیمیایی)، مهمان داریم (محمد مهدی عسگرپور)، همه‌چیز برای فروش (امیرحسین ثقفی). همچنین در بخش فیلم‌های اول (نگاه نو) هم علاوه بر فیلم‌های ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه (ابراهیم ابراهیمیان)، انارهای نارس (مجیدرضا مصطفوی)، با دیگران (ناصر ضمیری)، چند مترمکعب عشق (جمشید محمودی)، سیزده (هومن سیدی) و ملبورن (نیما جاویدی) که هفته گذشته اعلام شد، فیلم‌های پایان خدمت (حمید زرگرنژاد)، پنج ستاره (مهشید افشارزاده)، روزگاری عشق و خیانت (داود بیدل)، فردا (ایمان افشاریان، مهدی پاکدل)، لامپ ۱۰۰ (سعید آقاخانی)، ناخواسته (برزو نیک‌نژاد)، عاشق‌ها ایستاده می‌میرند (شهرام مسلخی)، خانوم (تینا پاکروان)، فرشته‌ها با هم می‌آیند (حامد محمدی) به این بخش اضافه شد که در این میان دو فیلم ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه و انارهای نارس در بخش مسابقه سینمای ایران هم همزمان حضور دارند.
هیات انتخاب سینمای ایران از اول آذر کار بازبینی فیلم‌های ارسال شده به جشنواره فیلم فجر را آغاز کرده بود. ابراهیم داروغه‌زاده، مجیدرضا بالا، حسین کرمی، داریوش فرهنگ، محمد حسین لطیفی، علی معلم و مازیار میری اعضای هیات انتخاب سینمای ایران سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را تشکیل می‌دادند.

جشنواره فعلا منهای مهرجویی، مؤتمن، نعمت الله، عطاران و ده نمکی