هدیه سینمایی به مردم
طرح هدیه سازمان سینمایی به مردم که با عنوان «سینما سلام» مطرح شده است، در تاریخ 10 بهمن ماه و در آستانه جشن پیروزی انقلاب اسلامی در تمام استان‌های ایران اجرایی می‌شود.
حبیب ایل‌بیگی رئیس کمیته طرح «سینما سلام» در نشست رسانه‌ای که صبح دیروز در محل انجمن سینمای جوانان برگزار شد، گفت: طرح «سینما سلام» از جمله طرح‌هایی بود که ابتدا در سازمان سینمایی مطرح شد و به همین دلیل طی جلسات مختلفی که با مسوولان سازمان سینمایی، پخش‌کننده‌های فیلم و انجمن سینماداران داشتیم به این نتیجه رسیدیم که دو روز ۲۱ شهریور ماه به مناسبت روز ملی سینما و همچنین ۱۰ بهمن ماه را به مناسبت جشن پیروزی انقلاب اسلامی برای اختصاص این هدیه فرهنگی به مردم انتخاب کنیم.
وی با اشاره به فیلم‌هایی که در این روز به‌طور رایگان برای مردم نمایش داده می‌شود، بیان کرد: فیلم‌هایی که در تاریخ ۱۰ بهمن ماه نمایش داده می‌شود مجموعه آثار در حال اکران هستند که می‌توان به فیلم‌های «برلین منفی هفت»، «روز روشن»، «پنجشنبه آخر ماه»، «آسمان زرد کم عمق»، «خسته نباشید»، «دل بیقرار»، «تنهای تنهای تنها» و... اشاره کرد.
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان در پاسخ به این پرسش که هزینه این طرح چگونه تامین خواهد شد؟ گفت: میانگین فروش یک‌روز سینماهای کل کشور را برآورد کرده‌ایم و مبلغی از این میانگین برای کانون پخش‌کنندگان و انجمن سینماداران در نظر گرفته شده و قرار است سازمان سینمایی مجموع این هزینه‌ها را پرداخت کند.
وی درباره استان‌هایی که بیشترین سالن‌ها را دارند، گفت: مجموعه فیلم‌های در حال اکران در تمام سالن‌های سینما در استان‌های مختلف نمایش داده خواهد شد. طبق بررسی انجام شده بیشترین سالن بعد از تهران، متعلق به استان خراسان رضوی با ۱۳ سالن است، بعد از آن استان فارس با ۱۱ سالن، خوزستان با ۱۰ سالن، مازندران، گیلان، آذربایجان شرقی و اصفهان با ۹ سالن قرار دارند. همچنین استان‌های ایلام، کهکیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان و زنجان از جمله استان‌هایی هستند که تنها یک سالن سینما دارند و این طرح می‌تواند مطالبات مردم برای سالن‌سازی در این شهرها را افزایش دهد.