پنج گزینه برای رای مردم
ستاد جشنواره فیلم فجر مصمم شد نظرسنجی‌های مردمی امسال توسط خانه سینما انجام شود و بهترین فیلم مردمی و سیمرغ این بخش به صورت مستقل توسط خانه سینما معرفی شود.
سیدمحسن هاشمی با حکم محمدمهدی عسگرپور(مدیرعامل خانه سینما) به‌عنوان مدیر برنامه‌ریزی و اجرایی این بخش تعیین شده است. سیدمحسن هاشمی در گفت‌وگو با «ایلنا»، با اشاره به اینکه امسال خانه سینما سعی در رعایت عدالت و انجام یک نظرسنجی کاملا شفاف را در همه ابعاد دارد، گفت: امسال صندوق‌هایی که در آنها آرای مردمی ریخته می‌شود نیز به صورت شفاف طراحی شده و به این ترتیب رای‌هایی که در آن ریخته می‌شود؛ کاملا دیده شده و مشخص است. همچنین تعداد گزینه‌ها امسال به ۵ گزینه تغییر کرده و هر تماشاگر می‌تواند از بین گزینه‌های اصلا نپسندیدم، نپسندیدم، میانه، پسندیدم و خیلی پسندیدم؛ یکی را انتخاب کند.
وی ادامه داد: گزینه اصلا نپسندیدم بدون امتیاز، نپسندیدم دارای یک امتیاز، میانه دو امتیاز، پسندیدم سه امتیاز و خیلی پسندیدم دارای چهار امتیاز است. همچنین امسال کارت‌های رای‌گیری حذف شده و به جای کارت‌های رای‌گیری؛ مخاطبان فیلم‌ها با استفاده از‌‌ همان بلیتی که در دست دارند و با انداختن بلیت به درون صندوق رای، نظر خود را درباره فیلم اعلام می‌کنند. وی ادامه داد: نظرسنجی هر روز از ساعت ۱۴ با نمایش فیلم‌ها آغاز و برای هر فیلم در مجموع ۱۵ سالن سینما ۱۲ نوبت نظرسنجی می‌شود. البته برای هر فیلم در یک سالن فقط یک بار نظرسنجی می‌شود. این نظرسنجی در بین سئانس‌های کم‌مخاطب، معمولی و سئانس خوش استقبال برای همه فیلم‌ها در شرایط مشابه انجام می‌شود.
وی ادامه داد: نظرسنجی از فیلم‌ها در طی سه روز نخست، روزهای میانی و سه روز پایانی جشنواره برای همه فیلم‌ها به توازن انجام می‌شود. نکته‌ای که در این میان بسیار حائز اهمیت است این است که فیلمی که از روز پنجم جشنواره وارد گردش نمایش شود به هیچ عنوان در نظرسنجی شرکت داده نمی‌شود.