استراتژی حضور پررنگ زنان در موسیقی

گروه فرهنگ و هنر: نزدیک شدن به فصل زمستان در هرسال با تب و تاب خبرهای جشنواره‌های فرهنگی- هنری فجر همراه است. این بار در آستانه فرارسیدن دی ماه، حسن ریاحی دبیر سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر اعلام کرده است که گروه‌های موسیقی بانوان در جشنواره امسال بیش از سال گذشته متقاضی شرکت در بخش مسابقه شده‌اند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، تمایل گروه‌های موسیقی بانوان برای حضور در جشنواره‌ها و کنسرت‌ها با تایید بسیاری از فعالان این حوزه، در دو سال گذشته و با تغییر مدیریت در بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌ویژه در بخش موسیقی بیشتر شده است.

در یک سال اخیر مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور مجوز برای برگزاری برنامه یا کنسرت‌های موسیقیدانانی همچون کیتارو، انور ابراهیم و... فعالان موسیقی کشور را به باز شدن فضا در این بخش امیدوار کرده است.

سیده مریم فاطمی، دبیر نخستین دوره اجراهای موسیقی بانوان نیز با اشاره به گسترش استقبال زنان از جشنواره موسیقی فجر، در این‌باره می‌گوید: به‌عنوان فردی که سال‌ها است در عرصه‌های مختلف فرهنگی- هنری فعالیت می‌کند همواره این دغدغه را داشتم که چرا باید این مردها باشند که در عرصه موسیقی حرف اول را بزنند و چه اشکالی دارد که بانوان هنرمند نیز حضور چشمگیرتری در عرصه موسیقی داشته باشند؟

وی تصریح کرد: بانوان هنرمندی که در زیرزمین خانه‌هایشان یا برای محارم خود اجرای موسیقی داشتند در یکی دو سال اخیر فرصت پیدا کرده‌اند که با رعایت موازین اسلامی اجرای موسیقی داشته باشند. این نشان‌دهنده موضوع مهمی است که بانوان مسلمان ایرانی می‌توانند با رعایت موازین اسلامی در تمامی عرصه‌ها فعالیت هنری کنند و حتی می‌توانند با این نشان و نماد در کشورهای دیگر هم اجراهایی داشته باشند.

با وجود این اگرچه سیر صعودی استقبال بانوان از جشنواره‌های موسیقی و کنسرت‌ها در نزدیک به دو سال گذشته از نظر فعالان این حوزه قابل توجه و ملموس است اما برخی از بانوان معتقدند که هنوز برخی از قوانین و هنجارها ظرفیت لازم را برای فعالیت مناسب بانوان در موسیقی ندارد.

مهشاد بنکدارنیا، سرپرست و خواننده گروه موسیقی سِرِناد معتقد است: زنان، علاقه بسیاری به حضور در جشنواره فجر دارند اما برای مثال پس از اینکه مسوولان برگزاری جشنواره اعلام کردند که گروه‌های متقاضی شرکت در بخش مسابقه باید بیش از سه نفر باشند، امکان حضور گروه‌هایی مثل ما که دو نفره است از بین می‌رود.

وی ادامه داد: متاسفانه امکان تشکیل گروه‌های پرجمعیت موسیقی در میان بانوان دشوار است زیرا اولا تعداد بانوان نوازنده مجرب زیاد نیست و افزون بر این امکان هماهنگ کردن زمان‌های آزاد بانوان برای تمرین به دلیل مشغله‌های کاری و خانوادگی دشوار است، از این‌رو مسوولان برگزاری باید به این‌گونه مسائل نیز توجه داشته باشند.

همچنین پروانه حاجی غلامحسین، سرپرست گروه موسیقی نغمه پروانه و نوازنده تار با انتقاد از عدم توجه برگزارکنندگان جشنواره به پیشکسوت‌ها و تحصیلکردگان موسیقی بانوان گفت: شایسته بود که مجریان جشنواره موسیقی فجر به عنوان مهم‌ترین جشنواره داخلی موسیقی، دست کم از کسانی که در حوزه موسیقی بانوان سال‌ها زحمت کشیده‌اند و در این راه دانش آکادمیک دارند، برای مشاوره در برگزاری جشنواره مشاوره می‌گرفت.

وی با بیان اینکه سلامت کاری و در چارچوب قوانین و هنجارها کار کردن از ویژگی بارز کسانی است که موسیقی را به‌عنوان یک هنر و دانش تخصصی می‌شناسند، افزود: عدم توجه به متخصصان و پیشکسوتان موسیقی بانوان موجب کاهش فعالیت‌ آنان و گوشه‌گیری‌شان می‌شود درحالی‌که هیچ دلیلی برای استفاده نکردن از دانش و تجربه آنان وجود ندارد.

برنده جایزه موسیقی مستر پلی سوئیس، ابراز امیدواری کرد با توجه به تغییر نگاه برخی از مدیران بخش موسیقی کشور، امکان حضور بانوان بیش از پیش فراهم شود.