«دوازده سال بردگی» بهترین فیلم شد
مراسم اعطای جوایز آکادمی بفتا یکشنبه شب در حالی برگزار شد که فیلم «جاذبه» در 6 بخش موفق به کسب جایزه شد و «دوازده سال بردگی» به عنوان بهترین فیلم بفتا 2014 معرفی شد.
به گزارش «ایسنا»، مراسم اعطای جوایز آکادمی فیلم بریتانیا در سال ۲۰۱۴ دیشب در لندن برگزار شد و فیلم «دوازده سال بردگی» ساخته «استیومک‌کوئین» در حضور آثاری چون «کاپیتان فیلیپس»، «جاذبه»، «فیلومنا» و «اخاذی آمریکایی» جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد.
«دوازده سال بردگی» که عنوان بهترین فیلم انگلیسی جوایز بفتا را نیز به خود اختصاص داد، یک درام تاریخی قدرتمند است که روایتگر زندگی یک سیاه‌پوست است که پس از ربوده شدن و فروش به عنوان برده در دهه ۱۸۵۰ متحمل خشونت فراوانی می‌شود. «دوازده سال بردگی» امسال همچنین در بخش بهترین کارگردانی برای استیو مک‌کوئین، بهترین فیلمنامه برای «جان ریدلی» و بهترین بازیگر نقش اصلی مرد برای «چیوتل اجیوفورم» نامزد کسب اسکار به شمار می‌رود.
برگزارکنندگان جوایز فیلم بفتا جایزه بهترین کارگردانی را در حضور فیلمسازان نامداری از جمله «مارتین اسکورسیزی»، «دیوید اوراسل» و «پائول گرین گراس» به «آلفونسو کواران» برای فیلم «جاذبه» اعطا کردند. در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی «زیبایی بزرگ» به کارگردانی «پائولو سورنتینو» از ایتالیا جایزه بهترین فیلم را به دست آورد. در بخش بهترین انیمیشن بلند، فیلم «منجمد» در حضور فیلم‌های سرشناس «من نفرت‌انگیز» و «دانشگاه هیولاها» بهترین اثر معرفی شد. جایزه بفتا بهترین فیلمنامه اصلی برای فیلم «اخاذی آمریکایی» به دیوید اوراسل و اریک وارن سینگر اعطا شد. همچنین در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی «فیلومنا» نوشته استیو کوگان جایزه بفتا را به دست آورد.
«چیوتل اجیوفور» برای بازی در فیلم «دوازده سال بردگی» به عنوان بهترین بازیگر مرد انتخاب شد. در سوی مقابل، «کیت بلانش» برای فیلم «یاسمن غمگین» به عنوان بهترین بازیگر زن جایزه خود را دریافت کرد. در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، «برخاد عبدی» برای فیلم «کاپیتان فیلیپس» و در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن «جنیفر لاورنس» برای فیلم «اخاذی آمریکایی» جایزه بفتا را دریافت کردند.
در بخش بهترین فیلمبرداری «جاذبه» اثر برتر شناخته شد و در بخش بهترین موسیقی نیز «استیون پرایز» برای فیلم «جاذبه» جایزه بفتا را دریافت کرد. در بخش بهترین تدوین فیلم «شتاب» در بخش بهترین طراحی لباس «گتسبی بزرگ»، در بخش بهترین چهره‌آرایی «اخاذی آمریکایی»، در بخش بهترین صدابرداری «جاذبه» و در بخش جلوه‌های ویژه «جاذبه» موفق به دریافت جوایز بفتا شدند. امسال همچنین «هلن میرن»، بازیگر سرشناس برنده اسکار با اعطای نشان دستاورد سینمایی مورد تقدیر آکادمی بفتا قرار گرفت.