بازگشت ستاره‌ها  به سینما

گروه فرهنگ‌وهنر: ستاره‌ها در سرنوشت یک اثر سینمایی نقش‌های غیر قابل انکاری ایفا می‌کنند. بسیاری از مخاطبان ملاک تماشای یک اثر را حضور بازیگرانی می‌دانند که لقب ستاره را یدک می‌کشند. در کشور‌های دیگر جهان هم تقریبا همین‌گونه است و فیلم‌هایی به فروش قابل‌توجه دست می‌یابند که از بازیگران سرشناس و محبوب استفاده کنند. در ایران اما تاثیر این دسته از سینماگران بیشتر به چشم می‌آید. البته تعداد ستاره‌ها آنقدر زیاد نیست که همه فیلم‌های روی پرده با اقبال مخاطبان روبه‌رو شوند و موارد زیادی هم پیش می‌آید که فیلم‌ها در گیشه توفیقی پیدا نمی‌کنند و حتی سرمایه اولیه خود را برنمی‌گردانند. این روزها در سینمای ایران ترکیبی از بازیگران جوان و پیشکسوت روی پرده آمده‌اند. فیلم‌های «شیار ۱۴۳»، «آنچه مردان درباره زنان نمی‌دانند»، «مستانه»، «مهمان داریم»، «ساکن طبقه وسط» و «نقطه شوم» آثاری هستند که در چرخه اکران قرار گرفته‌اند و بازیگرانی از طیف‌های مختلف در آنها به ایفای نقش می‌پردازند.

فرهاد اصلانی و سحر قریشی بازیگرانی هستند که دو فیلم همزمان را در حال اکران دارند. اصلانی علاوه‌بر فیلم «مستانه» که در کاراکتری با عنوان «کوشکی» بازی کرده است در فیلم «ساکن طبقه وسط» به کارگردانی شهاب حسینی هم نقش کوتاهی دارد و سحر قریشی علاوه‌بر نقش کوتاهی در «ساکن طبقه وسط» در فیلم «آنچه مردان درباره زنان نمی‌دانند» به کارگردانی قربان محمدپور نیز بازی کرده است. هنگامه قاضیانی دیگر بازیگری است که او هم در فیلم «ساکن طبقه وسط» بازی کرده است و در کنار او بازیگران مطرح دیگری چون حسین یاری، حسین محجوب، ساره بیات، طناز طباطبایی، بابک حمیدیان، بهنوش بختیاری، بهناز جعفری و کامبیز دیرباز حضور دارند.

پرویز پرستویی بازیگر گزیده‌کار سینمای ایران با فیلم «مهمان داریم» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور در پرده سینماها حضور دارد و نقش حاج ابراهیم را به تصویر کشیده است. بهروز شعیبی که این روزها اولین تجربه کارگردانی‌اش در تلویزیون با عنوان «پرده‌نشین» روی آنتن رفته است در فیلم «مهمان داریم» نقش یک جانباز را بازی کرده که بازیگر مقابلش پرویز پرستویی است که پس از گذشت سال‌ها از اکران فیلم «آژانس شیشه‌ای» نقش پدر یک خانواده را بازی کرده است. فاطمه گودرزی و آهو خردمند بازیگران پیشکسوت سینما و تلویزیون بعد از مدت‌ها غیبت دوباره آمده‌اند تا نقش‌آفرینی خود را در دو فیلم «آنچه مردان درباره زنان نمی‌دانند» و «مهمان داریم» به تماشا بگذارند. بازیگرانی که انگار سینمای ایران فرصت‌های زیای برای حضور آنها فراهم نمی‌کند و همین اتفاق را هم باید به فال نیک گرفت.

مریلا زارعی دیگر بازیگر مطرح سینمای ایران هم فیلم «شیار ۱۴۳» به کارگردانی نرگس آبیار را در حال اکران دارد که بازی او در نقش «الفت» مادری که چشم‌انتظار نشانی از فرزند مفقودالاثرش است، واکنش‌های متفاوتی به همراه داشته و جایزه بازیگری جشنواره فیلم فجر در سال گذشته را برای او به ارمغان آورده است.

فیلم «نطفه شوم» به کارگردانی کریم آتشی، جمشید هاشم‌پور بازیگر سرشناس سینما را به پرده بازگردانده است و او در کنار جمع دیگری همچون محمد کاسبی، سیروس گرجستانی و سیامک اطلسی بعد از مدت‌ها به سینما برگشته‌اند.

باران کوثری یکی دیگر از بازیگران شاخص سینمای ایران در سال‌های اخیر است. او قرار بود با فیلم «عصبانی نیستم» به سینما بازگردد ولی این فیلم به‌دلیل حاشیه‌های زیادی که پشت سر گذاشت از چرخه اکران بازماند و فیلم «مستانه» به کارگردانی محمدحسین فرحبخش جایگزین آن شد تا کوثری دوباره شانس حضور در اکران را پیدا کند. در این فیلم بازیگرانی همچون سحر دولتشاهی و میلاد کی‌مرام هم ایفای نقش کرده‌اند.