خبر اول دیروز این صفحه حکایت از انتخاب‌هایی داشت که یک سایت سینمایی در نظرسنجی از مردم گرفته بود، اما در کمال ناباوری وقتی هشتاد و ششمین مراسم اسکار برگزار شد، آن انتخاب‌ها بی‌‌کم و کاست تبدیل به مجسمه‌های اسکاری در دست برندگانشان شدند و تیتر اول این صفحه در مراسم دیروز صبح محقق شد:
«...و باز هم لئوناردوی ناکام»؛ شاید این ماجرا کمی تقدیری به نظر برسد، اما هر چه هست دست لئوناردو دی‌کاپریو باز هم از جایزه‌‌ای که سال‌ها به دنبالش است و هر سال برای همکارانش در این مراسم کف می‌زند، کوتاه ماند. نکته مهم مراسم دیروز بردن تقریبا تمام جوایز تکنیکی توسط فیلم «جاذبه» بود که قطعا گامی مهم در صنعت سینمای جهان است. در رقابتی نفسگیر که تا آخرین لحظه‌ها ادامه داشت، درام «۱۲سال بردگی» به کارگردانی استیو مک کویین توانست جایزه اسکار بهترین فیلم را از آن خود کند و یک رکورد هم بشکند. «۱۲ سال بردگی» اولین فیلم برنده اسکار یک تهیه‌کننده سیاه‌پوست (مک کویین تهیه‌کننده این فیلم هم هست) است. در هشتاد و پنج دوره قبلی جوایز اسکار سیاهان تنها در چند بخش شامل بازیگری (۱۴ پیروزی)، فیلم‌نامه (یک پیروزی)، صدا (چهار پیروزی) و موسیقی (هفت پیروزی) موفق بوده‌اند. «۱۲ سال بردگی» که در ۹‌بخش نامزد اسکار بود، به جز جایزه بهترین فیلم در دو بخش بهترین بازیگر زن مکمل (لوپیتا نیونگ‌اُ) و فیلم‌نامه اقتباسی (جان ریدلی) هم برنده جایزه شد. جایزه بهترین بازیگر مرد به متیو مک‌کاناهی برای بازی در نقش یک بیمار/فعال ایدز در فیلم «باشگاه خریداران دالاس» رسید. مک کاناهی برای بازی در این فیلم ۴۰ پوند وزن کم کرد. «باشگاه خریداران دالاس» در ۲ بخش بهترین بازیگر مرد مکمل (جرد لتو) و چهره‌پردازی نیز اسکار گرفت تا تعداد جایزه‌هایش با «۱۲ سال بردگی» یکی شود. اما پیروز بزرگ جوایز اسکار امسال درام فضایی «جاذبه» به کارگردانی آلفونسو کوارون بود که در هفت بخش بهترین کارگردانی، فیلمبرداری، تدوین، موسیقی، جلوه‌های تصویری، صداگذاری و تدوین صدا برنده شد. این فیلم در ۱۰ بخش نامزد بود. کیت بلانچت برای بازی در نقش اول زن روان‌رنجور در فیلم «یاسمن غمگین» به کارگردانی وودی‌آلن اسکار بهترین بازیگر زن را به خانه برد. بدون تردید ناکام بزرگ جوایز اسکار امسال «حقه‌بازی آمریکایی» ساخته دیوید ا. راسل بود که با وجود نامزدی در ۱۰ بخش مراسم را دست خالی ترک کرد. «نبراسکا» و «کاپیتان فیلیپس» هر یک در ۶ بخش نامزد بودند و «گرگ وال استریت» هم در پنج بخش، اما این سه فیلم نیز هیچ جایزه‌ای نگرفتند.


عکس دجنرس رکورد کل توییتر را شکست
یکی از جذاب‌ترین بخش‌های مراسم دیشب بی‌شک اجرای الن دجنرس کمدین ۵۵ ساله آمریکایی بود که با خلاقیت‌های با نمکی مثل گرفتن پیتزا برای حضار و گرداندن کلاه و اعانه جمع کردن از سوپراستارهای هالیوود همراه شد و نکته جالب اینکه همه سوپراستارها با او همکاری جالبی داشتند. نمونه این همکاری بی‌نظیر زمانی بود که الن دجنرس مجری مراسم اسکار، با تلفن همراه خود سراغ مریل استریپ رفت و گفت: «تو با ۱۸ بار نامزدی، رکورددار نامزدی اسکار هستی. بیا با هم عکس بگیریم و توییت کنیم و رکورد بیشترین ریتوییت را بشکنیم.» هنگام عکس انداختن بازیگران دیگری مثل بردلی کوپر، کوین اسپیسی، برد پیت، آنجلینا جولی، جولیا رابرتز، جرد لتو و جنیفر لارنس هم به این دو نفر پیوستند. حساب توییتر اِلن دِجنرس پس از این لحظه برای چند دقیقه از دسترس خارج شد. این عکس در کمتر از ۱۵ دقیقه بیش از چهارصد هزار بار ریتوییت شد. این عکس تا بعد از ظهر دیروز ۰۶۵/۵۲۲/۲ بار ریتوییت شده بود.




فهرست کامل برنده‌های 24 بخش هشتاد و ششمین دوره جوایز اسکار:
بهترین فیلم: 12 سال بردگی/ بهترین کارگردانی: آلفونسو کوارون (جاذبه)/ بهترین بازیگر مرد: متیو مک کاناهی (باشگاه خریداران دالاس)/ بهترین بازیگر زن: کیت بلانچت (یاسمن غمگین)/ بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی: اسپایک جونز (او)/ بهترین فیلم‌نامه اقتباسی: جان ریدلی (12 سال بردگی)/ بهترین بازیگر مرد مکمل: جرد لتو (باشگاه خریداران دالاس)/ بهترین بازیگر زن مکمل: لوپیتا نیونگ‌اُ (12 سال بردگی)/ بهترین فیلم بلند انیمیشن: یخ‌زده/ بهترین فیلمبرداری: جاذبه/ بهترین طراحی لباس: گتسبی بزرگ/ بهترین مستند بلند: 20 فوت تا ستاره شدن/ بهترین مستند کوتاه: بانوی شماره 6: موسیقی زندگی من را نجات داد/ بهترین تدوین: جاذبه/ بهترین فیلم خارجی‌زبان: زیبایی بزرگ (پائولو سورنتینو، ایتالیا) / بهترین چهره‌پردازی: باشگاه خریداران دالاس/ بهترین موسیقی: جاذبه/ بهترین ترانه: «رهایش کن» از فیلم یخ‌زده/ بهترین طراحی صحنه: گتسبی بزرگ/ بهترین فیلم کوتاه انیمیشن: آقای هوبلو/ بهترین فیلم کوتاه زنده: هلیوم/ بهترین تدوین صدا: جاذبه/ بهترین صداگذاری: جاذبه/ بهترین جلوه‌های تصویری: جاذبه