گروه فرهنگ‌وهنر: همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد با اکران فیلم‌های پرمخاطب در چند ماه اخیر، رقم فروش سینمای ایران در سال ۹۳ تا اینجای کار از سال قبل پیشی گرفته است و این امر نوید رسیدن روزهای خوبی برای سینما است. فروش و تعداد مخاطب سینمای ایران در شش ماه نخست امسال، به اندازه کل سال قبل بوده است و هنوز نیم دیگری از سال باقی مانده است و می‌توان به آینده امید بست. در این مدت نصف فیلم‌های اکرا‌ن‌شده میلیاردی شده‌اند و آمار و ارقام‌ها نشان می‌دهد مخاطب هنوز به سینما دل بسته است و اگر شرایط مطلوب باشد در سالن‌ها صندلی خالی پیدا نمی‌شود.

در چنین شرایطی اما سوال مهمی این روزها برای خیلی‌ها پیش آمده است؛ اینکه آیا سینمای ایران در آغاز راه عبور از بحران کاهش مخاطب قرار گرفته است؟ سوالی است که پاسخش را باید برای آینده و ادامه احتمالی همین روند گذاشت اما برای بررسی فروش تخمینی سینما باید به آمار و ارقام منتشر‌شده استناد کرد. اگرچه معمولا میزان فروش فیلم‌ها را تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان اعلام می‌کنند و گاهی هم رقم فروش را بالاتر از مبلغ واقعی بازتاب می‌دهند اما شرایط سینمای ایران در ماه‌های اخیر به‌گونه‌ای بوده است که شکی برای استقبال قابل توجه مخاطبان باقی نمی‌ماند. در روزهای اخیر به‌دلیل اکران فیلم «شهرموش ها۲» سینماها شرایط متفاوتی را تجربه کردند و اکران این اثر باعث شد تا از یک سو سالن‌ها با ازدحام جمعیت روبه‌رو شوند و از سوی دیگر فروش سایر فیلم‌ها هم بالا برود. کم نبودند کسانی که در هفته‌های اخیر برای تماشای فلم مرضیه برومند به سینما رفته بودند اما چون تمامی بلیت‌ها فروخته شده بود فیلم دیگری را برای تماشا انتخاب کردند.

با این حال تا کنون آمار رسمی فروش تهران و شهرستان‌ها در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است و حتی از مردادماه گذشته سایت بنیاد سینمایی فارابی به عنوان تنها مرجع رسمی آمار فروش سینماهای تهران هم تغییراتی در شیوه اعلام آمار فروش ایجاد کرده و باعث شده میزان فروش فیلم‌های قبل از اکران عید فطر تا روز آخر فروش‌شان، مشخص نباشد.

۳۴ میلیارد فروش با هشت میلیون مخاطب

پس از جشنواره فجر سال گذشته جمعی از سینماگران، سینماداران و کارشناسان که به رسانه‌ها دسترسی داشتند، در مصاحبه‌های خود، سال ۹۳ را سالی ناامیدکننده برای گیشه می‌دانستند و می‌گفتند که احتمالا روند نزولی کاهش مخاطب ادامه پیدا خواهد کرد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در شش ماه نخست امسال حدود ۳۴ میلیارد تومان فروش داشتند که رقمی قابل توجه است. این رقم با فروش ۲۳ فیلم به دست آمده است. می‌توان گفت که میزان رشد فروش گیشه سینمای ایران در شش ماه نخست سال ۹۳ نسبت به پنج، شش سال گذشته، بسیار امیدوارکننده است. همچنین درباره تعداد مخاطبان سینمای ایران هم باید گفت که اگرچه به‌دلیل آنکه آمار فروش فیلم‌ها در تهران و شهرستان‌ها به صورت رسمی و به تفکیک در دسترس نیست، اما آمار تخمینی از بیش از هشت میلیون مخاطب در شش ماه نخست امسال خبر می‌دهد. تعداد مخاطبان در شش ماه نخست به اندازه‌ مخاطبان کل سال گذشته بوده‌ است. درحالی‌که تعداد مخاطبان کل سال ۹۰، تنها یک میلیون نفر بیش از این رقم است.

بنابراین می‌توان گفت که ایرانی‌ها در شش ماه نخست امسال با فیلم‌های خوبی که اکران شده است، تعداد دفعات سینمارفتن‌شان افزایش قابل توجهی داشته است.

میلیاردی‌های گیشه

در نیمه نخست امسال، ۱۲ فیلم از ۲۳ فیلم اکران‌شده توانستند به فروشی بیش از یک میلیارد تومان دست یابند. فیلم‌های خط ویژه، چ، طبقه حساس، معراجی‌ها، پنج ستاره، زندگی مشترک آقای محمودی و بانو، ردکارپت، آذر، شهدخت، پرویز و دیگران، فرشته‌ها با هم می‌آیند، امروز، کلاشینکف و شهر موش‌ها ۲ فیلم‌هایی بودند که در نیمه اول سال، میلیاردی فروختند. البته در میان این فیلم‌ها، فروش «شهر‌ موش‌ها ۲»، «طبقه حساس» و «معراجی‌ها» با سایر فیلم‌ها قابل مقایسه نیست و هر یک بیش از ۵/۵ میلیارد تومان فروش داشته‌اند.

پرفروش‌ترین و کم‌فروش‌ترین‌ها

در این مدت، «طبقه حساس» به کارگردانی کمال تبریزی با ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بیشترین فروش گیشه را به خود اختصاص داده است. البته «شهر موش‌ها ۲» به کارگردانی مرضیه برومند هم که اکنون در میانه اکران خود قرار دارد، توانسته نزدیک به ۶ میلیارد تومان فروش داشته باشد و قطعا تا چند روز دیگر، فروش «طبقه حساس» را پشت سر خواهد گذاشت.

«معراجی‌ها» ساخته مسعود ده‌نمکی هم با ۵/۵ میلیارد تومان فروش دیگر فیلمی است که جزو پرفروش‌ترین آثار اکران‌شده‌ شش ماه اول سال قرار داشت. از سوی دیگر در میان کم‌فروش‌ها هم فیلم «اینجا شهر دیگری است» به کارگردانی احمدرضا گرشاسبی با اختلاف زیادی نسبت به سایر رقبا در صدر ایستاده و پس از آن هم فیلم «رهاتر از دریا» ساخته حمید طالقانی جزو آثار کم‌فروش امسال بوده است.

شش ماه استثنایی سینما