گروه فرهنگ وهنر: سینمای ایران در سال‌های اخیر حاشیه‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. سایه سنگین حاشیه همواره با آغاز اکران فیلمی یا برگزاری مراسمی شکل می‌گیرد و تا مدت‌ها نقل محافل فرهنگی می‌شود. این بار در آستانه اکران فیلم سینمایی «شهر موش‌ها» که خیلی‌ها معتقدند می‌تواند رونق گیشه‌ها را به وجود بیاورد و پای مخاطبان را به سینما باز کند شروع شده است. روز گذشته محمدعلی طالبی و محمدرضا علیقلی در آستانه اکران شهرموش‌ها2 نسبت به رعایت نشدن حقوق معنوی‌شان در ساخت این اثر اعتراض کردند و منیژه حکمت تهیه‌کننده شهرموش‌ها2 به ادعاهای این دو نفر پاسخ داد.
محمدعلی طالبی کارگردان «شهرموش‌ها» گفت: فیلمی را با نام شهرموش‌ها حدود ۳۰ سال پیش کارگردانی کردم و با بنیاد سینمایی فارابی قراردادی بستم که براساس این قرارداد یک مشارکت مالی در فیلم داشته باشم.


شکایت معترضان به خانه سینما
به گزارش «ایسنا» این کارگردان ادامه داد: علاوه‌بر من، تعداد دیگری از همکارانم که از بهترین‌های این عرصه هستند، ۹ ماه روی این پروژه زحمت کشیدند. خانم مرضیه برومند کارگردان عروسکی و من هم کارگردان کار بودم. بعد از ۳۰ سال اخیرا شهرموش‌ها برگرفته از شهرموش‌ها ۱ ساخته شده است که شواهد این موضوع از بیلبوردها و تبلیغات مشخص است. طالبی مطرح کرد: تهیه‌کنندگان شهرموش‌ها۲ بدون اینکه سابقه‌ای در این کار داشته باشند، به صورت خودجوش تصمیم به این کار گرفتند و حتی یک تلفن هم به ما نزدند، درحالی‌که ما در این اثر یک حقوق معنوی داریم. علاوه‌بر من آقای محمدرضا علیقلی آهنگساز که کپی‌رایت موسیقی را داشته است، تدوینگر و دوستان دیگر، هم کارشان سرمایه بوده و هم به صورت مشارکتی قرار بود موقع اکران در سود فیلم شریک باشند.
طالبی در عین حال گفت: نمی‌دانم با فارابی به‌عنوان تهیه‌کننده فیلم سینمایی «شهرموش‌ها» صحبت شده است یا نه؟! به هرحال ممکن است در زمان مدیریت قبلی (آقای شمقدری) این اتفاق افتاده باشد که طبیعی است آنها مجوز داده باشند، البته معتقدم اگر داده‌اند، مجوز قانونی نیست.
این کارگردان در بخش دیگری از این گفت‌وگو مطرح کرد: من به همراه محمدرضا علیقلی و حسن حسن‌دوست نامه‌ای را به مدیرعامل خانه سینما و هیات‌ حل اختلاف ارائه کردیم تا به این مساله واقعا رسیدگی شود چون افرادی که در این کشور کاری را انجام می‌دهند، امتیاز و حقوقی دارند که باید حقوق‌شان رعایت شود.
وی تصریح کرد: خانم مرضیه برومند برای من فرد قابل احترامی است. ایشان سابقه درخشانی در زمینه تولید فیلم کودک دارند اما فکر می‌کنم باید در زمینه ساخت شهرموش‌ها 2 فردی فکر نمی‌کردند، چون به هرحال خودشان به تنهایی این اثر را به وجود نیاورده بودند بلکه یک گروهی از بهترین هنرمندان کشور که من عضو کوچکی از آنها بودم این اثر را خلق کردند. وقتی یک تیم فوتبال 11 نفره، گلی را می‌زنند و از مسابقه برمی‌گردند فقط به یک نفر خسته نباشید نمی‌گویند بلکه به کل تیم خسته نباشید می‌گویند.


توضیح آهنگساز کم‌حاشیه
از سوی دیگر محمدرضا علیقلی آهنگساز فیلم «شهرموش‌ها» نیز که هنرمند کم مصاحبه‌ای است درباره این ادعا صحبت کرد. وی گفت: دغدغه اصلی من حقوق معنوی‌ام است و نکته اصلی این است که ما در فیلم شهرموش‌ها جزو سهامداران بودیم و شریک بنیاد سینمایی فارابی، بنابراین به‌عنوان کسانی که در این اثر سهم داشتند باید با ما هماهنگ می‌شد. شنیده‌ام یک گروه موسیقی، ملودی‌های مرا به صورت یک کلیپ تبلیغاتی در سایت‌های مختلف و شبکه‌های تلویزیونی خارج از کشور در همین روزها که به اکران فیلم شهر موش‌ها ۲ نزدیک می‌شویم اجرا کرده‌اند که این عمل به‌عنوان نوعی تبلیغ برای فیلم است البته مطمئن نیستم که تهیه‌کنندگان شهرموش‌ها ۲ این کار را انجام داده باشند.


واکنش تهیه‌کننده شهر موش‌ها 2
این پروژه دو تهیه کننده دارد. یکی علی سرتیپی و دیگری منیژه حکمت که روی این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.در همین رابطه منیژه حکمت در پاسخ به اعتراض مطرح شده از سوی محمدعلی طالبی و محمدرضا علیقلی گفت: امیدوارم چنانچه این دوستان برای سینمای مستقل و مظلوم این سرزمین احترام قائل هستند، تحت تاثیر القائات بیرونی قرار نگیرند و مطالبات خودشان را به صورت حقوقی پیگیری کنند. وی افزود: ضمن احترام به تمام دوستان با توجه به شواهد موجود ما از جناب علیقلی درخواست کردیم موسیقی «شهر موش‌ها۲» را بسازد و در این کار حضور داشته باشد که به ما اعلام کردند به علت مسافرت قادر به همکاری نیستند و برای کار آرزوی موفقیت کردند.
تهیه کننده شهرموش‌ها تصریح کرد: بعد از گذشت دو سال از اعلام خبر ساخت «شهر موش‌ها2» و رسانه‌ای شدن اخبار مراحل ساخت فیلم، این دوستان به فکر اعلام موضع افتاده‌اند؛ درحالی‌که حقوق معنوی این فیلم کاملا در اختیار تهیه‌کنندگان «شهر موش‌ها2» است و بابت آن هزینه شده است.
حکمت ادامه داد: چنانچه ادعایی باشد آماده‌ ارائه مدارک حقوقی هستیم. بهتر است این دوستان بعد از گذشت ۳۰ سال مطالباتشان را از تهیه‌کنندگان «شهر موش‌ها۱»داشته باشند.
این تهیه‌کننده با ابراز خوشحالی از اینکه بعد از گذشت سی سال «شهر موش‌ها2» ساخته شده است گفت: خوشحالم همت کردیم و فیلمی درخشان برای سینمای کودک ساختیم و بیشتر از هرچیز شادی کودکان این سرزمین برایمان مهم است. امیدوارم خداوند همه ما را به راه راست هدایت کند.