شب نخبگان غایب

مراسم سالانه کانون کارگردانان خانه تئاتر با سخنانی از جمشید مشایخی‌، محمود دولت‌آبادی، اصغر فرهادی‌، محمد چرم‌شیر‌ و... و با انتقادهای تئاتری‌ها از شیوه رفتاری خودشان برگزار شد. به گزارش «ایسنا» این مراسم شامگاه ۱۳ اردیبهشت ماه با عنوان «شب نخبگان غایب» و با تقدیر از عباس جوانمرد‌، فرهاد مهندس‌پو‌ر‌ و حامد محمد طاهری‌ به عنوان سه کارگردان تاثیرگذار‌ از سه نسل در تالار «ناصری» خانه هنرمندان ایران برپا شد. در آغاز مراسم، محمود دولت‌آبادی، اصغر فرهادی و جمشید مشایخی از عباس جوانمرد کارگردان پیشکسوت تئاتر ایران و موسس گروه «هنر ملی» تقدیر کردند.

کار با جوانمرد برای بازیگران دشوار است

خالق رمان «کلیدر» که سال‌ها به عنوان بازیگر در گروه «هنر ملی» حضور داشته است، کار با عباس جوانمرد را برای بازیگران دشوار خواند و یادآور شد: یکی از ایرادات او این بود که از هنرپیشه می‌خواست نقشی را که در ذهن داشت، عینا اجرا کند. کارکردن با عباس جوانمرد خیلی دشوار بود اما ناممکن نبود. سپس اصغر فرهادی کارگردان سینما که در سال‌های دورتر در حوزه تئاتر فعال بوده است، با اشاره به عنوان برنامه‌ کانون کارگردانان «شب نخبگان غایب» توضیح داد: شاید کمی در بحث غیبت نخبه‌ها مانند بسیاری بحث‌های دیگر اغراق می‌کنیم، در حالی که اگر نگاهی به همین سالن بیندازیم شاهد حضور بسیاری از نخبگان هستیم. به دلیل ناملایمتی که از سیستم وجود دارد، دچار خشمی هستیم که گاهی سمت و سوی آن را متوجه خودمان می‌کند، اما هنوز در تئاتر ما نخبگان بسیاری حتی بیشتر از نخبگان سینمایی حضور دارند و من گاهی که این سخن را مطرح می‌کنم، دوستان سینمایی گله می‌کنند، اما واقعیت این است که دست کم در طول سال پنج تئاتر خوب می‌توانیم ببینیم ولی در سینما چنین نیست.

مشایخی: به جوانمرد بدهی دارم

در ادامه جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت تئاتر‌، سینما و تلویزیون خاطراتی از دوستی و همکاری با عباس جوانمرد تعریف کرد و گفت: سال ۵۶ حال خوشی نداشتم، بسیار از شرایط اداره تئاتر عصبانی بودم، اما آقای جوانمرد مرا بر سر یکی از کارهایش برد تا از فضای آنجا دور باشم و به همین دلیل به ایشان بدهی دارم. بعد از این سخنان اعضای گروه «هنر ملی» که در سالن حضور داشتند به پا خاستند و در ادامه عباس جوانمرد روی صحنه رفت.

فقط به تئاتر جا بدهید

این هنرمند پیشکسوت تئاتر با انتقاد از شیوه اجرای نمایش‌ها در ایران یادآور شد: تئاترهای بسیاری دیده‌ام که در میان استقبال تماشاگران به اجرای خود خاتمه داده‌اند. اگر مشکل ما پول یا سالن است، به شما نشان می‌دهم که چنین نیست، تئاتر از شما پول نمی‌خواهد. تئاتر را می‌شود خودکفا تنظیم کرد، فقط به ما جا بدهید. در دومین بخش برنامه تقدیر از فرهاد مهندس‌پور به عنوان کارگردانی از نسل میانه و سرپرست گروه تئاتر «آفتاب» انجام شد. در این بخش محمد چرمشیر با اظهار تاسف از اینکه فرهاد مهندس‌پور در این سال‌ها نمایشی به صحنه نبرده است، ادامه داد: «چرا جوانان امروز از مهندس‌پور بی‌بهره مانده‌اند؟! چه کسی جواب و تقاص می‌دهد؟! ما نخبگان‌مان را خیلی زود قربانی و جوانمرگ کردیم.» پس از این سخنان، فرهاد مهندس‌پور با حضور روی صحنه انتقادهای تندی را نسبت به وضعیت تئاتر و شیوه رفتار هنرمندان این رشته مطرح کرد.

تماشاگر ناآگاه برای همه تئاترها کف می زند!

مهندس‌پور با اظهار تاسف از ناآگاه بودن تماشاگر ایرانی توضیح داد: تماشاگر ایرانی هم مانند بخش بزرگی از بازیگران ما قدرت تشخیص ندارد و این چنین است که در پایان هر اجرا، همه تماشاگران نمایش‌ها را تشویق می‌کنند و برای گروه کف می‌زنند! در ادامه اصغر فرهادی، جایزه فرهاد مهندس‌پور را اهدا کرد. در بخش دیگر این برنامه حسین پاکدل دیگر هنرمند تئاتر و مدیر پیشین مجموعه تئاتر شهر از حامد محمدطاهری کارگردان نوگرای تئاتر ایران که در آلمان زندگی می‌کند، تقدیر کرد. این تقدیر که در غیاب محمد طاهری انجام شد‌، توسط مجید بهرامی یکی از دوستان او و عضو گروه تئاتر «نرگس سیاه» ادامه پیدا کرد.