کتاب؛ به سیاق دولت دهم؟!
در حالی که علی شجاعی صائین به‌عنوان یکی از گزینه‌های ریاست اداره کتاب در دولت حسن روحانی مطرح بود، روز گذشته خبر حضور قطعی او بر صندلی ریاست اداره کتاب در رسانه‌ها منتشر شد.

به گزارش «ایسنا»، علی شجاعی صائین که دانش‌آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و بازنشسته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، با آغاز فعالیت دولت محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان مدیر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد. در دوره معاونت محسن پرویز در حوزه معاونت فرهنگی وزارت ارشاد نخست به‌عنوان مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی منصوب شد و در سال ۱۳۸۶ هم به‌عنوان مدیرعامل موسسه خانه کتاب منصوب ‌شد. در دوره مسوولیت شجاعی صائین در جایزه‌های دولتی آل‌‌احمد و همچنین کتاب سال حاشیه‌هایی برای این جایزه‌ها رقم خورد تا جایی که نسبت به اعمال نفوذها و تخطی از قوانین برگزاری جایزه‌ انتقاد شد.
حسین سناپور، داستان‌نویس و شاعر، درباره این انتخاب گفت: من شجاعی صائین را نمی‌شناسم و بعد از دوره علی‌اصغر محمدخانی دیگر فعالیت‌های خانه کتاب را دنبال نکردم. تا جایی که می‌دانم در دوره بعد از او، بیشتر فعالیت‌های فرهنگی و موثر تعطیل شد.
اما احمد بیگدلی، داستان‌نویس، در این‌باره می‌گوید: با توجه به تجربه فعالیتی که ایشان در دوره قبل داشتند و چندان هم درخشان نبوده است، به اعتقاد من اگر به کار دیگری به غیر از فعالیت در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی بپردازند، خیلی بهتر است و فکر می‌کنم جای دیگر مفیدتر خواهند بود.
حافظ موسوی، شاعر و منتقد نیز در این‌باره گفت: من آقای شجاعی صائین را نمی‌شناسم و اصلا با موسسه خانه کتاب هیچ سروکاری نداشته‌ام و هیچ شناختی نسبت به فعالیت‌ آنها ندارم. البته هر کسی که با دولت احمدی‌نژاد کار کرده است، لزوما آدم بدی نیست.
از سوی دیگر، محمدهاشم اکبریانی، داستان‌نویس و شاعر، اظهار می‌کند: من بنده خدا شجاعی صائین را نمی‌شناسم و نمی‌دانم چه بگویم. اما در مورد رییس اداره کتاب به‌طور کلی یکی چند نکته هست؛ اول اینکه اعتقادی به ممیزی ندارم، حالا ناگزیر این موضوع هست و کسی هم باید مدیر آنجا باشد. قبل از هرچیز مسوول ممیزی باید شأن و اعتبار نویسنده را حفظ کند و از رفتارهای توهین‌آمیز در ارتباط با نویسندگان دست بکشد.
عباس عبدی، داستان‌نویس نیز درباره انتخاب مدیرعامل خانه کتاب به سمت ریاست اداره کتاب در دولت یازدهم می‌گوید: من ایشان را نمی‌شناسم و ارتباطی با او نداشته‌ام. البته معتقدم آدم‌ها تغییر می‌کنند. ممکن است یک آدم خوب در جمع همکارهایی بد مانند آنها رفتار کند؛ اما اگر در موقعیت بهتری باشد، رفتارهای مناسبی انجام خواهد داد. به هر حال ایشان را نمی‌شناسم و در موردش حرفی ندارم.
اما محسن فرجی، داستان‌نویس، درباره انتخاب علی شجاعی صائین به‌عنوان مدیر اداره کتاب اظهار می‌کند: من نظرم مثبت است. سابقه و شیوه کار شجاعی صائین در خانه کتاب نشان داده است مهم‌ترین مساله برای ایشان رعایت انصاف و فاصله گرفتن از نگاه خطی و جناحی است، همچنین همواره سعی داشته است از تقسیم‌بندی‌های موهوم پرهیز کند.
روز گذشته همچنین سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد، درباره انتخاب علی شجاعی صائین به عنوان مدیر اداره کتاب گفت: اولین گزینه جدی آقای سلگی بود؛ اما عملا به نقطه‌ای رسیدیم که ماموریت آقای سلگی اجرایی نمی‌شد، اما گزینه دوم آقای شجاعی صائین بودند که طی ۲۰ روز اخیر با وی گفت‌وگو و بحث را انجام داده‌ایم؛ البته بحث بازنشستگی آقای شجاعی صائین مطرح شد که نیازمند بررسی در کمیسیون اجتماعی دولت بود؛ این مساله به کمیسیون رفت و تصویب شد اما ابلاغ اداری آن کمی به طول انجامید؛ اما دو روز پیش ابلاغ آن آمد و آماده‌ایم که آقای جنتی وزیر ارشاد حکم را صادر کنند.