گروه فرهنگ‌وهنر: مساله کتابخوانی در ایران همواره با حرف و حدیث‌های زیادی همراه بوده است. برعکس تصور خیلی‌ها که فکر می‌کنند مردم به مطالعه علاقه چندانی نشان نمی‌دهند، آمارهای میدانی از کتابفروشی‌های تهران وضعیت دیگری را روایت می‌کند. کتابفروش‌های راسته خیابان‌های انقلاب و کریم خان که دو مرکز مهم فروش کتاب در تهران به شمار می‌آیند همواره از روی خوش مردم به کتاب‌های جدید حرف می‌زنند و نگاهی به آمار فروش‌ها در کتابفروشی‌ها حکایت متفاوتی را به تصویر می‌کشد.از این هفته سعی می‌کنیم هرازگاهی آمار فروش کتاب‌های جدید در کتابفروشی‌ها را منتشر کنیم تا هم وضعیت بازار کتاب برای مخاطبان این صفحه رصد شود و هم اینکه آثار جدید بازار به‌عنوان پیشنهاد در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد. براساس گزارش «ایبنا»، در روزهای اخیر استقبال گسترده علاقه‌مندان کتاب از سفرنامه احمد شاملو به آمریکا، مهم‌ترین اتفاق فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران را رقم زد. به این ترتیب، این کتاب رقابت آثاری چون «اتفاق»، «ته خیار»، «بی‌شعوری» و «پنج اقلیم حضور» را به حاشیه راند تا از حضور جدی و ادامه‌دار خود در پرفروش‌ترین کتاب‌های تهران خبر دهد.این گزارش، پرفروش‌های برخی کتابفروشی‌های تهران در روزهای اخیر را بررسی کرده است.


فروشگاه شهر کتاب مرکزی: مهم‌ترین اتفاق فهرست پرفروش‌ترین کتاب این فروشگاه به صعود دوباره «اتفاق» و گرفتن جای «ته خیار» بوده است؛ به‌طوری‌که «اتفاق» در هفته گذشته با فروش26 جلدی، جای «ته خیار» با فروش 19 جلدی را در صدر این فهرست گرفته است. همچنین «مرد صد ساله‌ای که از پنجره فرار کرد» با غیبت چند هفته‌ای در این فهرست، با 11 جلد فروش جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.



فروشگاه شهر کتاب بهشتی: «اتفاق» و «ته خیار» که در هفته‌های پیش‌تر رقابتی شانه به شانه داشتند، در این فهرست با ۱۲ و ۱۱ جلد فروش، در رده دوم و سوم به رقابت خود ادامه دادند؛ اما بیشترین توجه مراجعان این فروشگاه به سفرنامه احمد شاملو با عنوان «روزنامه سفر میمنت اثر ایالات متفرقه امریغ» بود که با فروش ۲۲ جلدی در صدر فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های این فروشگاه قرار گرفت.


فروشگاه انتشارات ثالث: کتاب «قاتلی به پاکی برف» نوشته کریستین بوبن با اولین حضور خود در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های این فروشگاه با فروش ۲۰ جلدی در صدر ایستاد و «آمدیم خانه نبودید» نوشته نسرین ظهیری که مراسم رونمایی از آن در هفته گذشته با حضور احمد مسجدجامعی برگزار شد، با فروش ۱۲ جلدی در رده دوم ایستاد. این کتاب نسبت به گذشته با افزایش قیمت روبه‌رو بوده و از ۲۲ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان رسیده است.


فروشگاه کتاب افق: فهرست پرفروش‌‌ترین کتاب‌های این فروشگاه، عرصه رقابت آثار ترجمه‌ای بود؛ به‌طوری‌که شاهدیم «نامه به کودکی که هرگز زاده نشد» نوشته فالاچی با فروش ۱۹ جلدی، جای «تنهایی پر هیاهو» نوشته بهومیل هرابال را در رده نخست گرفته؛ همچنین نمایش‌نامه‌ای از اشمیت با ۱۱ جلد فروش رده سوم را به خود اختصاص داده است. حضور دو کتاب از رومن گاری با ترجمه لیلی گلستان، از نکات جالب این فهرست بوده که به تازگی به این فهرست اضافه شده‌اند.


فروشگاه شهر کتاب ابن‌سینا: کتاب‌های محبوب این فروشگاه در فهرست پرفروش‌های خود شاهد تکرار کتاب‌های هفته پیش‌تر بود، البته با دو تغییر مهم؛ به‌طوری‌که «بی‌شعوری» با فروش ۴۰ جلدی صدر این فهرست، «اتفاق» با فروش ۲۹ جلدی در رده چهارم و «سمفونی مردگان» دیگر کتاب محبوب این فروشگاه نیز در انتهای این فهرست جای گرفته‌اند. همچنین سفرنامه احمد شاملو با عنوان «روزنامه سفر میمنت اثر ایالات متفرقه امریغ» که به محض انتشار با استقبال گسترده کتابخوانان مواجه شد.


فروشگاه نشر چشمه: «روزنامه سفر میمنت اثر ایالات متفرقه امریغ» اثر احمد شاملو که به تازگی وارد بازار کتاب شده، با ۳۱ جلد فروش نزدیک‌ترین تعقیب کننده «اتفاق» نوشته گلی ترقی بوده که با فروش ۴۴ جلدی در صدر این فهرست قرار گرفته است. همچنین «بیشعوری» که کتاب محبوب و پای ثابت فهرست پرفروش‌های این فروشگاه است با ۲۹ جلد فروش در رده سوم و بالای «ته خیار» مرادی کرمانی با ۲۸ جلد فروش قرار گرفته است.


فروشگاه انتشارات امیرکبیر: فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های این فروشگاه با تغییراتی عمده روبه‌رو بوده، به‌طوری‌که تنها رمان «اتفاق» از فهرست هفته پیش‌‌تر در این فهرست حضور دارد. در این فهرست «روباه» آلن راداسکی با فروش ۱۲ جلدی در صدر ایستاده و آثار مودیانو که همواره پای ثابت پرفروش‌های این فروشگاه است، این بار با اثری تازه از این نویسنده با عنوان «دورا برودر» در رده دوم قرار گرفته است.


فروشگاه انتشارات مولی: به‌رغم اینکه فهرست پرفروش‌های این فروشگاه همواره با آثاری در حوزه دین، اندیشه و فلسفه تشکیل می‌شده، حضور پررنگ علاقه‌مندان حوزه ادبیات این فهرست را با تغییراتی روبه‌رو کرده است؛ به‌طوری‌که با خروج کتاب «نجوم کهن در آموزه‌های ابن عربی» از فهرست این هفته، «پنج اقلیم حضور» که در فهرست هفته پیش در رده دوم قرار داشت، با فروش ۳۷ جلدی در صدر این فهرست ایستاده و «تاویلات قرآن حکیم» نیز با ۲۵ جلد فروش نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده اثر داریوش شایگان است.