نگرانی هنرمندان از آلودگی هوا

گروه فرهنگ‌وهنر: آلودگی هوای کشور در روزهای اخیر وارد فاز تازه‌ای شده و نگرانی جدی برای قشرهای مختلف به وجود آورده است. این روزها کمتر کسی در شهرهای کلان کشور و بیشتر از همه در تهران از آلودگی هوا در امان است و این موضوع به یکی از بحرانی‌ترین مسائل سال‌های اخیر بدل شده است. با گذشت نزدیک به دو سال از آلوده شدن بیشتر هوا نسبت به سال‌های گذشته و آسیب‌هایی که این اتفاق برای مردم و به‌ویژه هنرمندان در پی داشته واکنش‌ها شدیدتر شده است. نخستین‌بار عزت‌الله انتظامی بود که نزدیک به یک سال پیش در بیمارستان و درحالی که به خاطر آلودگی هوا بیمار و بستری شده بود، از عدم انجام تمهیدات لازم برای پاکسازی هوا لب به شکایت باز کرد و گفت که مگر استنشاق هوای تازه حق ما نیست؟ آقای بازیگر تاکید کرد که بالاخره نفس کشیدن حق طبیعی ما هست یا نیست؟ برای احقاق این حق به کجا پناه ببریم؟ آخر داریم خفه می‌شویم… ‌ای خدا به دادمان برس. بعد از آن دو سال پیش مسعود کیمیایی کارگردان شناخته شده سینما نیز به‌خاطر آلودگی هوا در بیمارستان بستری و دچار نفس تنگی شده بود. حالا با شروع دوباره بحث‌ها درباره آلودگی هوای تهران واکنش‌های متفاوتی از گوشه و کنار کشور منتشر می‌شود. در همین رابطه هنرمندان نام آشنا وارد میدان شده‌اند و هشدار جدی خود را منتشر کرده‌اند. نگرانی جمشید مشایخی از سوخت نامر‌غوب

در همین رابطه جمشید مشایخی، بازیگر تئاتر و سینما و تلویزیون گفت: از بین بردن درخت و آب برای مجتمع‌سازی‌ها باعث شده هوا روز به روز آلوده‌تر شود. یکی از عوامل مهم در آلودگی هوا سوخت بد و نامر‌غوب ماشین‌ها است که همه را بیچاره کرده است. وی افزود: سازمان حفاظت از محیط‌زیست نقش عمده‌ای در رفع آلودگی هوا دارد و باید به سرعت برای رفع آلودگی هوا اقدام کند و با اعمال قوانین سخت جلوی سرطان و نابودی آدم‌ها را بگیرد.

درخواست فتحعلی اویسی برای سختگیری

فتحعلی اویسی یکی دیگر از بازیگران نام‌آشنایی است که هشدارش از آلودگی هوا را منتشر کرده است. این بازیگر سینما و تلویزیون درباره وضعیت نامساعد هوا گفت: اگر برای مدت طولانی غذا نخوریم با برگ درخت هم می‌توان گرسنگی را رفع کرد اما آیا می‌توان از اکسیژن که به ما حیات داده و هر لحظه و هر جا به آن احتیاج داریم، استفاده نکرد؟ اویسی افزود: دولت همان‌طور که برای تمام تخلفات قانون وضع کرده، باید برای کسانی که به مردم بی‌حرمتی کرده و حق آنها را ضایع می‌کنند هم قانون سختی وضع و اعمال کند تا کسی به راحتی جرات آلوده کردن هوا را نداشته باشد.

خواهش بهنام تشکراز مسوولان

بهنام تشکر که در سال‌های اخیر کارهای موفقی را بازی کرده است و یکی از بازیگران خوب سریال‌های طنز بوده است هم درباره آلودگی هوا اظهار نظر کرده است. بهنام تشکر، بازیگر سینما و تلویزیون نیز گفت: در مورد آلودگی، متخصصان باید اقدامات لازم را انجام دهند چون کاری از دست مردم برنمی‌آید و نمی‌توانند راهکار‌های تخصصی ارائه دهند. وی ادامه داد: به مسوولان مربوطه باید گفت که اگر می‌خواهند عمر مردم کم نشود، بچه‌ها دچار مشکل نشوند و بیمارستان‌ها شلو‌غ‌تر نشود هرچه سریع‌تر اقدامات لازم را انجام دهند. این بازیگر بیان کرد: پیش‌تر به موضوع رفع آلودگی هوا اشاره کردیم ولی خریدار نداشت و خواهش می‌کنم مردم را به کشتن ندهید.

معرفی مقصران از سوی مهران رجبی

مهران رجبی بازیگر طناز کشور هم به مساله آلودگی نگاهی انتقادی دارد. او با اشاره به لزوم اتخاذ تصمیمی درست در مدیریت صنعتی کشور گفت: با وارد کردن خودروهای بی‌کیفیت از چین و تولید خودروهای کم‌کیفیت داخلی هوا روز به روز آلوده‌تر می‌شود و بیماری‌ها و مرگ گسترش پیدا می‌کند. وی افزود: با حمایت نکردن از خودروسازی می‌توان آنها را به اجبار به استانداردهای لازم رساند.

راهکار مهدی صباغ‌زاده

کارگردان سینمای ایران هم بعد از واکنش بازیگران درباره آلودگی هوای کشور حرف زده است. مهدی صباغ‌زاده گفت: هوای تمیزی باقی نمانده که به خاطر آن حرف بزنیم، مغز و اعصاب و روح مردم به مخاطره افتاده و زندگی کردن دچار مشکل شده است. صباغ‌زاده در خصوص راهکاری برای رفع آلودگی هوا بیان کرد: یکی از دلایل مهم آلودگی هوا رفت و آمد خودرو‌ها است که مسوولان امر باید جلوی خرید و فروش بیش از حد خودرو‌ها را بگیرند و رفت و آمد مردم را به سمت مترو سوق دهند زیرا با حرف زدن مساله‌ای حل نمی‌شود، باید عمل کرد.