«سنگ سلام» به‌جایزه زیباترین کتاب جهان سلام کرد
رمان «سنگ سلام» لوح تقدیر جایزه زیباترین کتاب جهان را از آن خود کرد.به گزارش «ایلنا»؛ تلاش برای برگزیدن زیباترین کتاب‌های جهان از سال 1963 در لایپزیک آلمان آغاز شد. در سال 1991 بنیاد هنر کتاب‌آرایی فرانکفورت عهده‌دار برگزاری این مسابقه جهانی شد. در سال 2013، پنجاهمین سال برگزاری این مسابقه جشن گرفته شد.
در سال ۲۰۱۴؛ یعنی پنجاه و یکمین سال برگزاری این مسابقه، ایران با ۲۶ اثر برگزیده در مسابقه حضور یافت. در این مسابقه ۵۶۷ اثر از ۳۰ کشور جهان شرکت کردند. هفت داور از کشورهای آلمان (۳ نفر)، آمریکا، اتریش، چین و سوئیس آثار دریافتی را داوری کردند. دو اثر ایرانی راه‌یافته به‌فهرست برگزیده‌شدگان نهایی، کتاب‌های «سنگ سلام» و «ترکه‌های آلبالو» هر دو از انتشارات عصر داستان بودند.هیات داوران پس از دو روز داوری سرانجام برندگان این مسابقه جهانی را برگزید:
۱ـ جایزه نخست؛ یعنی حروف زرین به‌کتابی از کشور سوئیس رسید.
۲ـ تک‌ مدال طلا به‌کتابی از کشور آلمان اعطا شد.
۳ـ دو مدال نقره به‌کتاب‌هایی از کشور اتریش رسید.
۴ـ از پنج مدال برنز، ۳ به‌مدال به‌کتاب‌هایی از کشور آلمان تعلق گرفت. ۲ مدال باقی‌مانده هم به کتاب‌هایی از کشورهای چین و لهستان رسید.
۵ـ پنج کتاب دریافت‌کننده لوح تقدیر به‌ترتیب انتخاب شدن از کشورهای ایران، هلند، نروژ، چین و ژاپن بودند. کتاب برگزیده ایرانی «سنگ سلام» نام دارد که داستانی از محمدرضا بایرامی است. مدیریت هنری این اثر را مجید زارع برعهده داشته و تصویرگری جلد را نیز امیر مفتون انجام داده است.