«سرافراز» به جای «ضرغامی»

بالاخره بعد از گذشت چند ماه گمانه‌زنی‌ها به پایان رسید و گزینه‌ای که نامش بیشتر از بقیه رقبا در محافل مطرح بود رسما به‌عنوان جانشین عزت‌الله ضرغامی معرفی شد. او که پیش‌ترها به‌عنوان معاون برون‌مرزی سازمان صدا و سیما فعالیت می‌کرد با حکم مقام معظم رهبری به مدت پنج سال به‌عنوان رئیس جدید رسانه ملی معرفی شد. سرافراز از سال ۷۱ به‌عنوان معاون برون مرزی صداوسیما منصوب شد و در دوران سیدعزت‌الله ضرغامی مدیریت شبکه‌های پرس تی‌وی و هیسپان تی‌وی را نیز به صورت همزمان برعهده داشت.

رئیس جدید در صداوسیما

وی مدرک دکترای علوم سیاسی خود را از دانشگاه بیروت دریافت کرده و به زبان‌های انگلیسی و عربی مسلط است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در ۱۷ اسفند ۹۰، ضمن دستور برای تشکیل شورای‌عالی فضای مجازی به ریاست رئیس‌جمهور وقت، اعضای حقوقی و حقیقی این شورا را تعیین کردند که محمد سرافراز هم یکی از این افراد بود که به مدت سه سال به عضویت این شورا درآمد. سرافراز پس از صادق قطب‌زاده، محمد موسوی خویینی‌ها، محمد هاشمی، علی لاریجانی و سیدعزت‌الله ضرغامی ششمین رئیس سازمان صداوسیما است. البته پس از اعدام قطب‌زاده، موسوی به‌عنوان سرپرست در این سازمان حضور داشت.

ابراهیم حاتمی‌کیا: خداحافظ لوطی

ابراهیم حاتمی‌کیا به بهانه پایان دوره ریاست عزت‌الله ضرغامی بر سازمان صدا و سیما برای رئیس سابق نامه نوشت. حاتمی‌کیا، کارگردان، در یاداشتش آورد: «من بچه پامنارم و مهندس ضرغامی بچه نازی‌آباد. هر دو محله‌های قدیمی و لوطی‌پرور که به وقت جنگ نامشان به محله‌های شهیدپرور تغییر یافت. این روزها بازار بدرقه‌های نالوطی زیاد شده. خصلت خوش‌استقبالی و بدبدرقه بودن، رسم جوانمردی نیست. من به نوبه خودم حرف‌ها دارم که جایش در این روزهای بدرقه نیست اما اگر دفعتا از من بپرسید چه خصلتی از مهندس ضرغامی در روح و ذهنتان ته‌نشین شده، یک صفت به سرعت ظاهر می‌شود؛ لوطی‌صفتی. مهندس ضرغامی را لوطی دیدم. بامرام دیدم. در این ۱۰ سال مدیریت، ایشان را ۱۰ بار هم ندیدم، ۱۰ ساعت هم مراوده نداشتم، اما هر بار دیدم یا نامه‌ای نوشتم از پاسخش بوی لوطی‌صفتی می‌تراوید.خدا نگهدارتان آقا مهندس. هر جا رفتی دعای خیر ما بدرقه راهت.»

مسعود ده‌نمکی: پای اخراجی‌ها ایستاد

مسعود ده‌نمکی هم بعد از مشخص شدن رئیس جدید سازمان صدا و سیما برای رئیس قبلی نامه نوشت و از عزت‌الله ضرغامی تشکر کرد: «یادم می‌آید ساعت ۶ صبح فردایی که «اخراجی‌ها» در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده بود، ایشان به من زنگ زد و از فیلم تعریف و تمجید کرد. ایشان در زمان مدیریت خودش حداقل پشت فیلم‌های من ایستاد؛ آن هم در شرایطی که دیگران یک جو منفی نسبت به کارهای من به وجود آورده بودند. البته این باعث نمی‌شد نظر شخصی‌اش را درباره یک فیلم نگوید. آقای ضرغامی همان‌طور که پای «اخراجی‌ها» ایستاد و گفت استقبال مردم از فیلم‌ها به قبل و بعد از «اخراجی‌ها» تقسیم می‌شود، اما این حمایت را از «رسوایی» انجام نداد، ولی بعد از دیدن فیلم به‌شدت متاثر شده بود و گفت این بهترین فیلمی است که درخصوص روحانیت ساخته شده است. درواقع یکی از محاسن او این بود که نظر شخصی‌اش را در موضع مدیریتی‌اش دخالت نمی‌داد و اعمال نمی‌کرد. هر چند به هر دلیل موقع اکران «رسوایی» حمایت ویژه‌ای از این فیلم نکرد، اما نظر شخصی خودش برای من بسیار مفید و ارزشمند بود.»

صفحه 8 را نیز بخوانید

«سرافراز» به جای «ضرغامی»