روز گذشته مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد مرتضی پاشایی خواننده موسیقی پاپ کشورمان در حالی برگزار شد که هزاران نفر از نخستین ساعت‌های بامداد دیروز خودشان را به تالار وحدت رسانده بودند تا خواننده محبوب خود را به سوی خانه ابدی بدرقه کنند. در این مراسم که با پخش قطعاتی از آثار این خواننده موسیقی پاپ آغاز شد، جمعیت دوستداران این خواننده با خوانش ترانه‌ها و مراسم سنج و دمام نوازی با خانواده وی ابراز همدردی کردند. روز گذشته ازدحام جمعیت به اندازه‌ای زیادی بود که خیابان شهریار تهران، خیابان حافظ و بخش‌هایی از خیابان‌های مجاوربه‌طور کامل مسدود شده بود و امکان تردد خودروها در محدوده وسیعی از قلب پایتخت وجود نداشت.
در ابتدای این مراسم متن پیام تسلیت علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را سید عباس سجادی رئیس بنیاد نیاوران و مجری این مراسم خواند و سپس علی مرادخانی معاون هنری وزیر در سخنانی از زنده یاد مرتضی پاشایی تجلیل کرد و گفت که یک ماه پیش به اتفاق او در مشهد حضور داشته و به هنرمندان برگزیده جشنواره تئاتر مناطق جایزه می‌دادند و برای هنرمندان آن مراسم جالب بود که جایزه‌شان را از دست مرتضی پاشایی می‌گیرند. یکی از نکات قابل توجه مراسم تشییع دیروز حضور هنرمندان شهرستانی از نقاط مختلف کشور بود که با توجه به آیین‌های عزاداری هر استان، برنامه‌های کوتاهی به‌صورت خودجوش و مردمی اجرا می‌کردند. هنرمندانی که کیلومترها راه را آمده بودند تا بتوانند در این مراسم حضور پیدا کنند. محمد علیزاده خواننده موسیقی پاپ که از دوستان و همراهان قدیمی زنده یاد مرتضی پاشایی است یکی دیگر از سخنرانان بود و خطاب به مرتضی گفت که خوشحال است لحظات تلخ و شیرین زندگی‌اش را با او تجربه کرده و از شنیدن موسیقی‌اش لذت برده است. علیزاده که خودش خواننده محبوبی است در پایان حرف‌هایش قطعه «هواتو کردم» را به یاد دوست از دست رفته‌اش اجرا کرد.
همچنین عموی مرتضی پاشایی نیز ضمن تشکر از مردم به‌دلیل حضور چند هزار نفری، گفت: شما شفای مرتضی را خواستید و خداوند مرتضی را یکسال دیگر به ما داد، درحالی‌که قرار بود به گفته پزشکان، او سال گذشته ما را ترک کند، اما خدا مرتضی را به شما و ما هدیه کرد و او یکسال دیگر همراه ما بود. بنیامین بهادری نیز در پایان این مراسم، قطعه «صدای بیصدا» را برای مردم اجرا کرد. بعد از پایان برنامه در تالار وحدت مردم به سمت بهشت زهرا روانه شدند تا در مراسم تدفین هم شرکت کنند. درحالی‌که مراسم حوالی ظهر دیروز به پایان رسیده بود اما تا بعد از ظهر دیروز به‌دلیل ازدحام جمعیت در بهشت زهرا امکان برگزاری مراسم تدفین مرتضی پاشایی فراهم نشد و پیکر این هنرمند به سردخانه بهشت زهرا منتقل شد و خانواده این هنرمند تاکید کردند که زمان خاکسپاری در رسانه‌ها اعلام نشود.

جامعه‌شناسی یک اتفاق
مرگ مرتضی پاشایی در روز جمعه با واکنش‌های متفاوتی همراه بود و بعد از اعلام خبر درگذشت این هنرمند، تعداد زیادی از علاقه‌مندانش به سمت بیمارستان بهمن یعنی جایی که پاشایی در آن بستری بود روانه شدند و از طرفی دیگر هوادارانش در تهران و شهرهای مختلف کشور در خیابان‌ها و پارک‌ها جمع شدند و یاد خواننده محبوبشان را گرامی داشتند. رفتار خود جوش مردم بعد از اعلام مرگ این هنرمند با واکنش‌های متفاوتی همراه بود که در همین رابطه و جامعه شناسی این اتفاق پرونده‌ای تدارک دیده‌ایم که در ضمیمه آخر هفته «دنیای اقتصاد» منتشر خواهد شد. با این حال دامنه نفوذ این خبر تا اندازه‌ای زیاد بود که بسیاری از برنامه‌های صدا و سیما تحت تاثیر قرار گرفتند و به یاد این هنرمند آیتم‌های متفاوتی در برنامه‌هایی همچون «گلخانه»، «هفت»، «بعضیا»، «رادیو هفت» و... پخش شد. از سویی دیگر علاوه بر موزیسین‌های پاپ، هنرمندان سرشناس دیگری همچون شهرام ناظری، همایون شجریان، سهراب پورناظری، سالار عقیلی، حسام‌الدین سراج، سید محمد میرزمانی و... پیام تسلیت فرستادند و تاثر خود را از سفر ابدی این خواننده اعلام کردند.
همچنین شنبه شب اجرای نمایش «مردی برای تمام فصول» به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا و بازی رضاکیانیان تحت تاثیر درگذشت مرتضی پاشایی و مجید بهرامی بازیگر تئاتر قرار گرفت و کیانیان از دولت خواست فکری برای سونامی سرطان در ایران بکندو توجه بیشتری را به این امر اختصاص دهد. او در همین رابطه با اشاره به هنرمندانی که هر دو بر اثر سرطان در روزهای اخیر فوت کرده‌اند، گفت: متاسفانه این روزها سرطان در کشورمان شیوع پیدا کرده و ما هر روزه شاهد اخبار ناگواری درباره آن هستیم.