توزیع ناعادلانه تبلیغات
هرچند اکران نوروزی سینماها در روزهای پایانی سال 1392 بدون حاشیه آغاز شد، اما این آرامش چندان ادامه نیافت.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین شیوه مدیریت دولتی سینما در مورد برنامه‌ریزی برای اکران و تشکیل شورای صنفی نمایش و همچنین روشن کردن تکلیف فیلم‌هایی که در نوروز اکران خواهند شد، بدون آنکه کار به روزهای پایانی سال بکشد، همگی موجب شد اکران بهار ۹۳ بدون حاشیه شروع شود، اما موضوع از جایی به شکل دیگری به خود گرفت که سهم فیلم‌ها در تبلیغات عادلانه نبود.
غیر از تبلیغات شهری که آن هم در مورد برخی فیلم‌ها بسیار گسترده‌تر است، صداوسیما نسبت به ۲ فیلم توجهی ویژه نشان داد و تیزرها یا تبلیغات آنها به صورت زیرنویس در ساعت‌های مختلف شبانه‌روز روی آنتن رفت و بارها و بارها پخش شد، در مقابل فیلمی همانند «طبقه حساس» به کارگردانی کمال تبریزی هیچ‌گاه نتوانست از امکان تبلیغ تلویزیونی استفاده کند.
با آنکه تماشاگران تلویزیون چندان موفق به دیدن تبلیغات فیلم «خط ویژه» در این رسانه نشده‌اند، اما تهیه‌کننده فیلم از تبلیغات تلویزیونی فیلم راضی است. «با دیگران» به کارگردانی ناصر ضمیری هم ۳۰ تیزر رایگان داشته با این حال تهیه‌کننده این فیلم معتقد است تبلیغات کم موجب شده اغلب مخاطبان اصلا در جریان اکران این فیلم قرار نگیرند.
از سوی دیگر، موضوع «آمارسازی» برای فروش فیلم‌ها مطرح شده است که این هم جای بحث و بررسی دارد. علی سرتیپی مدیرعامل شرکت فیلمیران از وزارت ارشاد و شورای صنفی نمایش درخواست کرده با اعلام آمار رسمی فروش فیلم‌ها جلوی آمارسازی‌ها را بگیرند.
به نظر می‌رسد در صورت صحت ماجرای آمارسازی این کار با هدف تبلیغات برای فیلم‌ها و جذب مخاطبان بیشتر صورت گرفته است. با وجود همه شرایطی که برای فیلم‌ها در اکران نوروزی طراحی شده، فعلا در تهران فیلم کمال تبریزی بدون آنکه تیزر تبلیغاتی داشته باشد، پرفروش‌ترین اثر است.
«طبقه حساس» بدون حتی یک تیزر در ایام تعطیلات
به گزارش «ایسنا» حبیب اسماعیلی که پخش فیلم «طبقه حساس» را برعهده دارد با بیان اینکه حتی یک تیزر هم از این فیلم در ایام نوروز از تلویزیون پخش نشده است، گفت: با توجه به تعطیلی سازمان صدا و سیما در روز‌های منتهی به عید نوروز، ما نتوانستیم جواب مثبتی بگیریم و به همین دلیل هم حتی یک تیزر در ایام نوروز از «طبقه حساس» در تلویزیون پخش نشد.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: البته قول داده‌اند که بعد از ایام تعطیلات، تیزرهای «طبقه حساس» روی آنتن برود که امیدواریم این اتفاق بیفتد، چون صدا و سیما هر سال نهایت محبت را به فیلم‌ها داشته است.
پیشنهاد تهیه‌کننده «با دیگران»:
واحد بازرگانی صدا و سیما، تعداد تیزر هر فیلم را منتشر کند
امیر سمواتی (تهیه‌کننده «با دیگران»)‌ نیز در گفت‌وگویی با «ایسنا»، ۳۰ تیزر رایگان دریافت شده برای این فیلم را مانند قطره‌ای در دریا دانست که دیده نشد.
وی ادامه داد: واقعیتی وجود دارد و آن اینکه تبلیغات یک فیلم بخشی از سرمایه‌گذاری روی آن است و نمی‌توان آن را حذف کرد. من با اینکه آموزش و پرورش بچه‌ها را مجبور به دیدن یک فیلم می‌کند یا نمایش فیلم‌ها در دانشگاه‌ها کاری ندارم، اما باید حجم هزینه‌های تبلیغاتی که برای برخی فیلم‌ها می‌شود مورد توجه قرار گیرد که این ارقام اصلا قابل قیاس با فیلم‌های دیگر نیست.
سمواتی خاطرنشان کرد: هر موقع تلویزیون را باز کردیم شاهد تبلیغات برخی از فیلم‌ها بودیم که حتی در برنامه‌هایشان در مورد آنها صحبت می‌کردند. کسی هم پیگیر نمی‌شود که چرا برخی فیلم‌ها اینقدر تبلیغات دارند و دیگران هیچ. اگر آنتن تلویزیون بخشی از بیت‌المال است پس سهم دیگران چه می‌شود؟
وی با بیان اینکه عملا کسی از اکران «با دیگران» مطلع نیست، ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم واحد بازرگانی صدا و سیما جدولی از آمار تبلیغاتی که برای فیلم‌های اکران نوروزی در تلویزیون داشته است و مبالغی که دریافت کرده را منتشر کند تا مردم، خود قضاوت کنند. در واقع با این حجم تبلیغات هر کالایی را می‌توان فروخت و این فروش‌ها امتیاز خاصی محسوب نمی‌شود.
امیر سمواتی در پایان تاکید کرد: تبلیغات باید به عدل و به صورت مساوی برای همه فیلم‌ها باشد. من امسال ۲ فیلم دیگر را برای اکران دارم و با این وضعیت ترس تمام وجودم را فرا گرفته و نمی‌دانم هزینه‌های آنها را از کجا فراهم کنم.
ادعای جالب توجه تهیه‌کننده «خط ویژه» درباره تیزرهای «معراجی‌ها»
منصور لشگری قوچانی تهیه‌کننده «خط ویژه» نیز درباره تبلیغات تلویزیونی فیلمش گفت: ما از تبلیغات تلویزیونی‌مان ناراضی نیستیم و به نظرمان رفتار صداوسیما با «خط ویژه» عادلانه بوده است، البته معتقدم اگر در اختصاص تیزرهای تلویزیونی به «معراجی‌ها» که محصول شبکه اول سیما است، امتیاز خاصی وجود داشته است، مدیران ارشد تلویزیونی در جریان این امتیازها نبوده و نیستند.
وی توضیح داد: بنده شخصا از شورای بازبینی فیلم‌های سینما و بازرگانی صداوسیما موضوع را پیگیری کردم. آنها «معراجی‌ها» را فیلم خوبی نمی‌دانستند و این فیلم از نظرشان فیلم متوسطی بود. ضمن آنکه تاکید می‌کردند که تیزرهای «معراجی‌ها» از کانال بخش بازرگانی صدا و سیما که مستقیما زیرنظر مسوولان ارشد سازمان اداره می‌شود، در اختیار این فیلم قرار داده نشده است و این تبلیغات رأسا انجام می‌شود. بنابراین باید گفت که مسوولان ارشد صدا و سیما از رانت این فیلم در اختصاص تیزرهای تلویزیونی مطلع نیستند.