هجوم سریال‌های پلیسی به تلویزیون

گروه فرهنگ و هنر: مروری بر تاریخچه برخی سریال‌های پلیسی تلویزیون نشان می‌دهد، این نوع مجموعه‌ها دارای قابلیت‌های منحصربه‌فردی هستند که علاوه‌بر برخورداری از توان سرگرم‌سازی مخاطب، به دلایل پرداختن به معضلات اجتماعی، ظرفیت آسیب‌شناسی فرهنگی هم دارند. «آینه عبرت» از اولین سریال‌های پلیسی تلویزیون محسوب می‌شود که روزگاری می‌توانست میلیون‌ها مخاطب را پای تلویزیون میخکوب کند. سریال‌هایی همچون «کارآگاه علوی» و «سرنخ» پس از «آینه عبرت» درباره پرونده‌های قتل، یکی در دوران تهران قدیم و دیگری در تهران امروز در ژانری درام تولید و پخش شدند که در هر دو این سریال‌ها نیز ریشه‌های روان‌شناختی و اجتماعی قتل و جنایت تحلیل می‌شد. سریال «پلیس جوان» هم با محوریت فعالیت کلانتری‌ها بیش از ۱۰ سال و برای اولین بار با پرداختن به موضوعات جدیدی چون قاچاق اعضای بدن و باندهای تبهکار و مافیایی مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. بعد از آن از «خواب و بیدار» به‌عنوان نقطه عطف سریال‌های پلیسی در تلویزیون یاد می‌شود. سریالی که برای اولین بار، حضور بانوان پلیس در عملیات‌های سخت به تصویر کشیده شد. مهدی فخیم زاده در ادامه آثار پلیسی دیگری یعنی «حس سوم»، «بی‌صدا فریادکن» و «ساختمان ۸۵» را ساخت. «گارد ساحلی»، «پرواز در حباب»، «کارآگاهان»، «هوش سیاه»، «دیوار» از دیگر سریال‌های پلیسی تلویزیون بودند که در ذهن بیننده تلویزیون مانده‌اند و توانستند به محبوبیت برسند. در ماه‌های اخیر نگاهی به آمار جدیدترین تولیدات نمایشی تلویزیون، از تمایل چشمگیر این رسانه به ساخت سریا‌ل‌های پلیسی حکایت دارد. مدیران سیما برای جذب مخاطب و ایجاد سرگرمی روی این گزینه متمرکز شده‌اند و تولید سریال‌های پلیسی را در دستور کار خود قرار داده‌اند، البته از سویی مشکل کمبود بودجه را یکی از دلایل رویکرد صداوسیما به ساخت سریال‌های پلیسی نام می‌برند که با مشارکت نیروی انتظامی هم می‌تواند بخشی از کمبود بودجه را جبران کند و هم احتمال جذب مخاطب را افزایش دهد.

«آسمان من» به کارگردانی محمدرضا آهنج، «قورباغه و قناری» به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده، «زخم» ساخته مسعود آب‌پرور، «رهایی» به کارگردانی مسعود تکاور، «میکائیل» سیروس مقدم، «چشم سوم» به کارگردانی سعید سلطانی، «سوداگر»، «آمین» منوچهر هادی، به‌عنوان سریال‌های جدید تلویزیون هستند که با موضوع پلیسی در حال تولید هستند.

سریال‌های جدید روی آنتن

سعید منتظرالمهدی مدیرعامل موسسه ناجی هنر و رئیس اداره سینمایی تلویزیونی سینمایی ناجا درباره سریال‌های پلیسی که تاکنون ساخته و پخش شده‌اند و اینکه تا چه میزان روی مخاطب تاثیرگذار بوده و نقش بازدارنده داشته‌اند، اظهار کرده است: سریال‌هایی که تاکنون ساخته شده‌اند، یقینا تاثیرگذار بوده و میزان اثرگذاری زیادی داشته‌اند. حقیقا وقتی سریالی جذابیت‌های بصری خود را دارد و بهترین کارگردانان بر سر این سریال‌ها هستند و کاراکترهایی که در این سریال‌ها ایفای نقش می‌کنند، مشهور و معروف هستند، مطمئنا اثرگذار بوده و مخاطب را جذب کرده‌اند، اما تلویزیون در هفته نیروی انتظامی سریال‌های «زخم» و «رهایی» را به روی آنتن می‌برد. پیش از این سریال «آمین» برای پخش از شبکه اول در هفته نیروی انتظامی در نظر گرفته شده بود که این سریال به پخش نرسید و «رهایی» جایگزین آن در شبکه دو شد. «زخم» به کارگردانی مسعود آب پرور و تهیه‌کنندگی محسن علی اکبری در ۱۳ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای در گروه فیلم و سریال شبکه سه ساخته شده است. لیلا اوتادی، همایون ارشادی، محمد صادقی، برزو ارجمند و امیر نوری بازیگران اصلی هستند. این سریال داستان زنانی است که به‌عنوان مشاور در نیروی انتظامی مشغول به‌کار هستند. به این ترتیب سروان الهام پویا که لیلا اوتادی نقش آن را بازی می‌کند دانش آموخته دانشکده افسری است که به‌عنوان مشاور در کلانتری ۱۳۲ مشغول به‌کار می‌شود. سریال «رهایی» قالبی اکشن و پلیسی دارد و به رهایی گروگان‌های گروه سارق توسط یگان ویژه ناجا می‌پردازد، سارقانی را به تصویر می‌کشد که چالش بزرگی برای پلیس به شمار می‌روند. نیروهای ویژه پلیس برای خنثی کردن طرح و نقشه این گروه بزهکار دچار موانع فراوان می‌شوند. دانیال حکیمی، شاهد احمدلو، حسین سلیمانی، رامتین خداپناهی، رضا توکلی، نازنین پیرکاری، افشین سنگ چاپ و همچنین میترا حجار و سام قریبیان بازیگران رهایی به کارگردانی مسعود تکاور هستند.