«راه‌اندازی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی خصوصی» در طول سال‌های اخیر دلمشغولی بسیاری از بخش‌ها بوده است. آستان قدس رضوی، حوزه علمیه قم، شهرداری تهران، دولت، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و قوه قضائیه برخی نهادهای علاقه‌مند به راه‌اندازی شبکه‌های خصوصی بودند که در راه عملی کردن این ایده به موفقیت دست پیدا نکردند.
تلاش‌های شهرداری در این مسیر پُررنگ‌تر از نهادهای دیگر بود، اما این پیگیری‌ها درنهایت به مشارکت با سازمان صدا و سیما در تولید چند فیلم و سریال و نیز برنامه‌های ترکیبی ختم شد. به گزارش شبکه ایران و به نقل از «آنا» تداوم پیگیری‌های صورت‌گرفته از سوی «شبکه عصر» باعث شد تا صدا و سیما سرانجام با راه‌اندازی این شبکه به صورت نیمه‌مستقل موافقت کند.
شبکه عصر مسیری طولانی و پُرفرازونشیب را برای رسیدن به این نقطه طی کرده است. این شبکه در مجموعه «سازمان هنری- رسانه‌ای اوج» تشکیل شده، از نظر تشکیلاتی زیرمجموعه «قرارگاه قُرب» است. این قرارگاه با هدف فعالیت‌های فرهنگی در سپاه پاسداران تاسیس شده است؛ یعنی به همان ترتیب که قرارگاه خاتم‌الانبیا در بخش‌های عمرانی فعالیت دارد، قرارگاه قُرب نیز در بخش‌های فرهنگی فعال خواهد بود.
این شبکه قرار بود به جای شبکه آموزش قرار بگیرد و شبکه آموزش به جمع شبکه‌های ستاپ باکسی بپیوندد. شبکه عصر قرار بود روی ماهواره هاتبِرد نیز پخش شود، اما به دلیل موانع پیش رو در قانون اساسی، مسوولان سازمان اوج بنا به توصیه‌هایی تصمیم گرفتند به جای رو‌در‌رویی با عزت‌الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیما را با خود همراه کنند.